Dragracing: Seizoensslot 2015 is de start van 2016 voor Vegter Pro Mod Racing

Een serie runs in de 6,1 seconden en met 6,13 seconden de snelste tijd van het jaar in de laatste ronde op Santa Pod! Vegter Pro Mod Racing heeft het seizoen 2015 op een positieve manier afgesloten en met een zesde plaats in de eindstand klasseerde David Vegter zich opnieuw in de top van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Tijd om lang terug te kijken is er echter niet, want nauwelijks bekomen van het drukke seizoensslot, wordt er bij Vegter Pro Mod Racing alweer hard gewerkt aan het seizoen 2016.
Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: PR
Met drie races in vijf weken tijd kregen de teams in de tweede helft van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing een extreem druk schema voorgeschoteld. Voor Vegter Pro Mod Racing begon het met de NitrOlympX op Hockenheim, gevolgd door de Scandinavian Internationals op het Zweedse Tierp Arena, om twee weken later af te sluiten met de European Finals op het Engelse Santa Pod.

Na de wedstrijd in Alastaro, waar David Vegter met de '67 Camaro een 6,15 en 6,18 seconden op de klokken zette en tot de kwartfinales wist door te dringen, waren de verwachtingen voor de prestigieuze NitrOlympX hoog gespannen. De kwalificatie leverde op de Duitse baan een tiende tijd op, maar een elektronisch probleem was ervoor verantwoordelijk dat de Nederlander in de achtste finales werd uitgeschakeld. Op Tierp Arena was de Vegter Pro Mod Racing '67 Camaro met 6,18 seconden weer terug in de 6,1 seconden en bracht het in het met 25 deelnemers extreem sterke veld tot de twaalfde kwalificatiepositie. In de achtste finales verbeterde Vegter zich tot 6,14 seconden, maar had de pech dat hij moest aantreden tegen Tero Laukkanen. De Fin profiteerde van de hogere eindsnelheid van zijn door een turbomotor aangedreven Ford Mustang door een winnende 6,00 seconden op de klokken te zetten.

In de afsluitende race op Santa Pod betekende een 6,28 seconden een zevende kwalificatiepositie voor Vegter. In de achtste finales scherpte hij zijn tijd aan tot 6,23 seconden en liet daarmee zijn tegenstander kansloos. In de kwartfinales wachtte echter Bruno Bader, de zeer snelle Zwitser. Met een uitstekende 6,13 seconden zette Vegter zijn snelste tijd van het jaar op de klokken, maar zelfs dat was het niet genoeg om Bader (6,00 seconden) te kloppen. Daarmee eindigden de European Finals voor Vegter in de kwartfinales en sloot hij het seizoen af op een keurige zesde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap.

Met de laatste wedstrijd van het seizoen net achter de rug, is van rust bij Vegter Pro Mod Racing echter bepaald geen sprake. Inmiddels is de '67 Camaro volledig gestript, zal de komende maanden tot in elk detail worden nagekeken, om vervolgens weer te worden opgebouwd. Daarbij zullen ook diverse vernieuwingen worden doorgevoerd die de auto nog sneller en constanter moeten maken. "De converter is verkocht en wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Verder komen er belangrijke reserveonderdelen voor de motor bij. Ook zijn er plannen omtrent de blower. Daarnaast gaan we komend seizoen nog nauwer samenwerken met Jim Salemi, de vermaarde chassisbouwer uit Amerika. We willen alles zo snel mogelijk voor elkaar hebben, zodat we goed voorbereid aan het nieuwe seizoen kunnen beginnen", blikt een nu alweer volop gemotiveerde David Vegter vooruit. Een belangrijke rol binnen het team is ook weer weggelegd voor Willem van Baalen, die Vegter Pro Mod Racing dit jaar voor het eerst terzijde stond.

Vegter Pro Mod Racing wordt gesteund door WVB Holland, Sonic Equipment, Post & Dros Racing Engines & Parts, HKR Techniek en MPM Oil.