Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

VLN: 'Gerwin' wordt zesde Nederlandse VLN-racewinnaar, onverwachte tweede plek Jeroen Bleekemolen

Gerwin
Blijdschap bij racewinnaar 'Gerwin', geflankeerd door Manuel Metzger (l.) en Philipp Eng

De Nederlandse zegereeks in de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring houdt aan. Nadat Yelmer Buurman twee weken geleden met de Black Falcon-SLS AMG GT3 de race op zijn naam schreef, was het nu tijdens de 40e DMV Münsterlandpokal, de tiende en laatste rece van het seizoen, wederom een landgenoot met een Black Falcon-auto die als winnaar over de eindstreep kwam. Verrassend genoeg won 'Gerwin' samen met de Oostenrijker Philipp Eng en de Duitser Manuel Metzger met een Porsche 911 GT3 Cup uit de klasse SP7 tegen de verzamelde concurrentie met duidelijk snellere GT3-auto's en specials de race, die vanwege mist werd ingekort en uiteindelijk met de rode vlag gestaakt werd. Jeroen Bleekemolen eindigde samen met zijn teamgenoten Manuel Lauck en Franck Mailleux in de SCG003c van de Scuderia Cameron Glickenhaus als tweede algemeen en winnaar van de klasse SPX. De broers Dirk en Tim Groneck wonnen met hun Renault Clio voor de tweede maal na 2013 de VLN-kampioenstitel.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Dat de kwalificatie voor de laatste VLN-race van het jaar niet volgens plan om 8.00 uur in de ochtend van start kon gaan, kwam geenszins als een verrassing, want wie op 31 oktober op de Nürburgring een race op de kalender zet, moet natuurlijk rekening houden met sneeuw, regen, mist en alle andere narigheid die de Eifel op meteorologisch gebied zoal in petto heeft. Ditmaal was het dichte tot zeer dichte mist die ervoor zorgde dat de sessie, ingekort tot een uur, pas om 11.10 uur van start kon gaan, ruim drie uur later dan gepland. Tevens werd de start van de race uitgesteld tot 13.50 uur en de raceduur ingekort van vier tot drie uur, de minimale tijdsduur om toch volledige punten voor het kampioenschap te kunnen toekennen.

2015 Pitstop Dontje Renger van der Zande was in de Car Collection-Mercedes de snelste landgenoot in de kwalificatie

Snelste in de tijdtraining was de Finse BMW-junior Jesse Krohn, die de Walkenhorst-BMW Z4 op Dunlop-ontwikkelingsbanden met een tijd van 8:01,303 minuten op pole-position zette. De tijd was tevens de snelste die dit jaar in de kwalificatie van de VLN gereden werd. Op de tweede plaats stond de snelste van de beide SCG003c's van de Scuderia Cameron Glickenhaus met rijders Thomas Mutsch/Jeff Westphal/Christian Menzel, voor de Mann-Filter-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het team Car Collection Motorsport, waarmee onze landgenoten Renger van der Zande en Indy Dontje in actie kwamen, samen met de Duitser Kenneth Heyer. "Het ging goed, we waren het snelste team dat niet de beschikking had over de speciale Dunlop-banden", aldus Van der Zande, die de auto kwalificeerde. Een plaats daarachter stond de Frikadelli-Porsche 911 GT3 R met Patrick Huisman, Klaus Abbelen en Sabine Schmitz. De Black Falcon-Porsche met 'Gerwin', Manuel Metzger en Philipp Eng was snelste SP7-auto in de startopstelling op de achtste plaats. De SCG003c met Jeroen Bleekemolen, Manuel Lauck en Franck Mailleux stond op de tiende startplaats.

2015 Renger kop
Renger van der Zande neemt de leiding voor de Walkenhorst-BMW en de Frikadelli-Porsche

In de race nam Van der Zande snel de leiding, maar moest in de tweede ronde Jesse Krohn in de Walkenhorst-BMW voor zich dulden. De Frikadelli-Porsche met Patrick Huisman kwam al na de eerste ronde de pits in met een defecte sensor en moest uiteindelijk met een probleem aan de versnellingsbak de strijd staken. Vooraan het veld reed de Twin Busch-Audi R8 lange tijd aan kop, maar mede geholpen door een ander ritme bij de pitstops leidde ook de Black Falcon-Porsche uit de SP7-klasse regelmatig. Dat was ook het geval toen de wedstrijdleiding in de 18e ronde besloot om de race te staken, nadat het zicht merkbaar slechter werd en er meerdere auto's gecrasht waren. Omdat het klassement zoals in zo'n geval gebruikelijk op basis van de stand van een ronde eerder werd opgemaakt, kon het Black Falcon-Porsche-team de overwinning vieren. 'Gerwin' bracht de Cup-Porsche aan de finish en werd daarmee na Jeroen Bleekemolen, Patrick en Duncan Huisman, Nicky Catsburg en Yelmer Buurman de zesde Nederlandse racewinnaar in de historie van de VLN.

2015 Gerwin Race
De Black Falcon-Porsche uit de SP7-klasse behaalde de algemene overwinning

'Gerwin': al 3.000 ronden op de Nordschleife
"Wat is dit gaaf", straalde de Nederlandse gentleman-driver uit Den Dolder, die pas sinds 2013 officieel racet. "Maar daarvoor heb ik al wel zo'n 3.000 ronden op de Nordschleife gereden, ik was er voor die tijd telkens wel veertig dagen per jaar", aldus 'Gerwin'. "Toen ik de eerste keer echt op de Nordschleife racete, ook toen al met Black Falcon, was Philipp Eng mijn coach. Later nam Manuel Metzger die rol een beetje over, dus daarom is het extra bijzonder dat ik nu samen met hen gewonnen heb. Dit betekent echt heel veel voor me. We hebben tijdens de 24-uursrace met een riante voorsprong onze klasse gewonnen en ook in de VLN hebben we wel klassezeges behaald, maar de overwinning in het algemeen klassement is heel speciaal, echt waanzinnig!"

2015 Bleekemolen
Tweede plaats algemeen en klassezege voor de Glickenhaus met Jeroen Bleekemolen

De tweede plaats algemeen en de winst in de SPX-klasse voor Jeroen Bleekemolen en zijn Glickenhaus-teamgenoten Lauck en Mailleux was een beetje een verrassing. "Ik was al omgekleed en bijna op weg naar huis", zei Bleekemolen, die nog op tijd kwam voor de prijsuitreiking op het podium. "We hadden in de beginfase wat last van bladeren, waardoor de radiateur verstopt raakte, maar toen die eenmaal was schoongemaakt, liep het prima, totdat we in de slotfase problemen kregen met de brandstoftoevoer. We dachten al dat we daardoor moesten uitvallen, maar toen kwam de rode vlag, en zo werden we dus alsnog tweede." Bleekemolen was erg enthousiast over de Glickenhaus-sportwagen. "Vorig jaar heb ik het team al een keer bezocht in Italië, maar het is wel duidelijk dat ze sindsdien een enorme stap hebben gemaakt. Het zou best kunnen dat ik volgend jaar nog wat VLN-races met het team rijd."

Glickenhaus Jeroen
Teameigenaar James Glickenhaus met Franck Mailleux (in overall) en Jeroen Bleekemolen

Renger van der Zande en Indy Dontje eindidgen als zevende algemeen en derde in de GT3-klasse met de Car Collection-Mercedes. In de klasse V6 was er een podiumplaats voor 'Philip' en de Spanjaard Miguel Toril, die met de Black Falcon-TMD Friction-Porsche 911 Carrera als derde eindigden. In de klasse VT2 werd Marco van Ramshorst samen met Peter Bonk en Tim Neuser in een BMW 125i tweede.

2015 Van Ramshorst
Tweede plaats voor Marco van Ramshorst met een BMW 125i in de klasse VT2

Jules Szymkowiak, die tijdens de VLN-race op twee auto's was ingeschreven om zodoende aan het minimale aantal ronden voor zijn 'Nordschleife permit' te komen, werd alleen met de Mathol-Honda Civic geklasseerd, want de BMW, waarmee hij ook reed, viel voortijdig uit vanwege een technisch probleem met de versnellingsbak.

2015 Symkoziak Honda
Met de Mathol-Honda werd Jules Szymkowiak geklasseerd...

2015 Jules BMW
...de BMW waarop hij ook zou rijden viel daarentegen uit vanwege een probleem met de versnellingsbak.

Uitslag:
1. 'Gerwin'/Metzger/Eng, Porsche 911 GT3 Cup, 17 r. in 2.26:237 (gem. 169,799 km/u)
2. Lauck/Mailleux/J. Bleekemolen, SCG003c, op 1:55,852
3. Kräling/Brück, Porsche 911 GT3 Cup, op 2:01,333
4. M. Busch/D. Busch/Basseng, Audi R8 LMS ultra, op 2:21,051
5. Weiss/Krumbach/Kainz, Porsche 911 GT3 RSR, op 2:29,688
6. Krohn/Bouveng, BMW Z4 GT3, op 2:37,265
7. Heyer/Van der Zande/Dontje, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 3:07,806
8. Klohs/Müller, Porsche 911 GT3 R, op 3:38,999

2015 Groneck Broeders
Tweede VLN-titel na 2013 voor de Clio-broers Groneck.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet