Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kwalificatie per direct op de schop

Red Bull uit garage

De teambazen in de Formule 1 zijn het eens geworden over een nieuw kwalificatieformat. De details moeten nog worden ingevuld, maar de grove lijnen zijn al duidelijk. Het belangrijkste doel van de hervormingen is het spannender maken van het kwalificatie-uur met meer actie op de baan.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Afvalrace
De kwalificatie is nog steeds ingedeeld in drie sessies waarin een aantal mensen afvallen, maar dat gebeurt vanaf dit seizoen gedurende de sessies, in plaats van aan het eind.

Q1 duurt 16 minuten. Na 7 minuten valt de nummer laatst af, 90 seconden later valt de volgende nummer laatst af, 90 seconden later weer, totdat er uiteindelijk 15 man overblijven.

Q2 duurt 15 minuten. Dit keer valt na 6 minuten de nummers laatst (14) af, waarna het 90-seconden-spektakel zich herhaalt tot de top acht overblijft.

Q3 duurt 14 minuten. Na 5 minuten valt de eerste af (nummer 7), daarna gaat de 90-seconden-regel weer in, totdat er 2 man overblijven. Die hebben dan nog 90 seconden om uit te maken wie vanaf poleposition mag starten.

Alle auto's op de baan
Het logische gevolg van deze nieuwe regels is dat de kwalificatie bijna continu spannend is, terwijl je voorheen de eerste tien minuten van Q1 en Q2 gerust aan je voorbij kon laten gaan. Bovendien stonden de topteams aan het eind van die sessies vaak al in de pits te wachten, met een veilige tijd in handen. Dat laatste kan nu ook niet meer: alle auto's moeten op de baan blijven zo lang de afvalrace gaande is. Uiteraard zullen de rijders met een veilige tijd dan niet het onderste uit de kan halen, al zullen ze dan wel moeten uitkijken dat ze niemand in de weg zitten. Met zo'n druk veld is het bijna wachten op tijdstraffen vanwege ophouden.

Goedkeuring
De teambazen zijn het dus eens over deze hervormingen, voor ze officieel worden moeten ze op 4 maart nog wel worden goedgekeurd door het World Motor Sport Council.

Drie seconden sneller in 2017
De teambazen zaten vandaag ook samen met FIA-president Jean Todt en Bernie Ecclestone. De partijen kwamen overeen de regels voor 2017 zo aan te passen dat de auto's drie seconden sneller zullen zijn. Een halfbakken verbetering volgens Red Bull, dat streefde voor vijf seconden, maar de teams vonden dit de veiligere keuze, omdat ze vreesden dat de stap anders te groot zou zijn voor Pirelli. Het plan om tanken tijdens pitstops weer in te voeren ketste af. Ook deze regels moeten nog verder uitgewerkt en goedgekeurd worden. De deadline hiervoor is gesteld op 30 april.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet