Rally - Short Rally: Van den Heuvel maakt verwachting waar in Zandvoort
Het lag er vooraf heel dik bovenop dat Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo X R4) de te kloppen man in Zandvoort zou zijn. Zelfs het voor twee proeven wisselen van stoel met navigator Steen Andersen had geen invloed op het resultaat. Van den Heuvel en Andersen wonnen oppermachtig. Robert Woodside maakte het Heuvel Motorsport feestje compleet met een tweede plaats en Michiel Becx (Citroen DS3 R3T) werd knap derde.
Tekst: Dré Galiart
Foto's: Dré Galiart en Erik van der Schaaff

Jasper van den Heuvel was met gelegenheidsnavigator Steen Andersen oppermachtig.
Woodside verrast
Vanaf de start nam Van den Heuvel de leiding in de R4 spec van de Lancer Evo X. Hij bestuurde de auto die verkocht was aan de navigator van de eerste twee proeven, de Deen Steen Andersen. "Steen heeft deze auto gekocht, hij overweegt om het Nederlands kampioenschap te komen rijden. We hadden afgesproken dat we om en om zouden rijden en het is vooral heel gezellig" meent Van den Heuvel. Toch moest hij even wennen aan de R4 spec. "Het was voor mij al weer twee jaar geleden dat ik in competitieverband met de R4 reed, dat was toch even wennen" aldus Van den Heuvel. Daarmee werd de tijd van Robert Woodside op KP 1 toch enigszins verklaard. Hij gaf ruim een halve seconde toe op 'Heuvel'. "We kwamen hier vooral om voor de plezier en met oude banden te rijden. Als we hadden geweten dat we zo dicht bij de winst zouden komen hadden we 't misschien wat serieuzer opgepakt" lachte de Brit die volgende week weer met een R5 start in het sterk bezette Engelse BRC.



Snelle Namibiaan
Niet alleen voor de algemene winst deed er een opvallende buitenlander mee, ook bij de tweewiel aangedreven auto's was dat het geval. Namibiaan Thilo Himmel liet opmerkelijke tijden noteren. "We leerden Hans Weijs in Zuid Afrika kennen en komen hier kennis maken met de DS3 R3" laat hij weten. Helaas elimineerde hij zichzelf voor een top vijf klassering door een spin. "De banden waren waarschijnlijk nog te koud en we spinden, daarna wilde de auto niet direct starten. Belangrijkste is dat we het doel, om hier te komen leren, hebben gehaald" aldus de Namibiaan die ambities heeft om het JWRC te gaan rijden.

De Namibiaan Thilo Himmel kwam van ver maar eindigde door een spin buiten de top vijf.
Felle F2 strijd
Na het wegvallen van Himmel in de top vijf, strijden drie andere rijders om de eer in F2. Kevin van Deijne (Clio) en Michiel Becx (DS3) beiden in R3 spec auto's en Hans Weijs Sr in de bekende Golf IV kitcar. Het venijn blijkt hem in de staart te zitten. Weijs maakt, net als vele anderen, een fout op de laatste twee proeven en dus blijven Becx en Van Deijne over. "Fantastisch!" schreeuwt Becx het uit als hij er achter komt dat hij derde algemeen is geworden in de wedstrijd. "Dit is heel goed voor het gevoel. We gaan niet heel veel in Nederland rijden, maar ik ga nu met vertrouwen naar de woestijnrally in Marokko" lacht Becx die naar eigen zeggen niet gegrepen is door het Brabantse Dakarvirus, maar wel houdt van 'Spelen in de zandbak'. Kevin van Deijne, tot slot, was tevreden met wat voor hem een testrally was. "Ik denk dat dit een mooie basis is om dit jaar met de Clio verder te gaan" meent Van Deijne die naast de Wallonie en de ELE Rally dit jaar ook enkele WK wedstrijden wil rijden. Hij eindigt als vierde algemeen.


Discutabele afzetting
Na afloop van de wedstrijd was er één feit het gesprek van de dag; het af te snijden rondje wat ineens niet meer af te snijden was. Na vier proeven werden de eerste twee klassementsproeven met elkaar verbonden, echter sommige rijders hadden duidelijk niet begrepen waar het wisselpunt van de nieuw ontstane rundkurs zich bevond. Er was namelijk een kortere route ook open gelaten en ook door sommigen zo in de pacenotes opgenomen. Tijdens proef 1 en 3 was dit de correcte route. Martin van Iersel, Hans Weijs, maar ook veel rijders elders in het veld gingen de fout in. Om die fout te voorkomen werd tussen de proeven vijf en zes de afgekorte route met pionen afgezet waardoor veel rijders alsnog niet wisten wat de te volgen route was. Stof tot napraten dus. Al deze rijders kregen normtijd op de proef wegens het missen van hun naam op de tellijst van de rondjes op de rundkurs.

Roel van der Zanden vermaakte het publiek met zijn dwarse Nissan.
Short Rally kampioenschap
Ondanks dat nog niet geheel duidelijk is welke rijders het hele short rally kampioenschap zullen rijden, lijkt Janjur Monshouwer de beste zaken te hebben gedaan. Hij streed vorig jaar met de Ascona 400 ook mee voor de titel. Met de gemaakte fout van Weijs Sr. en de afwezigheid van Ochse lijkt hij zich als mogelijk titelkandidaat op te werpen al is het kampioenschap nog lang en leidt Becx voorlopig de rangschikking.
Tot slot was Piet-Hein van der Heijden de beste in R2 met de Peugeot 208 (goed voor een vijfde plaats algemeen), won Roel van der Zanden de RGT categorie met de Nissan 350Z en vierde Harm van Koppen zijn rijdersdebuut met een klasseoverwinning. Meer uitslagen zijn te vinden via www.rallytiming.nl



Tekst: Dré Galiart
Foto's: Dré Galiart en Erik van der Schaaff

Jasper van den Heuvel was met gelegenheidsnavigator Steen Andersen oppermachtig.
Woodside verrast
Vanaf de start nam Van den Heuvel de leiding in de R4 spec van de Lancer Evo X. Hij bestuurde de auto die verkocht was aan de navigator van de eerste twee proeven, de Deen Steen Andersen. "Steen heeft deze auto gekocht, hij overweegt om het Nederlands kampioenschap te komen rijden. We hadden afgesproken dat we om en om zouden rijden en het is vooral heel gezellig" meent Van den Heuvel. Toch moest hij even wennen aan de R4 spec. "Het was voor mij al weer twee jaar geleden dat ik in competitieverband met de R4 reed, dat was toch even wennen" aldus Van den Heuvel. Daarmee werd de tijd van Robert Woodside op KP 1 toch enigszins verklaard. Hij gaf ruim een halve seconde toe op 'Heuvel'. "We kwamen hier vooral om voor de plezier en met oude banden te rijden. Als we hadden geweten dat we zo dicht bij de winst zouden komen hadden we 't misschien wat serieuzer opgepakt" lachte de Brit die volgende week weer met een R5 start in het sterk bezette Engelse BRC.
Snelle Namibiaan
Niet alleen voor de algemene winst deed er een opvallende buitenlander mee, ook bij de tweewiel aangedreven auto's was dat het geval. Namibiaan Thilo Himmel liet opmerkelijke tijden noteren. "We leerden Hans Weijs in Zuid Afrika kennen en komen hier kennis maken met de DS3 R3" laat hij weten. Helaas elimineerde hij zichzelf voor een top vijf klassering door een spin. "De banden waren waarschijnlijk nog te koud en we spinden, daarna wilde de auto niet direct starten. Belangrijkste is dat we het doel, om hier te komen leren, hebben gehaald" aldus de Namibiaan die ambities heeft om het JWRC te gaan rijden.

De Namibiaan Thilo Himmel kwam van ver maar eindigde door een spin buiten de top vijf.
Felle F2 strijd
Na het wegvallen van Himmel in de top vijf, strijden drie andere rijders om de eer in F2. Kevin van Deijne (Clio) en Michiel Becx (DS3) beiden in R3 spec auto's en Hans Weijs Sr in de bekende Golf IV kitcar. Het venijn blijkt hem in de staart te zitten. Weijs maakt, net als vele anderen, een fout op de laatste twee proeven en dus blijven Becx en Van Deijne over. "Fantastisch!" schreeuwt Becx het uit als hij er achter komt dat hij derde algemeen is geworden in de wedstrijd. "Dit is heel goed voor het gevoel. We gaan niet heel veel in Nederland rijden, maar ik ga nu met vertrouwen naar de woestijnrally in Marokko" lacht Becx die naar eigen zeggen niet gegrepen is door het Brabantse Dakarvirus, maar wel houdt van 'Spelen in de zandbak'. Kevin van Deijne, tot slot, was tevreden met wat voor hem een testrally was. "Ik denk dat dit een mooie basis is om dit jaar met de Clio verder te gaan" meent Van Deijne die naast de Wallonie en de ELE Rally dit jaar ook enkele WK wedstrijden wil rijden. Hij eindigt als vierde algemeen.
Discutabele afzetting
Na afloop van de wedstrijd was er één feit het gesprek van de dag; het af te snijden rondje wat ineens niet meer af te snijden was. Na vier proeven werden de eerste twee klassementsproeven met elkaar verbonden, echter sommige rijders hadden duidelijk niet begrepen waar het wisselpunt van de nieuw ontstane rundkurs zich bevond. Er was namelijk een kortere route ook open gelaten en ook door sommigen zo in de pacenotes opgenomen. Tijdens proef 1 en 3 was dit de correcte route. Martin van Iersel, Hans Weijs, maar ook veel rijders elders in het veld gingen de fout in. Om die fout te voorkomen werd tussen de proeven vijf en zes de afgekorte route met pionen afgezet waardoor veel rijders alsnog niet wisten wat de te volgen route was. Stof tot napraten dus. Al deze rijders kregen normtijd op de proef wegens het missen van hun naam op de tellijst van de rondjes op de rundkurs.

Roel van der Zanden vermaakte het publiek met zijn dwarse Nissan.
Short Rally kampioenschap
Ondanks dat nog niet geheel duidelijk is welke rijders het hele short rally kampioenschap zullen rijden, lijkt Janjur Monshouwer de beste zaken te hebben gedaan. Hij streed vorig jaar met de Ascona 400 ook mee voor de titel. Met de gemaakte fout van Weijs Sr. en de afwezigheid van Ochse lijkt hij zich als mogelijk titelkandidaat op te werpen al is het kampioenschap nog lang en leidt Becx voorlopig de rangschikking.
Tot slot was Piet-Hein van der Heijden de beste in R2 met de Peugeot 208 (goed voor een vijfde plaats algemeen), won Roel van der Zanden de RGT categorie met de Nissan 350Z en vierde Harm van Koppen zijn rijdersdebuut met een klasseoverwinning. Meer uitslagen zijn te vinden via www.rallytiming.nl