Renault weekend tijdens de Pinksterraces op Zandvoort

De start van het nieuwe seizoen in de Clio Cup Benelux tijdens de Pinksterraces betekent voor Renault Sport een bijzondere mijlpaal. Het is dit seizoen veertig jaar geleden dat het illustere Franse automerk op Circuit Park Zandvoort begon met het cupraces.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Gerrie Hoekstra en Chris Schotanus
Na al die jaren leest de lange lijst van kampioenen als een who is who van de Nederlandse autosport. Zo prijken daarop onder anderen Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen, Phil Bastiaans, Donald Molenaar, Tim Buijs, Pim van Riet, Allard Kalff, Marcel van Vliet, Mike Verschuur, Sandra van der Sloot, Marcel Dekker en good old Geerlof Stam. Het zegt veel over de waarde van Renault Sport voor de Nederlandse autosport.

De geschiedenis van het merk in Nederland gaat terug tot 1976 als het voor het eerst op Circuit Park Zandvoort te vinden is. Dan is net de afdeling Renault Sport voortgekomen uit de samenvoeging van de Alpine- en Gordini-sportafdeling. Het is in die constellatie dat in eerste instantie met de 5 TS over het roemruchte duinencircuit wordt geracet.

Cupracen blijkt een gouden vondst. De wedstrijden garanderen close racing en daardoor voor veel spanning. Later krijgen achtereenvolgens ook de Renaultmodellen 5 Alpine, 5 Turbo (uitgeroepen tot één van de beste sportauto's van de jaren tachtig van de vorige eeuw), Mégane Coupé en de huidige Renault Clio R.S. hun eigen kampioenschap op Nederlandse bodem. Het zijn stuk voor stuk imposante, betrouwbare maar vooral snelle auto's in hun soort.

Het past in een autosporttraditie van Renault die al in de jaren zestig van de vorige eeuw vorm krijgt als het merk met eigen raceseries begint. Al gauw blijkt dat de opstap naar nog prestigieuzere projecten. De meest in het oog springende onderneming is wat dat betreft haar eerste Formule 1-avontuur.

In 1977 neemt Renault als eerste constructeur met een baanbrekende turbo-motor deel aan de Grands Prix. Anno 2016 is de band met autosport nog onverminderd sterk, zo bewees het Franse merk afgelopen jaar door de aankondiging van haar hernieuwde constructeurschap in de Formule 1.

In Nederland blijkt de affiniteit van Renault met autosport andermaal door het herintroduceren van de Clio Cup in 2014, die sindsdien als Clio Cup Benelux diverse circuits aandoet in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In Zandvoort is het inmiddels een overbekende klasse. Al sinds het eerste jaar 1991 doet de Clio Cup her duinencircuit aan.
En wat toen al gold, geldt nu nog steeds: de Clio Cup is een toerwagenkampioenschap waarin coureurs op een betaalbare manier aan autosport kunnen doen. Bovendien is de Clio Cup Benelux een uitgelezen mogelijkheid om in een serieuze sportauto kennis te maken met autosport in het algemeen en cupracen in het bijzonder.
Om het veertigjarig jubileum te vieren, zijn er tijdens de Pinksterraces zowel moderne als klassieke Renaults in de paddock te zien, van de oude Gordini's waarmee het allemaal begon tot de hypermoderne en bloedsnelle Mégane RS01 van vorig jaar. In totaal gaat het om zo'n 150 auto's die bovendien een rondje over het circuit zullen rijden, zodat iedereen de fraaie bolides kan zien en horen. Bovendien biedt Renault de eigenaren van sportieve Renaultmodellen gratis toegang tot de Pinksterraces. Zij kunnen hun auto in de paddock parkeren tussen de raceteams.

In de pauze is er tevens een demo met de supersnelle Renault RS01 met Mike Verschuur achter het stuur.
De Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort vormt het decor van de start van een nieuw en ongetwijfeld spannend seizoen van de Clio Cup Benelux. De grote vraag voor dit jaar is natuurlijk wie de opvolger wordt van de kampioen van vorig jaar Niels Langeveld. Als het aan Dillon Koster ligt, wordt hij het. De sympathieke Zandvoorter maakt dit tijdens de Pinksterraces in de Clio Cup zijn officiële rentree in de racerij.

"Het is goed voor mezelf. Ik miste het racen te veel", verklaart Koster (39), die sinds 2011 geen volledig seizoen meer reed. Vorig jaar maakte hij wel al een voorzichtige entree in de Clio Cup tijdens de Finaleraces op het TT-circuit in Assen. "Omdat ik een aantal racebedrijven heb, is het ook beter om zelf in het racen actief te zijn." Dat hij voor de Clio Cup Benelux koos, lag voor de hand, stelt hij. "Het is cupracen pur sang met een goed reglement, gelijkwaardige en mooie raceauto's. In deze klasse komt het echt op het rijden aan en minder op de auto's."
Voor Koster is de Clio ene bekende auto. Hij reed al eens drie seizoenen in de Clio Cup. Hoewel hij mede daardoor ervaren genoeg is om direct voor de titel mee te doen, leert hij nog elke race, zegt de Noord-Hollander. "In autosport ben je nooit uitgeleerd. Al heb ik natuurlijk wel voordeel van mijn bak aan ervaring."

Koster, die met zijn eigen raceschool in Zandvoort racetalenten opleidt, verschijnt met zijn team Certainty Racing in de paddock. Tijdens de races kan hij concurrentie verwachten van gelouterde coureurs als Martijn Kool, Filip Uyttendaele, Tony Verhulst en André Looman. Hij kijkt met enthousiasme vooruit naar zijn rentree als racer. "Dit voelt als mijn wedergeboorte in de autosport. Ik heb er echt veel zin in."
Bijzonder is ook de deelname van Mika Morien die zijn eerst Renault Clio CUP race zal gaan rijden tijdens de pinksterraces.
Tijdens de Pinksterraces wordt op vrijdag de eerste vrije training gehouden. Op zaterdag volgt vrije training twee en aansluitend de kwalificatie. Op zondag race 1 en 2.