Retro: 100 jaar BMW, ook in de autosport
Een van de vele succesvolle BMW-toerwagens: de 635 CSi, medio jaren tachtig.
Vandaag, 7 maart, is het precies 100 jaar geleden dat de Bayerische Motoren Werke werden geregistreerd. Daarmee is BMW een van de jongere merken van de grote Duitse constructeurs, want Mercedes-Benz, Audi en Opel begonnen natuurlijk al veel eerder. De festiviteiten rondom het eeuwfeest van BMW begonnen vanmiddag in de vorm van een grote bijeenkomst in de Olympiahalle in München, op een steenworp afstand van het hoofdkwartier. We gaan in het komende jaar ongetwijfeld ook in de autosport nog veel horen van het honderdjarige BMW. Want er is nauwelijks een merk waarbij de autosport zo sterk in het DNA zit. Van de successen in de Mille Miglia tot aan de huidige deelname in IMSA en DTM. Van de Formule 1 tot aan de Formule BMW, en van het EK Toerwagens tot aan de 24 Uur van Le Mans. Op de dag van het jubileum daarom een korte foto-impressie van een aantal hoogtepunten.
Tekst: René de Boer
Foto's: archief BMW
Met de 328 was BMW succesvol in de Mille Miglia.
Successen in de jaren zestig met de 1800 TISA.
Fraai driftwerk op Spa.
In de jaren zeventig lanceerde BMW de 'art cars', die een legendarische status zouden krijgen.Hier de 3.0 CSL in een ontwerp van Alexander Calder.
Met de Procar-klasse voor BMW M1's trok BMW in de jaren 1979, 1980 en 1981 volop aandacht.
Begin jaren tachtig vierde BMW met Brabham successen in de Formule 1, hier Nelson Piquet.
Piquet geniet nog steeds grote populariteit bij historische evenementen.