Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Peter Auto

Retro: Lafargue en O’Connell winnen laatste CER-prijzen in Algarve Classic

IMG 2782

Het zit dit jaar niet mee met de zonnige bestemmingen die de historische autosport traditioneel in oktober opzoekt: na een compleet verzopen Dix Mille Tours op Paul Ricard ging ook het Algarve Classic Festival regelmatig gebukt onder de stromende regen. Hoofdprogramma waren de twee CER-races van Peter Auto, die door Patrice Lafargue en Martin O'Connell winnend werden afgerond, al maakte de Historic Grand Prix Car Association in haar afsluitende weekend ook graag aanspraak op die eer. Peter Horsman (Lotus 18/21) won beide races.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Je ziet niet vaak dat kampioenschappen van Peter Auto verschijnen op een evenement dat niet door de Fransen zelf wordt georganiseerd. Toch sloten beide divisies van Peter Auto's Classic Endurance Racing (voor Le Mans-auto's van de jaren zestig en zeventig) hun seizoen af met een extra raceweekend buiten het reguliere programma van Peter Auto.

In CER 1 nam de Chevron B19 van Martin O'Connell al gauw afstand van de Lola T70 Mk3B van Grant Tromans/Richard Meaden en de Lola T210 van Mark Piercy/Martin Stretton, die van pole was vertrokken. Tijdens de pitstops had O'Connell al een voorsprong van 40 seconden opgebouwd. Bij de GT won de 911 RSR van Fatemi/Kaufmann na een mooie strijd met de zusterauto van Michel Lecourt.

IMG 2741

Phil Keen begon de CER 2-race demonstratief goed door vanaf de achtste plaats binnen twee ronden naar de leiding van de wedstrijd te sturen. Zijn teamgenoot Jörg Hübner kon de voorsprong die Keen had opgebouwd in de Porsche 934/5, niet handhaven. Eerst nam de Chevron B31 van Russell Büsst het roer over, maar daarna herstelde veelvoudig CER 2-winnaar Patrice Lafargue de orde door zijn Lola T298 naar de overwinning te sturen. Keen en Hübner wonnen nog wel de GT-klasse.

Naast de twee CER-klassen was een hele reeks Britse kampioenschappen actief. Bij de Historic Grand Prix Car Association voor GP-, InterContinental- en Tasman-auto's van vóór 1966 won Peter Horsman beide manches in zijn Lotus 18/21. Het gemoedelijke tempo bij de vereniging is verantwoordelijk voor het feit dat de definitieve puntentelling – en dus de kampioen – nog niet is bekendgemaakt.

IMG 2130

Motor Racing Legends was naar Portugal gekomen met zijn Woodcote & Stirling Moss Trophies – waarin Jon Minshaw en Phil Keen met hun Lister 'Knobbly' de gebruikelijke winnaars werden – maar ook voor de laatste races van hun Pre-War Sportscars. Robert Spencer won de eerste race in zijn Bugatti T35B, de altijd spectaculaire Patrick Blakeney-Edwards won race 2 in zijn Frazer-Nash Supersports. Minshaw/Keen wisten met hun E-type ook de GT & Sports Car Cup te winnen.

De FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors was er ook. De Zwitser Christian Traber won in zijn Lotus 22 de eerste race, James Claridge was een minder bekende winnaar van de tweede race, met zijn Lola Mk5A, gevolgd door de al even verrassende Wainer (de 'mini-Sharknose') van Richard Smeeton.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet