Supercar Challenge: Fraaie overwinning voor Henry Zumbrink en Dennis de Borst/Martin de Kleijn in Supersport divisie
Onder een heerlijk zonnetje ging de tweede race van de Supercar Challenge pb Pirelli van start op Circuit Zolder. De Ligier LMP3 van Indy Dontje vertrok van pole position, Henry Zumbrink stond naast hem aan de start. Daarachter de Mosler met Ben Clucas achter het stuur en Sam Dejonghe startte van de vierde positie in de Ginetta LMP3.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
Henry Zumbrink was goed weg bij de start maar een klein foutje zorgde ervoor dat hij van de baan spinde en zijn goede startpositie in rook zag opgaan. Het hele veld ging aan hem voorbij wat betekende dat hij vanaf de laatste startpositie de strijd moest aangaan. Indy Dontje behield de leiding en kon al snel wegrijden bij zijn concurrenten. Om de tweede positie was de strijd groot en zeer fraai om te volgen. Ben Clucas in de Mosler zag dat Henk Thuis in zijn Pumax RT flink zat te pushen om voorbij te komen en daarachter was het de tweede Mosler van Campos Hull die aan het kijken was of Thuis een steekje liet vallen.
In de GTB divisie had Jos Jansen de beste start en wist de eerste ronde als leider over de startlijn te komen. Daarachter waren Grouwels, Bosman en Mattheus bezig om de aansluiting te behouden. Grouwels had daarbij de goede papieren en niet veel later kon hij Jos Jansen inhalen en op hem uitlopen. De strijd tussen Mattheus, Janssen en Bosman bleef rondelang doorgaan.
De posities in de Supersport divisie waren niet gewisseld tijdens de start. Eric van den Munckhof, welke van pole position mocht vertrekken, kon zijn leidende positie behouden en Martin de Kleijn en Ronald van Loon sloten achter hem aan. De drie heren leken met een draad aan elkaar verbonden en vele ronden bleven de heren dicht bij elkaar en kon niemand een foutje veroorloven.
In de Sport divisie had Chris Voet een goede start. Hij wist enkele Sport deelnemers voorbij te steken in de eerste ronde en de tweede positie op te eisen achter Bart Drost, welke was gestart in de BMW van het Day V Tec team.
Indy Dontje had inmiddels een ruime voorsprong in de SuperGT divisie en draaide zeer snelle rondetijden. Daarachter was het Sam Dejonghe welke aandrong bij de Mercedes SLS van Bob Herber. Herber moest verdedigende lijnen gaan rijden, maar kon uiteindelijk de snelle jonge rijder niet achter zich houden. Daarvoor was de strijd nog steeds gaande tussen de twee Spaanse Moslers en Henk Thuis.
Henry Zumbrink wist zijn Volvo rap door het veld naar voren te sturen en wist de zevende positie terug in te nemen in de achtste ronde, wat betekende dat hij daarna uitzicht zou moeten krijgen op de SuperGT deelnemers voor hem. Sam Dejonghe wist aansluiting te vinden bij de vechtende Thuis en Campos Hull. Na een mooi gevecht wist Campos Hull Thuis in te halen en ook Sam Dejonghe wist hiervan te profiteren en een plek te winnen. Dejonghe drong daarna ook direct aan bij de Spaanse Mosler.
In de Sport divisie was er een gevecht op de baan tussen Bart Drost en Ollie Taylor, maar het ging niet veel later goed mis voor de Engelsman. Bij het 'ziekenhuis' ging hij rechtdoor, over het gras en door de grindbak en kwam tot stilstand in de bandenstapel. Zijn race kwam ten einde met een harde klap, gelukkig kwam hij ongedeerd, op een paar beurse plekken na, uit de wagen.
Ook problemen voor de leider van de wedstrijd Indy Dontje. Hij parkeert de Ligier in de pitstraat bij het team. Ben Clucas is dan de nieuwe leider van de race, met daarachter zijn collega rijder Campos Hull in de Mosler met Sam Dejonghe, welke op de bumper van zijn voorganger geplakt lijkt te zitten. We zien Indy Dontje weer de pitstraat uitrijden na enkele ronden en niet veel later zien we Henk Thuis de pitstraat induiken met een probleem. Hij moet zijn Pumax RT parkeren in de pitstraat met een technisch probleem.
De strijd in de GTB divisie gaat achter leider Roger Grouwels ongestoord door. Jos Jansen en Aart Bosman zijn druk in gevecht om de derde positie. Een klein foutje van Jansen geeft Bosman even wat lucht in die strijd.
Van den Munckhof heeft het 'draadje' wat opgerekt en iets meer afstand genomen van Martin de Kleijn en Ronald van Loon. Maar het drietal blijft mooi bij elkaar en een foutje kan niet worden gemaakt.
In de Sportdivisie zijn Chris Voet en Bart Drost in gevecht om de leiding en uiteindelijk weet Voet een gaatje te vinden en Drost voorbij te gaan, net voordat het pit window open gaat voor de Sport divisies. Niet veel later duiken ze beide de pitstraat in voor de verplichte pitstop.
De strijd in de SuperGT divisie blijft mooi om te volgen. Zumbrink heeft inmiddels de vierde positie bereikt en ziet voor hem de twee Moslers en de Ginetta. Dejonghe geeft de strijd niet op en weet in de tweede bocht eindelijk voorbij te gaan aan de Mosler van Campos Hull en ook Zumbrink haakt direct aan bij de Mosler. De eerste vier rijders lagen na veertig minuten race nog steeds binnen zes seconden van elkaar.
Dejonghe weet aansluiting te vinden bij de leidende Mosler van Ben Clucas en weet hem redelijk gemakkelijk voorbij te gaan en de leiding over te nemen vlak voordat de pistops kunnen aanvangen van de GT divisies. Henry Zumbrink komt als eerste naar binnen vanaf de derde positie en Campos Hull duikt met hem mee de pitstraat in. De leiders Dejonghe en Clucas rijden dan nog een ronde door en komen dan samen in de pitstraat.
De stand na de pitstops in de Supersport divisie is een klein beetje veranderd. Dennis de Borst, welke het stuur had overgenomen in de Seat van Martin de Kleijn, ligt aan de leiding, met achter hem Eric van den Munckhof, Luuk van Loon en ook Jan van der Kooi. Al snel weet Luuk van Loon de BMW van Van den Munckhof voorbij te gaan en kon hij op jacht naar de Seat. In de 35e ronde weet Van Loon de leiding over te nemen van De Borst en Van den Munckhof komt ook weer dichterbij aan de Seat en aan het einde van het rechte stuk weet hij een aanval te plaatsen op De Borst, maar die weet deze af te slaan.
In de Sport divisie vechten Bart van den Broeck en Niels Kool na de pitstops om de tweede positie. Henk Tappel rijdt dan daarvoor op de eerste positie. Kool moet helaas zijn gevecht opgeven en de pitstraat opzoeken, waarna Van den Broeck zijn weg vrij ziet om naar Henk Tappel te rijden. Stan van Oord is daarachter in strijd met Rob Nieman en ook met Niels Kool welke de race heeft kunnen hervatten.
Na de pitstops van de GT divisie is het nog steeds de Ginetta die aan de leiding ligt, maar Henry Zumbrink zit er kort achter. Zumbrink is sneller als Jean-Pierre Lequeux en pakt in de 36e ronde de leiding over. Daarachter wisselen de Moslers van positie en ligt nu Kosta Kanaroglou voor Alberto De Martin op de tweede plaats.
In de GTB divisie is de leiding nog steeds in handen van Roger Grouwels. Daarachter is het Ward Sluys die snelle rondetijden noteert en Jos Jansen en Aart Bosman zijn ook nog in een gevecht verwikkeld. Niet veel later moet Sluys zijn opmars naar de Porsche van Grouwels staken. Hij zet zijn auto in het gras, probeert zijn auto nog te resetten om de strijd voort te zetten, maar enkele meters verderop is het dan toch echt over.
In de Supersport divisie is nog niets beslist. Van den Munckhof verliest tijd en dan ook zijn derde positie aan Jan van der Kooi. Luuk van Loon heeft inmiddels een klein gaatje naar de nummer twee Dennis de Borst.
In de SuperGT lijkt het dat de posities zijn verdeeld en neemt de competitie af. Zumbrink leidt voor Lequeux, Kanaroglou en De Martin. De op de vijfde positie liggende Bob Herber rijdt wel nog snellere ronde tijden en kan een paar ronde later de vierde positie overnemen. Zumbrink rijdt onbedreigd naar de overwinning en mag de grootste beker mee naar huis nemen. De tweede plaats is voor equipe Lequeux/Dejonghe en equipe Kanaroglou/Campos Hull pakken de derde plaats, vlak voor Bob Herber.
In de GTB divisie is het podium voor Roger Grouwels en na het uitvallen van Ward Sluys, kan Jos Jansen de tweede positie op het podium innemen. De strijd om de derde positie duurde tot aan de finishlijn. Aart Bosman wist op de streep uiteindelijk Hans Fabri nipt voor te blijven en de laatste podiumplaats op te eisen.
Drie minuten voor het einde van de race zien we Luuk van Loon de pitstraat inrijden. Met een kapotte aandrijfas komt er een einde aan de strijd voor de overwinning. De leiding komt hiermee weer in handen van de FEBO seat, maar die heeft Jan van der Kooi op zijn bumper zitten en is dus zeker nog niet zeker van de overwinning.
In de laatste ronde probeert Jan van der Kooi een gaatje te vinden wanneer zij nog tussen de verschillende strijdende deelnemers door moeten manoevreren naar de finishvlag. De Borst weet zijn hoofd koel te houden en de juiste kant te kiezen op het asfalt en op de finishlijn blijft hij de Lotus uiteindelijk 0.139 seconden voor. Een zwaar bevochten overwinning voor Dennis de Borst en Martin de Kleijn. Jan van der Kooi en Priscilla Speelman pakken de tweede plaats en Eric van den Munckhof wordt alsnog derde.
De hoogste trede van het podium in de Sport divisie is voor het duo Chris Voet en Bart van den Broeck. Zij wisten met hun Peugeot RCZ het duo Harold Wisselen/Henk Tappel en Stan van Oord voor te blijven en scoorden daarmee de meeste punten.
Klik hier voor de volledige uitslag van de race