Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Scott Pye na Bathurstcrash in ziekenhuis opgenomen. De diverse commentaren

De Bathurst 1000 trok dit jaar maar liefst 200.000 toeschouwers. Het tweede hoogste bezoekersaantal in de geschiedenis van het evenement. Een aantal commentaren uit de Top 10 hebben wij voor U eveneens op een rijtje gezet. Scott Pye bleek bij zijn crash vermoedelijk een paar gebroken ribben te hebben opgelopen en is voor de Gold Coast 600 over twee weken eveneens uitgeschakeld.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden Motorsport/PRA/GRM/BJR Racing/PR/Red Bull

Pye
Scott Pye reed een goede wedstrijd maar moet voor de GC600 waarschijnlijk verstek laten gaan.

Scott Pye eveneens uitgeschakeld
De crash van Scott Pye in de slotfase van de Bathurst 1000 zette een behoorlijke domper op de moraal van DJR Team Penske. In de 137e ronde weigerde de DJR Ford Falcon FG op het snelle gedeelte van Reid Park in te sturen en raakte de muur. Heftige onboard beelden lieten zien dat Pye in de cockpit flink door elkaar geschud werd. Hoewel Pye op eigen kracht de auto kon verlaten bleek hij achteraf het bewustzijn zelfs even te zijn kwijt geweest. Dr. Carl Lee, de V8 Supercar-arts heeft de DJR Team Penske-coureur uit voorzorg in het Orange Base Hospital laten opnemen. Volgens de eerste berichten liep Pye de nodige blauwe plekken en twee gebroken ribben op. DJR Team Penske Managing Director Ryan Story: "Wij waren behoorlijk geschokt toen wij Ryan's ongeluk op de monitoren in de pits zagen. Het was voor ons erg teleurstellend om hem door een crash uit de wedstrijd te zien verdwijnen. Ons eerste onderzoek heeft uitgewezen dat de stuurinrichting op volle snelheid brak en Scott op Reid Park de muur raakte

Marcos Ambrose: Niet leuk om op een dergelijke manier de wedstrijd te beëindigen. Het was een zware klap. Hopelijk is hij OK. Van mijn terugkeer op Bathurst heb ik genoten. Met een dubbele stint wist ik mijn positie goed vast te houden. Toen het begon te regenen zat ik in de auto en moest wat extra rondes afleggen om aan de minimumtijd te voldoen. Met versleten regenbanden zat ik vast in het verkeer. Qua snelheid was het één van onze beste weekends dit seizoen. Het team heeft veel werk verricht om de auto op dit niveau te krijgen."

2015 Lowndes 1
Craig Lowndes op weg naar zijn zesde Bathurst-zege.

Lowndes op gelijke hoogte met Larry Perkins
Met zijn zesde overwinning is Craig Lowndes op gelijke hoogte met Larry Perkins en Mark Skaife gekomen. Lowndes behaalde zijn eerste overwinning in 1996. Daarna volgden 2006, 2007, 2008 en 2010. Craig Lowndes: "Fantastisch. Deze man hier, Richards, was gewoonweg sensationeel. Wij hadden een fantastische auto en een perfecte strategie die vanaf het begin erg goed werkte. Wij zijn het gehele weekend gewoon nuchter gebleven." Lowndes en Richards zijn in totaal goed voor 10 Bathurst-overwinningen. Teamgenoot Jamie Whincup erkende achteraf dat hij met de safetycar een onvergefelijke fout had gemaakt.

2015 Podium PRA
Winterbottom heeft de leiding in het kampioenschap aardig verstevigd.

Geen Ford-overwinning maar maximaal resultaat voor Winterbottom
Het valt niet te ontkennen maar er waren twee rijders die met hun rijden de stempel op de 53e editie van de Bathurst drukten. Dit waren Mark Winterbottom en Shane van Gisbergen met de Tekno Autosports Holden Commodore VF. Dat Winterbottom ondanks een penalty van 15 seconden nog tweede werd is eigenlijk een ongelofelijk verhaal.

Mark Winterbottom: "Er gebeurde nogal wat. Vanuit het niets vonden wij toch aansluiting aan de koplopers. Die auto was perfect maar ik moest er wel flink op hameren. Ik geloof niet dat ik hier ooit zo hard gereden heb. De hulp van Chaz Mostert's crew bleek enorm waardevol. Wij deden het allemaal voor Chaz vandaag. Ik ben er gewoon stijf van. Helaas was Craig Lowndes op het einde gewoon te snel voor ons. Ik sta nu voor de tweede maal in twaalf jaar hier op het podium. Dus het is erg goed om hier tweede te worden. Zeker na de dag die wij hadden. Onze wedstrijd begon eigenlijk pas in de 100e ronde en wij hadden nog 61 ronden de tijd om er iets van te maken. Voor de kampioenschapsstand was het een belangrijk resultaat.

2015 Start
Teleurstellend resultaat voor de combinatie Reynolds/Canto

Steve Owen: "Als 14e gestart, vervolgens een penalty vanwege de electronica en toch weer teruggevochten. Het was een bijzondere dag. Na de pech van Chaz heeft het team in een zwaar weekend teruggeslagen."

Polesitter David Reynolds was behoorlijk teleurgesteld. David Reynolds: "Ik ben zwaar teleurgesteld. Dit had ik niet nodig. Als Fabian Coulthard mij niet gebombardeerd had, dan had ik op het podium gestaan. Wij bleven maar veranderingen aanbrengen. Dit ging toch wel ten koste van andere dingen. Dean Canto verrichtte fantastisch werk. Meer kon ik niet verlangen. Hij had werkelijk een briljante start. Toen het begon te regenen had hij net zijn stint afgewerkt. In de regen waren wij zeker sterk. Tijdens mijn laatste stint werd ik aangetikt. Eigelijk wilde ik meer maar we hadden gewoon niet meer in huis. Het was een hele zware week. Bij dat er een einde aan gekomen is."

Enorme teleurstelling bij BJR Racing waar Fabian Coulthard en Luke Youlden vrijwel het gehele weekend potentiële podiumkandidaten waren. Teambaas Brad Jones: "Reynolds blokte gewoon af. Erg teleurstellend als je het gehele weekend zo dicht bij het podium hebt gezeten." Overigens waren de Holden monteurs geheel in Starwars uitrusting aan het werk! Een schitterend gezicht.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet