Retro: Voorbeschouwing 40e Historische Zandvoort Trofee: het NK GTTC

In het HARC-jubileumjaar 2016 is de Historische Zandvoort Trofee een evenement met een hoog Hollands gehalte. De vier racegroepen die aan de start komen, zijn immers allemaal Nederlandse series. Wat niet wegneemt dat de HZT zoals altijd een sterk internationaal karakter kent, want de Nederlandse historische raceseries zijn stuk voor stuk zeer succesvol er en trekken van oudsher internationale deelnemersvelden. Nieuw is daarnaast de debuutrace van het HARC NK'82-'90. We hebben de inschrijflijsten bekeken en nemen ze de komende dagen stuk voor stuk onder de loep. Het NK GTTC bijt de spits af.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Henri van Gelder, Mattijs Diepraam
Het NK GT & Touring Cars is het afgelopen jaar volwassen geworden. De organisatie deed een goede zet door de HTP-plicht van de auto's bij de inschrijving te koppelen aan de package deal. Het gevolg hiervan is een prachtig startveld met auto's die zowel technisch als qua uiterlijk precies zijn zoals in hun hoogtijdagen. Van oudsher zijn de Porsche 911 en de Ford Escort populaire modellen in deze serie, maar de variëteit is inmiddels ongekend groot.

In de kleine klassen (het GTTC is verdeeld in twee leeftijdsgroepen, vandaar het meervoud) is de Mini, of het nu een Morris, Innocenti of BL Clubman is, populair met 5 ingeschreven exemplaren. Timo Span is the man to beat en dat gaan zijn broer Carst, Bernard Dierick, Paul en Chantal VandenCruys zeker proberen. Tegenstand komt dit jaar van twee Sicma Rallyes, bestuurd door Emile Gunsing en Jeroen Feijten. Het Renault 5 Alpine-kamp is ook groeiende, maar we verwachten op de HZT alleen "Michel Vaillant".

In de 1600-klasse treffen we vooralsnog alleen Tom Laureyns met zijn fraaie VW Scirocco. De Escort RS is numeriek de sterkste in de 2-literklasse en regerend kampioen Freddy van Sprundel zal lastig te verslaan zijn voor zijn maar liefst 7 Escort-concurrenten. Rob de Laat is de enige Opel-vertegenwoordiger met zijn Ascona 2-liter, maar de Alfa-inbreng is verdubbeld want naast Tim de Leeuw is André Kardol van de partij, beiden met zo'n fraaie Bertone.
Helaas moeten we de snelle BMW van David Verzijlbergen en Henk Spin dit jaar missen, maar het Beierse merk is toch goed vertegenwoordigd. Jan Wolf is al vele jaren een vaste waarde in het GTTC met zijn 2002. Ook Gerco van Hoften met de 02 Touring en de familie Aberkrom met de oranje 320 zijn er weer bij. Nieuw is een 323i voor Paul Lejeune/Christian Heck en staat gelukkig ook weer zo'n fraaie CSL ingeschreven, die van Eric Holthausen.

We zijn inmiddels aangeland in de grote klasse en daarin is de variatie groot. De Deen Niels Ole Andersen is terug met zijn 3-liter Capri, Marnix Dierick heeft nog altijd zijn statige Jaguar 420 limousine en wat te denken van de Brit Paul Aslett met een Jag XJ-S? Last but not least, want alle drie kanshebbers voor de winst: het Porsche-kamp met Carrera's RS voor Lex Proper, Leonard Stolk en Gerd Rijper. Het NK GTTC rijdt tijdens de HZT drie races, één op de zaterdagmiddag en twee op de zondag.
Meer informatie
Tijdschema Historische Zandvoort Trofee + Vrij Rijden
Toegangskaarten kosten 10 euro, maar HARC-leden hebben gratis toegang tot de evenementen, inclusief een weekendkaart voor de Historic Grand Prix (voorverkoopprijs 40 euro). Ook ontvangen leden zes keer per jaar RTL GP Magazine met daarin het HARC-journaal. Met een gratis hapje en drankje in de HARC-hospitality en korting op de Vrij Rijden Dagen is het lidmaatschap van 85 euro razendsnel terugverdiend. U kunt u als lid aanmelden op de website van de HARC.