Rally WRC Australië: Ogier: De beste ooit!
Hadden de Bobo's in het WRC dan toch gelijk? Heeft de, zeker door Ogier, fel bekritiseerde regel voor de startvolgorde dan toch haar vruchten afgeworpen? Ik denk dat we daar volmondig ja op kunnen zeggen. Ogier, de man die er het meeste last van heeft gehad heeft in het land, waar dit nadeel het meeste speelt toch weer gewoon gewonnen. En niet zo maar gewonnen, na de finish sprong hij breed lachend op zijn auto en meldde: "Dit is de beste ooit!"
Ogier viert zijn derde wereldkampioenschap
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's PR
Eigenlijk is de overwinning precies volgens plan gegaan. Het 'systeem' zagen we al in diverse wedstrijden dit jaar. Bij de ochtendproeven verloor Ogier tijd doordat hij de weg schoon moest vegen. Wel hield hij met zijn superieure rijstijl de schade zodanig beperkt dat hij de middagen weer langszij kon komen. De volgende dag ging het dan weer hetzelfde. Vaak had hij aan het einde van de tweede dag dan net geen of een heel kleine, voorsprong. De laatste dag ging het dan gewoon nog ergens over, alhoewel iedereen wist dat Ogier toch de sterkste zou zijn. Op de laatste dag hoefde hij iets als eerste te starten dus... In Australië konden we voor de zevende keer dit scenario zien. Saai? Niet als we naar de ontknoping van Australië 2015 kijken
.
Uiteindelijk was Meeke tevreden met zijn derde plek. "Dit was het beste wat mogelijk was"
Finale in stijl
Aan het einde van de zaterdag stond Ogier bovenaan in het klassement. Zijn achterstand was maar 0,3 seconde op Kris Meeke, daarachter stonden Latvala, Mikkelsen en Paddon, allemaal nog binnen een afstand die met nog 70 kilometer en vijf proeven te gaan nog overbrugbaar kan zijn. Het ging dus nog ergens over. Nou ja Ogier liet nog wel even zien wie de beste was, hij won gewoon alle proeven en liet daarmee de achterstand op gepaste afstand. Gepast voor een man die hier zijn derde Wereldkampioenschap binnenhaalde!
Thierry Neuville moest zijn meerdere erkennen in teamgenoot Paddon
Ott Tänak reed netjes in de middenmoot mee
Het gelijk van de Bobo's
Oh ja en stel je nu eens voor dat de bobo's die regel van de startvolgorde niet hadden ingesteld, dan was het hele seizoen gelopen zoals zondag en dat zou de boel een stuk saaier gemaakt hebben. Zelfs Ogier is het daar mee eens, hij heeft nu moeten knokken en dat is voor een sportman altijd goed, want na een mooi, uiteindelijk toch gewonnen, gevecht kun je dan uit de grond van je hart zeggen: Dit was de beste ooit!
Einduitslag Coates Hire Rally Australia
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 59m 16.4s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 12.3s
3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 32.6s
4. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 38.5s
5. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 55.1s
6. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 1m 38.0s
7. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 2m 08.3s
8. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 15.2s
9. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 4m 33.7s
10. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (Q/F), Ford + 11m 46.5s
Tussenstand Wereld kampioenschap Rally rijders na 10 van de 13 wedstrijden
1. Sébastien Ogier 235
2. Jari-Matti Latvala 134
3. Andreas Mikkelsen 111
4. Mads Østberg 90
5. Thierry Neuville 86
6. Kris Meeke 71
7. Elfyn Evans 63
8. Ott Tänak 62
9. Hayden Paddon 56
10. Dani Sordo 56
Ook bij de constructeurs werd Volkswagen voortijdig Wereldkampioen.
Tussenstand Wereld kampioenschap Rally Constructeurs na 10 van de 13 wedstrijden
1. Volkswagen Motorsport 343
2. Hyundai Motorsport 177
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT 164
4. M-Sport 148
5. Volkswagen Motorsport II 76
6. Hyundai Motorsport N 49
7. Jipocar Czech National Team 43
8. FWRT 9
Ogier viert zijn derde wereldkampioenschap
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's PR
Eigenlijk is de overwinning precies volgens plan gegaan. Het 'systeem' zagen we al in diverse wedstrijden dit jaar. Bij de ochtendproeven verloor Ogier tijd doordat hij de weg schoon moest vegen. Wel hield hij met zijn superieure rijstijl de schade zodanig beperkt dat hij de middagen weer langszij kon komen. De volgende dag ging het dan weer hetzelfde. Vaak had hij aan het einde van de tweede dag dan net geen of een heel kleine, voorsprong. De laatste dag ging het dan gewoon nog ergens over, alhoewel iedereen wist dat Ogier toch de sterkste zou zijn. Op de laatste dag hoefde hij iets als eerste te starten dus... In Australië konden we voor de zevende keer dit scenario zien. Saai? Niet als we naar de ontknoping van Australië 2015 kijken
.
Uiteindelijk was Meeke tevreden met zijn derde plek. "Dit was het beste wat mogelijk was"
Finale in stijl
Aan het einde van de zaterdag stond Ogier bovenaan in het klassement. Zijn achterstand was maar 0,3 seconde op Kris Meeke, daarachter stonden Latvala, Mikkelsen en Paddon, allemaal nog binnen een afstand die met nog 70 kilometer en vijf proeven te gaan nog overbrugbaar kan zijn. Het ging dus nog ergens over. Nou ja Ogier liet nog wel even zien wie de beste was, hij won gewoon alle proeven en liet daarmee de achterstand op gepaste afstand. Gepast voor een man die hier zijn derde Wereldkampioenschap binnenhaalde!
Thierry Neuville moest zijn meerdere erkennen in teamgenoot Paddon
Ott Tänak reed netjes in de middenmoot mee
Het gelijk van de Bobo's
Oh ja en stel je nu eens voor dat de bobo's die regel van de startvolgorde niet hadden ingesteld, dan was het hele seizoen gelopen zoals zondag en dat zou de boel een stuk saaier gemaakt hebben. Zelfs Ogier is het daar mee eens, hij heeft nu moeten knokken en dat is voor een sportman altijd goed, want na een mooi, uiteindelijk toch gewonnen, gevecht kun je dan uit de grond van je hart zeggen: Dit was de beste ooit!
Einduitslag Coates Hire Rally Australia
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 59m 16.4s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 12.3s
3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 32.6s
4. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 38.5s
5. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 55.1s
6. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 1m 38.0s
7. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 2m 08.3s
8. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 15.2s
9. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 4m 33.7s
10. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (Q/F), Ford + 11m 46.5s
Tussenstand Wereld kampioenschap Rally rijders na 10 van de 13 wedstrijden
1. Sébastien Ogier 235
2. Jari-Matti Latvala 134
3. Andreas Mikkelsen 111
4. Mads Østberg 90
5. Thierry Neuville 86
6. Kris Meeke 71
7. Elfyn Evans 63
8. Ott Tänak 62
9. Hayden Paddon 56
10. Dani Sordo 56
Ook bij de constructeurs werd Volkswagen voortijdig Wereldkampioen.
Tussenstand Wereld kampioenschap Rally Constructeurs na 10 van de 13 wedstrijden
1. Volkswagen Motorsport 343
2. Hyundai Motorsport 177
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT 164
4. M-Sport 148
5. Volkswagen Motorsport II 76
6. Hyundai Motorsport N 49
7. Jipocar Czech National Team 43
8. FWRT 9