Supercar Challenge: Schouten/Delnoij spectaculair racewinnaar, Wytzes kampioen Sport-divisie
Na een enerverende race met een sensationeel einde kwam Bas Schouten als eerste over de streep! In de laatste ronde wist hij nog voorbij te gaan aan de BMW van Ruud Olij. Een bijzondere winst nadat ze elkaar ook nog een aantal keren geraakt hadden. Er was ook nog een lange onderbreking vanwege olie op de baan. De Sport-divisie was niet minder sensationeel. Daar zagen we een ontketende Stan van Oord (Renault Clio RS 2.0), die alle zeilen bijzette om uiteindelijk de winst naar zich toe trekken in de Sport-divisie. Wiebe Wytzes werd met zijn derde plaats Sport-divisie kampioen 2015. Chapeau!
Tekst en foto's: Supercar Challenge
De startopstelling was een mooi gezicht, met een eerste startrij die er heel anders uitzag dan normaal. Op pole position de Saker van Rik van Beek en als tweede de Lotus Exige met Jan van der Kooi aan het stuur. Als derde stond de EMG-BMW Coupe van Schouten/Delnoij. Ook weer een afwijkende auto, want deze BMW hebben we dit jaar nog niet vooraan gezien. De laatste bijzondere vermelding was voor Carlijn Bergsma. Haar Lotus Exige stond op de vierde startrij, terwijl ze nota bene in de langzamere Sport-divisie rijdt.
Tijdens de opwarmronde spinde John van der Voort met zijn BMW van Harders Plaza en raakten zelfs de rescue en de medical car elkaar. Een hoogst ongebruikelijk contact wat slechts resulteerde in een kapot achterlicht. Stan van Oord begon zijn race vanuit de pitstraat en bezorgde zichzelf daarmee ook niet de makkelijkste startplaats.
De start verliep zonder problemen, maar al na de eerste ronde zagen we de Saker van Rik van Beek voorbij de pitstraat naar de kant gaan met een gebroken aandrijfas. Het duurde enige tijd voordat hij door zijn monteurs naar zijn pitbox kon worden geduwd en er restte hem niets anders dan op te geven. Een triest resultaat na de euforie van de pole position de dag ervoor.
Jan van der Kooi (Lotus Exige) ging inmiddels onbetwist aan de leiding na zijn inhaalmanoeuvre in Stekkenwal, waarbij hij op fraaie wijze de Saker voorbij stak. Ook Ruud Olij zette door. Hij rukte op ten koste van De Groot/De Graaff. De race werd opgeschrikt door het van de baan afvliegen van twee auto's. Geen schade of letsel, maar het zorgde er voor dat de safety car voor een lange tijd in baan kwam. Ronald van Loon blies de motor op van zijn BMW WTCC en dat veroorzaakte een lang oliespoor ter hoogte van Meeuwenmeer. Het betekende dat zijn monteurs een lange sleutelavond in plaats van een feestavond konden gaan doorbrengen, want het plaatsen van een nieuwe motor kost op zijn minst zes uur.
In de Sport-divisie lag de BMW M235i Coupe met Maciej Dreszer aan de leiding, waarmee hij de gevestigde orde achter zich liet. Rob Nieman had het toneel al verlaten, hij blies de motor op van zijn Clio. Teleurstelling ook voor Carlijn Bergsma die al vroeg in de race met schakelproblemen de pits opzocht. Ze zakte terug naar de negende plaats in de Sport-divisie en 23e algemeen. Uiteindelijk wist haar teamgenoot Pieter de Jong de Lotus op de negende plaats te handhaven. Jammer van de malheur want de opgaande lijn zat er zo goed in.
Na de pit window waren de rijderswissels achter de rug en ging Luuk van Loon (Lotus Exige) onmiddellijk de strijd aan met Ruud Olij (BMW E92 M3). Het was een felle strijd, maar eindigde met een spin van Luuk van loon in de Haarbocht. Hij vervolgde zijn race, maar was zijn eerste plaats kwijt. Hij vocht hard terug en wist uiteindelijk de derde plaats te bereiken, toch nog net op het podium.
Opvallend was het optreden van de twee Seats. Ze waren een beetje onopvallend naar voren gereden, met Martin de Kleijn op de tweede plaats voor teamgenoot Dennis Houweling. De euforie bij Ferry Monster Autosport duurde niet lang, want de EMG-BMW van Bas Schouten reed hen voorbij. Uiteindelijk eindigde De Borst/De Kleijn op de vierde plaats en Dennis Houweling werd zevende. Geen slecht resultaat voor de Seats!
De twee lijstaanvoerders in de Supersport-divisie reden achter de kop aan. Kampioen Bogaerts/Van der Aa/Van Soelen (BW M3 E90 WTCC) eindigden op de vijfde plaats en Eric van den Munckhof reed zijn BMW Z4 Coupe naar de zesde plaats.
De slotfase van de race werd gekenmerkt door oprukkende winnaars. Stan van Oord (Renault Clio RS 2.0) vocht zich naar voren en stak zelfs binnendoor bij de Geert Timmer chicane. Het leverde hem geen voordeel op, alleen maar een spectaculair moment en daarom werd hij er niet voor bestraft door de wedstrijdleiding. Welverdiend ging hij als glorieus winnaar van de Sport-divisie over de eindstreep.
De andere grote winnaar was Bas Schouten met de EMG-BMW WTCC Coupe. Nadat hij het stuur had overgenomen van Huub Delnoij, werkte hij zich ook naar voren. Lange tijd leek het erop dat Ruud Olij met zijn BMW E92 M3 hem voor zou blijven, maar in de laatste ronde ging Schouten toch nog voorbij aan Olij en trok de winst naar zich toe. Een ronduit spectaculaire wedstrijd!
Tweede in de sport-divisie werden Stephane Kox en Maciej Dreszer met hun BMW M235i. Stephane Kox na afloop: "De eerste plaats had erin gezeten, maar we reden voor het eerst op Assen bovendien onder vaak natte omstandigheden. Geen ervaring hier dus. Morgen nog een kans om naar de top te rijden!"
Derde in de Sport-divisie was Wiebe Wytzes. Hij stuurde zijn Renault Clio 3 van EMG Motorsport foutloos over het circuit en nam geen risico's.
De derde plaats en natuurlijk het podium waren leuk voor hem, maar belangijker was dat hij daarmee kampioen 2015 werd in de Sport-divisie. Met zijn behaalde puntenaantal van 244 kan hij niet meer worden ingehaald. Het leverde de dit jaar in de Supercar Challenge debuterende Wytzes een champagnedouche van Dick van Elk op.
Klik hier voor de uitslag van de Formido Finaleraces:
Supersport en Sport divisie zaterdag