Retro: Jean Rondeau “Een spoorrail teveel”
Vandaag is het exact dertig jaar geleden dat de Franse constructeur Jean Rondeau tijdens een tragisch verkeersongeval om het leven kwam. Als kind had de inwoner van Le Mans maar één droom en dat was de 24U winnen. In 1980 slaagde hij daar samen met de Franse racelegende Jean Pierre Jaussaud in.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Jean Rondeau helpt de legendarische Henri Pescarolo met instappen tijdens de trainingen op de Nürburgring in 1982.
Jean Rondeau "Een spoorrail teveel"
Als inwoner van Le Mans had Jean Rondeau als kind maar één obsessie en dat was het winnen van de 24U van Le Mans met zijn eigen auto. In 1980 slaagde Rondeau daar samen met de Franse racelegende Jean Pierre Jaussaud in. Met de Rondeau M379 B schreven zij de befaamde klassieker op hun naam. Na een aantal omzwervingen in heuvelklims en toerwagens kruiste aan het begin van de zeventiger behangfabrikant Charles James(Inaltera) het pad van Rondeau. Hij stelde Jean in staat om zijn eigen GTP Prototypes te bouwen. In 1977 verloor James zijn belangstelling voor het project maar met aanmerkelijk minder budget verdween de naam Inaltera en ging Rondeau met steun van SKF onder zijn eigen naam verder.

De prachtige Rondeau M382 was een serieuze concurrent voor de Rothmans Porsches in 1982.
De grootste doorbraak van Rondeau kwam eigenlijk in 1982 toen het nieuwe Groep C reglement van kracht werd. Voor Porsche was het merk een serieuze tegenstander en eindigde als tweede in het nieuwe kampioenschap. Het was ook de periode waarin Rondeau het als rijder rustiger aan ging doen en zich eigenlijk volledig op zijn werkzaamheden als constructeur concentreerde. Tijdens de 1000 KM van Spa eindigde hij als achtste. Af en toe kroop Rondeau nog eens achter het stuur van een concurrerend merk zoals WM Peugeot of Porsche. Rondeau had al snel door dat er op het gebied van de eenzitters een enorme markt open lag. In 1984 presenteerde Rondeau zijn eigen Formule Ford 1600 waar Jean Philippe Grand, nu eigenaar van het befaamde Franse Graff Racing dat jaar kampioen werd. Ook werd er een uniek FF2000 chassis gebouwd waarmee de Braziliaan Alvaro Buzaid met regelmaat actief was.

De Belg Eric Bachelart in actie met zijn Rondeau Formule Ford in 1984 op Circuit Zolder.
Op 27 december 1985 sloeg het noodlot op een spoorwegovergang nabij zijn eigen fabriek genadeloos toe. Door een fout in het spoorbomen systeem kwam Rondeau om het leven. De spoorwegbomen gingen open waardoor vier/vijf auto's konden passeren, maar gingen ook onmiddellijk weer dicht waardoor de Porsche van Rondeau kon geen kant meer uit kon en werd vol door de aanstormende intercity Parijs Rennes geramd. Jean Rondeau was op slag dood. Zijn moeder schreef later over haar zoon een prachtig boek onder de titel "Un rail de Trop"(ofwel een spoorrail teveel).Jaren later gaf de SNCF haar fout toe. Op het kerkhof van Saint Pavin de Champs vlakbij het circuit de La Sarthe vond Jean Rondeau zijn laatste rustplaats. Hij werd slechts 39 jaar.

De prachtige Rondeau FF2000. Een unieke auto. Nog steeds.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Jean Rondeau helpt de legendarische Henri Pescarolo met instappen tijdens de trainingen op de Nürburgring in 1982.
Jean Rondeau "Een spoorrail teveel"
Als inwoner van Le Mans had Jean Rondeau als kind maar één obsessie en dat was het winnen van de 24U van Le Mans met zijn eigen auto. In 1980 slaagde Rondeau daar samen met de Franse racelegende Jean Pierre Jaussaud in. Met de Rondeau M379 B schreven zij de befaamde klassieker op hun naam. Na een aantal omzwervingen in heuvelklims en toerwagens kruiste aan het begin van de zeventiger behangfabrikant Charles James(Inaltera) het pad van Rondeau. Hij stelde Jean in staat om zijn eigen GTP Prototypes te bouwen. In 1977 verloor James zijn belangstelling voor het project maar met aanmerkelijk minder budget verdween de naam Inaltera en ging Rondeau met steun van SKF onder zijn eigen naam verder.

De prachtige Rondeau M382 was een serieuze concurrent voor de Rothmans Porsches in 1982.
De grootste doorbraak van Rondeau kwam eigenlijk in 1982 toen het nieuwe Groep C reglement van kracht werd. Voor Porsche was het merk een serieuze tegenstander en eindigde als tweede in het nieuwe kampioenschap. Het was ook de periode waarin Rondeau het als rijder rustiger aan ging doen en zich eigenlijk volledig op zijn werkzaamheden als constructeur concentreerde. Tijdens de 1000 KM van Spa eindigde hij als achtste. Af en toe kroop Rondeau nog eens achter het stuur van een concurrerend merk zoals WM Peugeot of Porsche. Rondeau had al snel door dat er op het gebied van de eenzitters een enorme markt open lag. In 1984 presenteerde Rondeau zijn eigen Formule Ford 1600 waar Jean Philippe Grand, nu eigenaar van het befaamde Franse Graff Racing dat jaar kampioen werd. Ook werd er een uniek FF2000 chassis gebouwd waarmee de Braziliaan Alvaro Buzaid met regelmaat actief was.

De Belg Eric Bachelart in actie met zijn Rondeau Formule Ford in 1984 op Circuit Zolder.
Op 27 december 1985 sloeg het noodlot op een spoorwegovergang nabij zijn eigen fabriek genadeloos toe. Door een fout in het spoorbomen systeem kwam Rondeau om het leven. De spoorwegbomen gingen open waardoor vier/vijf auto's konden passeren, maar gingen ook onmiddellijk weer dicht waardoor de Porsche van Rondeau kon geen kant meer uit kon en werd vol door de aanstormende intercity Parijs Rennes geramd. Jean Rondeau was op slag dood. Zijn moeder schreef later over haar zoon een prachtig boek onder de titel "Un rail de Trop"(ofwel een spoorrail teveel).Jaren later gaf de SNCF haar fout toe. Op het kerkhof van Saint Pavin de Champs vlakbij het circuit de La Sarthe vond Jean Rondeau zijn laatste rustplaats. Hij werd slechts 39 jaar.

De prachtige Rondeau FF2000. Een unieke auto. Nog steeds.