V8 Supercars: Van Gisbergen/Webb winnen R1 Gold Coast 600. Unsafe release kost Winterbottom punten
Vanaf pole won de Tekno Autosports Holden Commodore van de combinatie Van Gisbergen/Webb de eerste wedstrijd van de Gold Coast 600 in Surfer's Paradise. Voor Shane van Gisbergen betekende het zijn eerste seizoensoverwinning dit jaar. Mark Winterbottom, de leider in het kampioenschap, verloor door een unsafe release, waardevolle punten.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Tekno Autosports/FPR/Nissan Motorsport/PR

Overtuigende overwinning van Van Gisbergen/Webb. Zij herhaalden hun zege van 2014 in Surfer's Paradise
Eerste seizoenszege voor Shane van Gisbergen in Gold Coast 600
Voor de laatste maal in hun carrière vormen Tekno Autosports-teameigenaar Jonathon Webb en Shane van Gisbergen dit weekend een combinatie. De Nieuw Zeelander met Nederlandse roots verhuist volgend seizoen zoals bekend naar het team van Triple Eight. In R1 of Surfer's Paradise was de Tekno Autosports Holden Commodore VF vanaf pole dominant en het duo Van Gisbergen/Webb pakte een overtuigende overwinning.
Voor titelfavoriet Mark Winterbottom werd het een desastreuze middag in Surfer's Paradise. Een unsafe release na 1/3e wedstrijd deed PRA Ford Falcon FG X naar de 24e plek terugvallen. Bij het verlaten van de pits raakte Winterbottom Garth Tander's fabrieks Holden en werd daarvoor terecht met een penalty bestraft. Reparaties aan de PRA Falcon FX kostte eveneens de nodige tijd waardoor Winterbottom de nodige achterstand opliep. Voor PRA werd het eigenlijk een rampzalige dag want Cameron Waters kreeg vanwege wheelspin tijdens een reguliere pitstop ook nog eens penalty aan de broek en werd samen met Russell Ingall(die de geblesseerde Chaz Mostert bij PRA verving) als zeventiende geklasseerd.

Is dit geen prachtige jump van David Reynolds? De enige rijder die PRA kleuren nog een beetje hoog wist te houden.
Jonathon Webb nam direct de leiding en stond aanvankelijk behoorlijk onder druk van Alexandre Premat's GRM Polestar Volvo S60. De Fransman raakte echter iets te enthousiast de curbstones en beschadigde daarbij de rechter voorkant van zijn Volvo. Daarmee was het drama voor GRM Volvo nog niet voorbij. Problemen met de stuurbekrachtiging zorgde ervoor dat de combinatie McLaughlin/Premat maar liefst elf ronden verloor en naar de 21e plek terugviel. Na het terugvallen van de GRM Volvo kon Webb voldoende afstand nemen van zijn concurrenten.
Na de 34e ronde nam SVG de Tekno Autosports Holden Commodore VF voor het resterende wedstrijdgedeelte over. Ook een safetycarfase aan kort voor het einde kon SVG niet meer van de overwinning weerhouden. Ook vorig jaar zegevierde de combinatie Van Gisbergen/Webb in Surfer's Paradise.PRA-coureur David Reynolds eindige op 1,6 seconden achterstand tweede maar had zijn handen vol aan de Triple Eight Red Bull Holden van Craig Lowndes die na Winterbottom's unsafe release zijn titelkansen aanmerkelijk zag kansen. Winterbottom leverde bijna meer dan 100 punten in.

Stabiele wedstrijd van Fabian Coulthard.
Achter de Top 3 maakten de fabrieks Holden Commodores van Garth Tander en James Courtney, die na Philipp Island weer zijn comeback maakte, het nodige contact met elkaar. Tander eindigde als vierde en Courtney als vijfde.
Tevredenheid bij DJR Team Penske en Nissan
Hoewel Scott Pye nog last heeft van zijn crash op Bathurst wist hij samen met Marcos Ambrose de DJR Team Penske Falcon FGX als achtste over de finish te brengen. Scott Pye: "In de kwalificaties zaten we er te ver vandaan. Marcos deed het goed in de eerste stint en de safetycar in de 85e ronde hielp ons wel een beetje" Het stelde hem in de 88e ronde in staat om aansluiting bij de Top 10 te vinden en als achtste te eindigen.

Scott Pye had in de auto weinig last meer van de blessures die hij op Bathurst opliep.
Voor Nissan had er misschien nog iets meer ingezeten als Taz Douglas in de beginfase in de beginfase niet door de Triple Eight Holden van Paul Dumbrell achterstevoren getikt was. Whincup/Dumbrell werden hierdoor als laatste geklasseerd. Een inhaaljacht van Moffatt leverde uiteindelijk nog de tiende plek op. Rick Kelly/David Russell reden aanvankelijk in de Top 3 maar eindigden als negende. Het beste resultaat tot nu toe voor deze combinatie in de Pirtek Endurance Cup.

Mooi Top 10 resultaat voor Nissan Motorsport met Rick Kelly/David Russell.
Uitslag
1 Team Darrell Lea STIX S.Van Gisbergen/J.Webb Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:14.3285
2 The Bottle-O Racing Team D.Reynolds/D.Canto Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:08:15.9381
3 Red Bull Racing Australia C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:16.0805
4 Holden Racing Team G.Tander/W.Luff Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:16.6470
5 Holden Racing Team J.Courtney/J.Perkins Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:17.9318
6 Repair Management Aust Racing N.Percat/O.Gavin Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:18.3543
7 Freightliner Racing F.Coulthard/L.Youlden Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:18.5456
8 DJR Team Penske S.Pye/M.Ambrose Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:08:32.0043
9 Nissan Motorsport R.Kelly/D.Russell Nissan Altima 102 ronden 02:08:33.7078
10 Nissan Motorsport J.Moffat/T.Douglas Nissan Altima 102 ronden 02:08:34.0365
Tekst Willem J. Staat
Foto's Tekno Autosports/FPR/Nissan Motorsport/PR

Overtuigende overwinning van Van Gisbergen/Webb. Zij herhaalden hun zege van 2014 in Surfer's Paradise
Eerste seizoenszege voor Shane van Gisbergen in Gold Coast 600
Voor de laatste maal in hun carrière vormen Tekno Autosports-teameigenaar Jonathon Webb en Shane van Gisbergen dit weekend een combinatie. De Nieuw Zeelander met Nederlandse roots verhuist volgend seizoen zoals bekend naar het team van Triple Eight. In R1 of Surfer's Paradise was de Tekno Autosports Holden Commodore VF vanaf pole dominant en het duo Van Gisbergen/Webb pakte een overtuigende overwinning.
Voor titelfavoriet Mark Winterbottom werd het een desastreuze middag in Surfer's Paradise. Een unsafe release na 1/3e wedstrijd deed PRA Ford Falcon FG X naar de 24e plek terugvallen. Bij het verlaten van de pits raakte Winterbottom Garth Tander's fabrieks Holden en werd daarvoor terecht met een penalty bestraft. Reparaties aan de PRA Falcon FX kostte eveneens de nodige tijd waardoor Winterbottom de nodige achterstand opliep. Voor PRA werd het eigenlijk een rampzalige dag want Cameron Waters kreeg vanwege wheelspin tijdens een reguliere pitstop ook nog eens penalty aan de broek en werd samen met Russell Ingall(die de geblesseerde Chaz Mostert bij PRA verving) als zeventiende geklasseerd.

Is dit geen prachtige jump van David Reynolds? De enige rijder die PRA kleuren nog een beetje hoog wist te houden.
Jonathon Webb nam direct de leiding en stond aanvankelijk behoorlijk onder druk van Alexandre Premat's GRM Polestar Volvo S60. De Fransman raakte echter iets te enthousiast de curbstones en beschadigde daarbij de rechter voorkant van zijn Volvo. Daarmee was het drama voor GRM Volvo nog niet voorbij. Problemen met de stuurbekrachtiging zorgde ervoor dat de combinatie McLaughlin/Premat maar liefst elf ronden verloor en naar de 21e plek terugviel. Na het terugvallen van de GRM Volvo kon Webb voldoende afstand nemen van zijn concurrenten.
Na de 34e ronde nam SVG de Tekno Autosports Holden Commodore VF voor het resterende wedstrijdgedeelte over. Ook een safetycarfase aan kort voor het einde kon SVG niet meer van de overwinning weerhouden. Ook vorig jaar zegevierde de combinatie Van Gisbergen/Webb in Surfer's Paradise.PRA-coureur David Reynolds eindige op 1,6 seconden achterstand tweede maar had zijn handen vol aan de Triple Eight Red Bull Holden van Craig Lowndes die na Winterbottom's unsafe release zijn titelkansen aanmerkelijk zag kansen. Winterbottom leverde bijna meer dan 100 punten in.

Stabiele wedstrijd van Fabian Coulthard.
Achter de Top 3 maakten de fabrieks Holden Commodores van Garth Tander en James Courtney, die na Philipp Island weer zijn comeback maakte, het nodige contact met elkaar. Tander eindigde als vierde en Courtney als vijfde.
Tevredenheid bij DJR Team Penske en Nissan
Hoewel Scott Pye nog last heeft van zijn crash op Bathurst wist hij samen met Marcos Ambrose de DJR Team Penske Falcon FGX als achtste over de finish te brengen. Scott Pye: "In de kwalificaties zaten we er te ver vandaan. Marcos deed het goed in de eerste stint en de safetycar in de 85e ronde hielp ons wel een beetje" Het stelde hem in de 88e ronde in staat om aansluiting bij de Top 10 te vinden en als achtste te eindigen.

Scott Pye had in de auto weinig last meer van de blessures die hij op Bathurst opliep.
Voor Nissan had er misschien nog iets meer ingezeten als Taz Douglas in de beginfase in de beginfase niet door de Triple Eight Holden van Paul Dumbrell achterstevoren getikt was. Whincup/Dumbrell werden hierdoor als laatste geklasseerd. Een inhaaljacht van Moffatt leverde uiteindelijk nog de tiende plek op. Rick Kelly/David Russell reden aanvankelijk in de Top 3 maar eindigden als negende. Het beste resultaat tot nu toe voor deze combinatie in de Pirtek Endurance Cup.

Mooi Top 10 resultaat voor Nissan Motorsport met Rick Kelly/David Russell.
Uitslag
1 Team Darrell Lea STIX S.Van Gisbergen/J.Webb Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:14.3285
2 The Bottle-O Racing Team D.Reynolds/D.Canto Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:08:15.9381
3 Red Bull Racing Australia C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:16.0805
4 Holden Racing Team G.Tander/W.Luff Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:16.6470
5 Holden Racing Team J.Courtney/J.Perkins Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:17.9318
6 Repair Management Aust Racing N.Percat/O.Gavin Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:18.3543
7 Freightliner Racing F.Coulthard/L.Youlden Holden Commodore VF 102 ronden 02:08:18.5456
8 DJR Team Penske S.Pye/M.Ambrose Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:08:32.0043
9 Nissan Motorsport R.Kelly/D.Russell Nissan Altima 102 ronden 02:08:33.7078
10 Nissan Motorsport J.Moffat/T.Douglas Nissan Altima 102 ronden 02:08:34.0365