V8 Supercars: Lowndes/Richards winnen Bathurst 1000. Zesde zege voor V8 Supercarlegende(kort)
De combinatie Craig Lowndes/Steven Richards heeft de 53e editie van de Bathurst met een Triple Eight Holden Commodore VF op haar naam geschreven. Voor V8 Supercarlegende Craig Lowndes betekende het zijn zesde Bathurst-overwinning. Teamgenoot Jamie Whincup passeerde kort voor het einde de safety-car en kreeg daarvoor een terechte drive-through penalty opgelegd.
Tekst Willem J. Staat
Foto's V8 Supercars

Zesde overwinning voor Craig Lowndes op Bathurst.
Lowndes/Richards winnen Bathurst 1000
Samen met Steven Richards heeft Triple Eight-coureur Craig Lowndes de 53e editie van de Bathurst 1000 op zijn naam geschreven. Voor Lowndes betekende het zijn zesde overwinning op "The Mountain" en voor het merk Holden de 30e! De PRA-Ford Falcon FG X van de combinatie Mark Winterbottom/Steve Owen reed een indrukwekkende wedstrijd. In het begin vielen zij naar de 20e plek terug en werden gedurende de wedstrijd door de nodige electronische problemen geplaagd. Zo vielen op een gegeven moment alle dashboard-displays uit en beschikte de Falcon FG X tijdelijk niet over remlichten. Het team kreeg daarvoor een mechanische zwarte vlag. Na het resetten van de electonica functioneerde alles perfect en vond de PRA-combinatie snel aansluiting bij de koplopers.
De eerste safetycar-interventie kwam al na 15 ronden toen Renee Gracie op olie van David Wall's Volvo S60 de muur raakte. Zij kon op eigen kracht de pits bereiken. Na een lang oponthoud keerde de Ford Falcon FG X weer op de baan terug. Samen met Simona de Silvestro werd zij als 23e geklasseerd.

Webb gaat in de fout en verspeelt de wedstrijd voor Tekno Autosports door direct naar binnen te gaan waardoor de strategie overhoop kwam te liggen.
Pech voor Whincup
Halverwege de wedstrijd kwam er op Mount Panorama een plaatselijke regenbui naar beneden. In de 103e ronde liet Lowndes opnieuw slicks monteren en legde in de 117e ronde de eerste bouwstenen voor zijn zesde overwinning toen hij polesitter David Reynolds voor de eerste maal passeerde. Een crash van Scott Pye in de 137e ronde zorgde in de kopgroep voor de nodige verschuivingen. Omdat Tekno Autosports-coureur Jonathon Webb één ronde te weinig reed kwam de strategie van het team geheel overhoop te liggen. Shane van Gisbergen kwam nog machtig terug en was in de slotfase in duel met polesitter Reynolds maar vergde teveel van zijn banden waardoor de BJR Holden van Jason Bright gemakkelijk kon passeren.
Bij de laatste herstart trachtte Fabian Coulthard de Ford van David Reynolds te passeren maar zowel Mark Winterbottom als Scott McLaughlin profiteerden onmiddellijk. Uiteindelijk moest Coulthard zijn derde plek in de slotfase aan Toll HRT-coureur Garth Tander prijsgeven. Voor Tander betekende dit zijn eerste podium sinds de Clipsal 500 aan het begin van dit seizoen. De combinatie McLaughlin/Premat eindigde als vijfde. Voor Volvo het best resultaat op Bathurst sinds 1998.
In 2010 zegevierde Craig Lowndes samen met met Mark Skaife zijn laatste overwinning op Bathurst.(later meer)

Uitslag(Provisional)
1 Red Bull Racing Australia C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore VF 161 06:16:07.7064
2 Pepsi Max Crew M.Winterbottom/S.Owen Ford Falcon FG/X 161 06:16:09.0718
3 Holden Racing Team G.Tander/W.Luff Holden Commodore VF 161 06:16:11.6580
4 Freightliner Racing F.Coulthard/L.Youlden Holden Commodore VF 161 06:16:12.1230
5 Wilson Security Racing GRM S.McLaughlin/A.Premat Volvo S60 161 06:16:17.4211
6 The Bottle-O Racing Team D.Reynolds/D.Canto Ford Falcon FG/X 161 06:16:18.6895
7 Team BOC J.Bright/A.Jones Holden Commodore VF 161 06:16:19.7160
8 Team Darrell Lea STIX S.Van Gisbergen/J.Webb Holden Commodore VF 161 06:16:22.0181
9 Walkinshaw Racing L.Holdsworth/S.Bourdais Holden Commodore VF 161 06:16:22.4262
10 Nissan Motorsport J.Moffat/T.Douglas Nissan Altima 161 06:16:27.8991
Tekst Willem J. Staat
Foto's V8 Supercars

Zesde overwinning voor Craig Lowndes op Bathurst.
Lowndes/Richards winnen Bathurst 1000
Samen met Steven Richards heeft Triple Eight-coureur Craig Lowndes de 53e editie van de Bathurst 1000 op zijn naam geschreven. Voor Lowndes betekende het zijn zesde overwinning op "The Mountain" en voor het merk Holden de 30e! De PRA-Ford Falcon FG X van de combinatie Mark Winterbottom/Steve Owen reed een indrukwekkende wedstrijd. In het begin vielen zij naar de 20e plek terug en werden gedurende de wedstrijd door de nodige electronische problemen geplaagd. Zo vielen op een gegeven moment alle dashboard-displays uit en beschikte de Falcon FG X tijdelijk niet over remlichten. Het team kreeg daarvoor een mechanische zwarte vlag. Na het resetten van de electonica functioneerde alles perfect en vond de PRA-combinatie snel aansluiting bij de koplopers.
De eerste safetycar-interventie kwam al na 15 ronden toen Renee Gracie op olie van David Wall's Volvo S60 de muur raakte. Zij kon op eigen kracht de pits bereiken. Na een lang oponthoud keerde de Ford Falcon FG X weer op de baan terug. Samen met Simona de Silvestro werd zij als 23e geklasseerd.

Webb gaat in de fout en verspeelt de wedstrijd voor Tekno Autosports door direct naar binnen te gaan waardoor de strategie overhoop kwam te liggen.
Pech voor Whincup
Halverwege de wedstrijd kwam er op Mount Panorama een plaatselijke regenbui naar beneden. In de 103e ronde liet Lowndes opnieuw slicks monteren en legde in de 117e ronde de eerste bouwstenen voor zijn zesde overwinning toen hij polesitter David Reynolds voor de eerste maal passeerde. Een crash van Scott Pye in de 137e ronde zorgde in de kopgroep voor de nodige verschuivingen. Omdat Tekno Autosports-coureur Jonathon Webb één ronde te weinig reed kwam de strategie van het team geheel overhoop te liggen. Shane van Gisbergen kwam nog machtig terug en was in de slotfase in duel met polesitter Reynolds maar vergde teveel van zijn banden waardoor de BJR Holden van Jason Bright gemakkelijk kon passeren.
Bij de laatste herstart trachtte Fabian Coulthard de Ford van David Reynolds te passeren maar zowel Mark Winterbottom als Scott McLaughlin profiteerden onmiddellijk. Uiteindelijk moest Coulthard zijn derde plek in de slotfase aan Toll HRT-coureur Garth Tander prijsgeven. Voor Tander betekende dit zijn eerste podium sinds de Clipsal 500 aan het begin van dit seizoen. De combinatie McLaughlin/Premat eindigde als vijfde. Voor Volvo het best resultaat op Bathurst sinds 1998.
In 2010 zegevierde Craig Lowndes samen met met Mark Skaife zijn laatste overwinning op Bathurst.(later meer)

Uitslag(Provisional)
1 Red Bull Racing Australia C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore VF 161 06:16:07.7064
2 Pepsi Max Crew M.Winterbottom/S.Owen Ford Falcon FG/X 161 06:16:09.0718
3 Holden Racing Team G.Tander/W.Luff Holden Commodore VF 161 06:16:11.6580
4 Freightliner Racing F.Coulthard/L.Youlden Holden Commodore VF 161 06:16:12.1230
5 Wilson Security Racing GRM S.McLaughlin/A.Premat Volvo S60 161 06:16:17.4211
6 The Bottle-O Racing Team D.Reynolds/D.Canto Ford Falcon FG/X 161 06:16:18.6895
7 Team BOC J.Bright/A.Jones Holden Commodore VF 161 06:16:19.7160
8 Team Darrell Lea STIX S.Van Gisbergen/J.Webb Holden Commodore VF 161 06:16:22.0181
9 Walkinshaw Racing L.Holdsworth/S.Bourdais Holden Commodore VF 161 06:16:22.4262
10 Nissan Motorsport J.Moffat/T.Douglas Nissan Altima 161 06:16:27.8991