Asch en Ludwig winnen eerste ADAC GT Masters-race, Van Lagen loopt mogelijke zege mis door te korte pitstop

Sebastian Asch en Luca Ludwig hebben de race die zij als derde begonnen toch gewonnen en daarmee al met één hand de titel te pakken. De vanaf pole gestarte Martin Ragginger verloor na lang op kop te hebben gereden de leiding aan Tomas Enge, de teamgenoot van Jaap van Lagen. Vanuit die riante positie duurde hun pitstop een halve seconde te kort. De extra pitstop met 1 seconde tijdstraf koste Van Lagen de zege, hij viel terug naar de 14e plek. Ook Catsburg had niet zijn dag. Hij wist gedurende de race wel op te klimmen naar de 7e plek, nadat zijn teamgenoot Von Thurn und Taxis gestart was als 15e. De 7e plek veroverde hij echter na een klein tikje op de bumper van Uwe Alzen en de bijbehorende straf wierp hem terug naar de 15e plek.
Tekst: Marco Antheunisse
Foto's Willem J. Staat en Co van der Gragt
Zege voor de titelfavorieten Asch/Ludwig met de Zakspeed Mercedes SLS AMG GT3

Tomas Enge, teamgenoot van Jaap van lagen, probeert bij de rollende start buitenom in de Tarzan de leiding te pakken. Dat lukt niet, hij blijft tweede. In de Gerlachbocht gaat de Audi van Dobitsch dwars, maar hij kan herstellen zonder iemand te raken. Hij verliest wel 8 posities.

De eerste drie rijders, met op kop Martin Ragginger, gevolgd door Tomas Enge en Sebastian Asch, scheiden zich ronde na ronde af van de rest van het veld. In de tiende raceronde komt Diego Alessi in de Gerlachbocht in het gras links naast de baan, hij glijdt zijwaarts door en knalt hard de witte muur in de Hugenholtzbocht in. Zijn race is klaar en de safetycar komt de baan in, waarmee het hele veld weer samen komt.
Grote verliezers waren de Schütz Motorsport Porsche GT 3 R en de Reiter Lamborghini.
Ragginger gaat bij de herstart vroeg op het gas, al in de Hans Ernstbocht neemt hij afstand van Enge. Net voor hij over start-finish gaat moet Ragginger even het gas loslaten, omdat hij anders de safetycar in de pitstraat voorbij zou gaan. Dat moment kost hem de leiding, want Enge steekt binnendoor bij het ingaan van de Tarzanbocht. Ragginger geef niet op en stuurt in, maar gaat daardoor in de rondte en valt helemaal terug naar de laatste plek.
Wanneer de pitwindow opengaat komen direct veel rijders binnen, de top 5 rijdt echter stug door. In de 18e ronde komt raceleider Enge binnen om de Lamborghini over te geven aan Van Lagen. De pitstop duurt een halve seconde te kort, waardoor Van Lagen een straf krijgt van 1 seconde. Dat betekent een extra pitstop, 1 seconde stil staan, dan weer verder gaan en uiteraard moet Van Lagen dan de zege verder vergeten.
De acties van Catsburg bleven onbeloond.
Nick Catsburg, wiens teamgenoot Von Thurn und Taxis begon op de 15e startpositie, rijdt na de pitstops op de 10e plaats. Ragginger's teamgenoot Klaus Bachler is inmiddels van de laatste plek weer teruggereden naar de 14e plek en wanneer hij de Tarzanbocht ingaat ziet hij de Lambo van Van Lagen in zijn achteruitkijkspiegel. Die heeft namelijk zijn straf ingelost in de pitstraat en is daardoor teruggevallen naar de 15e positie. Daarmee is voor de Nederlander de narigheid nog niet voorbij, want er wordt een onderzoek ingesteld of hij de straf te laat heeft ingelost. Dit zal echter pas na afloop van de race beslist worden.
Prachtig duel in het middenveld. Uwe Alzen houdt de boel wel een beetje op en werd er door Catsburg afgezet.
Voor Catsburg gaat het veel beter, hij is opgeklommen naar de negende positie en weet enkele ronden later ook Bernd Schneider met een mooie actie voorbij te steken bij het ingaan van de Hans Ernstbocht. Zo rijdt Catsburg in een sandwich met voor hem Uwe Alzen en achter zich Schneider.
Omdat Diego Alessi op NASCAR-wijze zijn auto moest verlaten was een neutralisatie noodzakelijk. Het rechterportier zat goed vastgeklemd.
In de 31e ronde zit Catsburg bij het ingaan van de Ernst-bocht op de bumper van Altzen. Iets te kort, zo blijkt, want hij raakt de BMW van Altzen vanachter lichtjes. De BMW gaat in de rondte en verliest vele posities, Catsburg kan door en rijdt dan op de 7e plek. Lang kan hij daar echter niet van genieten, want de touché komt hem op een drive-through-penalty te staan.
Aan de kop worden geen fouten gemaakt, de Mercedes van Sebastian Asch en Luca Ludwig komt na 34 ronden als eerste over de finish, op ruim 4,6 sec. gevolgd door de Audi R8 van Florian Stoll en Marc Basseng. De laatste podiumplek is voor Rahel Frey en Philip Geipel in de Audi R8. Jaap van Lagen wordt 12e, Catsburg is weer terug op de startpositie, hij wordt 15e.
De zege komt Sebastian Asch en Luca Ludwig heel goed uit, want zij hebben in de race morgen aan drie punten voldoende om het kampioenschap al in het voorlaatste evenement veilig te stellen.
Het sterke optreden van Rahal Frey met Phillip Geipel werd met een derde plek beloond.

Uitslag race 1 ADAC GT Masters,
Zandvoort Masters, zaterdag 19 september 2015
1. S. Asch/L. Ludwig - Team Zakspeed, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 34 ronden
3. R. Frey/P. Geipel - YACO Racing, Audi R8 LMS ultra +4.653
2. F. Stoll/M. Basseng - kfzteile24 MS RACING, Audi R8 LMS ultra +6.548
4. L. Stolz/T. Dillmann - Bentley Team HTP, Bentley Continental GT3 +7.131
5. J. Pepper/N. Thiim - C. Abt Racing, Audi R8 LMS ultra +18.228
6. H. Proczyk/B. Schneider - HP Racing Mercedes-Benz, SLS AMG GT3 +25.412
7. A. Wirth/D. Keilwitz - Callaway Competition, Corvette Z06.R GT3 +26.120
8. D. Dobitsch/E. Sandström - kfzteile24 MS RACING, Audi R8 LMS ultra +26.868
9. A. Weishaupt(*G*)/C. Jöns - C. Abt Racing, Audi R8 LMS ultra +29.461
10. J. Klingmann/D. Baumann - BMW Sports Trophy Team Schubert, BMW Z4 GT3 +31.055
11. M. Ragginger/K. Bachler - Schütz Motorsport, Porsche 911 GT3 +31.197
12. T. Enge/J. van Lagen - Reiter Engineering, Lamborghini Gallardo R-EX +31.579
13. R. Lips(*G*)/S. Barth - RWT-Racing Team, Corvette Z06.R GT3 +31.814
14. C. Hürtgen/U. Alzen - BMW Sports Trophy Team Schubert, BMW Z4 GT3 +37.259
15. A. von Thurn und Taxis/N. Catsburg - Reiter Engineering, Lamborghini Gallardo R-EX +42.885
16. M. Gassner(*G*)/F. Strauss - MRS GT Racing, Nissan GT-R Nismo GT3
Luca Ludwig morgen misschien kampioen?
Uitgevallen
- F. Hamprecht/C. Schmid - Bentley Team HTP, Bentley Continental GT3
- S. Wackerbauer/K. van der Linde - C. Abt Racing, Audi R8 LMS ultra
- D. Alessi/P. Assenheimer - Callaway Competition, Corvette Z06.R GT3