Formule 1: Jolyon Palmer racet in 2016 voor Renault

Met de bekendmaking dat reservecoureur Jolyon Palmer volgend jaar promoveert naar het raceteam heeft Lotus (Renault) gisterennacht een verrassende keuze aan de wereld prijsgegeven. De GP2-kampioen van 2014 volgt bij het team uit Enstone Romain Grosjean op, die naar Haas vertrekt.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Lotus F1 Team
Palmer reed dit seizoen als een van de weinige reservecoureurs regelmatig mee in de vrijdagochtendsessies van de GP-weekenden. De bijdrage die hij daarmee leverde, was voor het team blijkbaar overtuigend genoeg om de 24-jarige Brit de tweede Renault voor 2016 aan te bieden en niet buiten de deur te kijken, bijvoorbeeld naar de door McLaren verwaarloosde Kevin Magnussen.

Het contract moet voor Palmer als een bevrijding komen: vanwege de financiële perikelen van Lotus dacht hij immers lange tijd dat zijn F1-carrière nooit op gang zou komen. Dat de door Total gesteunde Grosjean juist vertrok op het moment dat het team weer in Franse handen leek te komen, verbaasde Palmer hogelijk, maar hem kwam het uiteraard niet slecht uit. Nu zullen een Brit en een Venezolaan voor het Franse team uitkomen.
GP2-kampioenen waren de laatste jaren niet meer echt du jour als het aankwam op directe promotie naar de Formule 1. Fabio Leimer en Davide Valsecchi verdwenen via de zijdeur, Valsecchi nota bene na een schamele behandeling door hetzelfde Lotus-team waar Palmer nu wél een kans krijgt. De keuze voor Palmer is ook opvallend vanwege de manier waarop het team uit Enstone eerder met zijn reservecoureurs omging. Davide Valsecchi en Charles Pic kregen nauwelijks rijtijd. Pic sleepte Lotus om die reden zelfs voor de rechter.

Met Palmer verschijnt er opnieuw een zoon van een oud-F1-coureur op de grid. Jolyon Palmer is de zoon van Jonathan Palmer, die in de jaren tachtig 82 GP's reed voor Tyrrell, Williams, Zakspeed en RAM. In het gespleten tijdperk van turbo's en atmosferische motoren van eind jaren tachtig won Palmer Sr in 1987 voor Tyrrell de Jim Clark Cup voor atmo-auto's. Daarna werd hij bekend als voorman van MotorsportVision, de organisatie die verantwoordelijk was voor onder meer Formula Palmer Audi en FIA F2. MotorsportVision is ook eigenaar van Brands Hatch, Oulton Park, Snetterton en Cadwell Park.