Rally BRC: Loix nadert titel
Afgelopen weekend heft Freddy Loix opnieuw een grote stap gezet richting zijn derde achtereenvolgende Belgische titel. Officieel is hij nog geen kampioen maar het moet wel erg raar lopen wil de titel hem tijdens de volgende ronde, de East Belgian Rally nog ontlopen.

Loix' vijfde
Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR
De wedstrijd begon vrijdagavond met een duel tussen Princen en Loix en op zaterdagochtend melde zich in de vorm van Vincent Verschueren een derde musketier aan het front. Princen was de trotse leider na de eerste dag en begon vol goede moed aan de lange zaterdag. Hij begon ook goed maar werd toch enigszins nerveus toen de auto acceleratieproblemen begon te krijgen. Het bleek inderdaad opnieuw een voorbode voor grote problemen. Dit keer was het de brandstoftoevoer die wegviel. Gevolg? Opnieuw een vroegtijdig einde van de wedstrijd voor Princen en einde van het duel met Loix.

Princen was snel maar haalde het einde niet..
Oliedruk
Het was niet de wedstrijd van de Franse merken want kort na de exit van Princen was het de beurt aan Verschueren. Na knappe tijden te noteren en Loix en Princen rap te naderen verscheen er plots een lampje op zijn dashboard dat aangaf dat de oliedruk snel begon te dalen. "Om de motor niet stuk te rijden, heb ik de wagen onmiddellijk aan de kant gezet. Een oliedruksensor ging stuk, waardoor de motor alle olie verloor. "

Geen dag voor de Franse merken ook de DS3 van Verschueren begaf het, zonder oliedruk moest hij stoppen.
Vijfde keer voor Loix
Zo kon Loix uiteindelijk onbedreigd naar zijn vijfde(!) overwinning van het seizoen rijden. "Het was bijzonder jammer dat Kris en Vincent moesten opgeven, want elke rallyrijder gaat liefst voluit. De strijd was fantastisch. maar na hun opgave heb ik het tempo logischerwijze laten zakken." De Belg is nog ongeslagen sinds hij de beschikking heeft over de nieuwe Skoda Fabia R5 en staat ruim los van zijn concurrenten in de titelstrijd. "Een vijfde zege dit seizoen doet deugd maar de titel is nog niet binnen. In Sankt Vith eind deze maand moeten we het daar afmaken. Daar gaan we voluit voor de dubbel, zege en titel."
Becx
Nederlander Michiel Becx toonde zijn handelsgeest en verkocht onlangs zijn Fiesta R5. Hierdoor kon hij niet langer meestrijden om de ereplaatsen in België maar om toch het rallyritme vast te houden huurde hij bij Hans Weijs een Citroën C2 R2. Die begaf het al op de eerste proef en hoewel Becx op de tweede dag nog wel kon herstarten, haalde hij de finish niet.
Einduitslag Omloop van Vlaanderen
1. Loix – Gitsels Skoda Fabia R5 1:50:27,5
2. Duquesne – Cuvelier Ford Fiesta R5 +3.15,4
3. Serderidis – Miclotte Citroën DS3 WRC +4.39,4
4. Pyck – Plancke Mitsubishi Lancer Evo X +4.45,5
5. Dilley – Louka Citroën DS3 R3 Max +5.32,7
6. Demaerschalk – Eelbode Citroën DS3 R3T +5.39,8
7. van Rompuy – Feys Ford Fiesta R5 +5.40,2
8. Coene – de Duytsche Mitsubishi Lancer Evo X R +7.19,7
9. Vandenberghe – Vanoverschelde BMW 130i +9.30,9
10. Stouf – Erard Porsche 911 RSR +9.31,2

Loix' vijfde
Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR
De wedstrijd begon vrijdagavond met een duel tussen Princen en Loix en op zaterdagochtend melde zich in de vorm van Vincent Verschueren een derde musketier aan het front. Princen was de trotse leider na de eerste dag en begon vol goede moed aan de lange zaterdag. Hij begon ook goed maar werd toch enigszins nerveus toen de auto acceleratieproblemen begon te krijgen. Het bleek inderdaad opnieuw een voorbode voor grote problemen. Dit keer was het de brandstoftoevoer die wegviel. Gevolg? Opnieuw een vroegtijdig einde van de wedstrijd voor Princen en einde van het duel met Loix.

Princen was snel maar haalde het einde niet..
Oliedruk
Het was niet de wedstrijd van de Franse merken want kort na de exit van Princen was het de beurt aan Verschueren. Na knappe tijden te noteren en Loix en Princen rap te naderen verscheen er plots een lampje op zijn dashboard dat aangaf dat de oliedruk snel begon te dalen. "Om de motor niet stuk te rijden, heb ik de wagen onmiddellijk aan de kant gezet. Een oliedruksensor ging stuk, waardoor de motor alle olie verloor. "

Geen dag voor de Franse merken ook de DS3 van Verschueren begaf het, zonder oliedruk moest hij stoppen.
Vijfde keer voor Loix
Zo kon Loix uiteindelijk onbedreigd naar zijn vijfde(!) overwinning van het seizoen rijden. "Het was bijzonder jammer dat Kris en Vincent moesten opgeven, want elke rallyrijder gaat liefst voluit. De strijd was fantastisch. maar na hun opgave heb ik het tempo logischerwijze laten zakken." De Belg is nog ongeslagen sinds hij de beschikking heeft over de nieuwe Skoda Fabia R5 en staat ruim los van zijn concurrenten in de titelstrijd. "Een vijfde zege dit seizoen doet deugd maar de titel is nog niet binnen. In Sankt Vith eind deze maand moeten we het daar afmaken. Daar gaan we voluit voor de dubbel, zege en titel."
Becx
Nederlander Michiel Becx toonde zijn handelsgeest en verkocht onlangs zijn Fiesta R5. Hierdoor kon hij niet langer meestrijden om de ereplaatsen in België maar om toch het rallyritme vast te houden huurde hij bij Hans Weijs een Citroën C2 R2. Die begaf het al op de eerste proef en hoewel Becx op de tweede dag nog wel kon herstarten, haalde hij de finish niet.
Einduitslag Omloop van Vlaanderen
1. Loix – Gitsels Skoda Fabia R5 1:50:27,5
2. Duquesne – Cuvelier Ford Fiesta R5 +3.15,4
3. Serderidis – Miclotte Citroën DS3 WRC +4.39,4
4. Pyck – Plancke Mitsubishi Lancer Evo X +4.45,5
5. Dilley – Louka Citroën DS3 R3 Max +5.32,7
6. Demaerschalk – Eelbode Citroën DS3 R3T +5.39,8
7. van Rompuy – Feys Ford Fiesta R5 +5.40,2
8. Coene – de Duytsche Mitsubishi Lancer Evo X R +7.19,7
9. Vandenberghe – Vanoverschelde BMW 130i +9.30,9
10. Stouf – Erard Porsche 911 RSR +9.31,2