Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

Stan van Oord pakt ook op Brands Hatch podiumplek in Supercar Challenge

svo brandshatch 5797

Het succes in de races van de Supercar Challenge laat coureur Stan van Oord nu ook een schaduwzijde zien, ook al is dat een eervolle zijde. In deze klasse krijgt een rijder namelijk zogenaamde 'successeconden'; wie op het podium finisht moet in de volgende race langer stil blijven staan tijdens de verplichte pitstop. Van Oord moest op Brands Hatch 45 seconden langer stilstaan en dat maakte het moeilijk om naar het podium te racen. In de eerste race op zaterdag finishte de 18-jarige coureur uit Woudrichem nog als vierde, in de tweede race op zondag wist hij echter toch naar een tweede podiumplaats te rijden.


Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

svo brandshatch 1607

Stan van Oord reed nog niet eerder op het befaamde circuit van Brands Hatch en maakte dus dankbaar gebruik van de vrije trainingen op vrijdag. "Maar dat was wel op het kortere Indy Circuit, dus het hele GP-circuit kon ik nog niet uitproberen helaas." Toch reed Van Oord een prima kwalificatiesessie, waarin hij zich voor beide races als tweede in zijn klasse kwalificeerde.

svo brandshatch 6677

De eerste race op zaterdag ging de jonge rijder prima van start. In de begin fase reed hij als tweede, zo'n drie à vier seconden achter Wiebe Wijtzes die hij goed kon volgen. Van Oord wist dat hij om te kunnen winnen juist een voorsprong van 25 seconden zou moeten hebben, omdat hij die tijd langer dan Wijtzes zou moeten stilstaan tijdens de pitstop. Een rijder uit een snellere klasse vergiste zich bij het insturen van een bocht in het snelheidsverschil en raakte Van Oord hard op de achterbumper. Met nog drie minuten te gaan tot de pitwindow -de periode waarin men de verplichte pitstop moet maken- open ging, besloten Van Oord en zijn team door te rijden. Tot overmaat van ramp raakte ook een andere rijder het achterwiel van de coureur uit Woudrichem. Deze rijder schakelde zichzelf daarmee uit, Van Oord had het geluk dat de pitwindow net was open gegaan, zodat hij kon binnenkomen. Tijdens de pitstop werd de achterbumper weer vastgezet en een nieuw achterwiel gemonteerd. Na 1 minuut en 45 seconden mocht Van Oord zijn race weer hervatten als vierde op de baan. De achterstand van 20 seconden op de nummer drie kon hij niet meer goedmaken, zodat hij de eerste race als vierde over de finish kwam.

svo brandshatch 1495

De tweede race op zondag verliep geheel anders. Wederom gestart vanaf de tweede positie viel Van Oord in de beginfase terug naar de vierde plaats. Hij wist echter al snel de derde plek terug te pakken, reed voor de pitstop het gat naar de nummer twee dicht en passeerde hem zelfs. Zo maakte hij de verplichte pitstop als tweede en na de 40 successeconden -vijf minder dan bij de eerste race omdat hij niet op het podium finishte- kwam hij weer als vierde de baan op. Hij zat nu echter vlak achter de nummer drie, zijn teamgenoot Marco Poland, en die kon hij passeren. Van Oord zag dat hij nog 23 minuten te gaan had en slechts een achterstand van 16 seconden. Per ronde liep hij drie seconden in op de nummer twee, die echter het gevaar zag aankomen en ook op het gas ging. Toch kon Van Oord dichterbij komen en in de laatste vier minuten nam Van Oord de tweede positie over. Met een voorsprong van vijf seconden op de nummer drie finishte Van Oord zo als tweede in zijn klasse Supersport.

svo brandshatch 7472

Stan van Oord had genoten van de races: "Het is natuurlijk op je tanden bijten wanneer je tijdens de pitstop je concurrenten eerder ziet weggaan dan jij weg mag. Ik ben mijn team Spirit Racing dankbaar, want ze hebben niet alleen een prima Clio voor mij neergezet, ook de reparatie van de bumper en het wiel tijdens de eerste race hebben zij super voor mij gedaan. Daardoor kon ik toch competitief blijven en in de tweede race zelfs naar het podium rijden."

Al volgende week komt Van Oord weer in actie, dan tijdens de Zandvoort Masters, waar hij een gastrace rijdt in de Europese Clio Cup.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet