Dragracing: Winst brengt titel weer in zicht voor Anita Mäkelä

Met een overwinning tijdens de Scandinavian Internationals op Tierp Arena heeft Anita Mäkelä plotseling weer uitzicht op de Europese Top Fuel titel. Omdat lijstaanvoerder Micke Kågered in de halve finale werd uitgeschakeld, bedraagt het verschil nog maar 18 punten. In de Pro Modified en Pro Stock klasse deden Michael Gullqvist en Thomas Lindström met een overwinning goede zaken. In de Top Methanol Dragster klasse verstevigde Dennis Habermann zijn leidende positie met een zege, terwijl bij de Top Methanol Funny Cars regerend kampioen Johan Lindberg er in Zweden met de winst vandoor ging.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Net als de kwalificaties werden ook de eliminaties van de Scandinavian Internationals onder ideale omstandigheden afgewerkt. De tijden die ook nu weer op Tierp Arena op de klokken werden gezet, spraken wat dat betreft boekdelen.

Anita Mäkelä
In de Top Fuel klasse was Anita Mäkelä na haar Europese record van zaterdag (3,878 seconden) ook in de eliminaties ongekend snel en constant. Met tijden van 3,94 en 3,91 seconden plaatste de Finse zich voor de finale, waar ze het op moest nemen tegen Duncan Micallef, die in de andere halve finale uiterst verrassend lijstaanvoerder Micke Kågered het nakijken had gegeven. Hoewel de Maltees met 4,01 seconden dicht in de buurt bleef, moest hij toch zijn meerdere erkennen in Mäkelä (3,98 seconden). Door deze uitslag is het verschil tussen Mäkelä en Kågered nog maar achttien punten. Aangezien met het winnen van één eliminatieronde twintig punten te verdienen zijn, gaat het FIA Europees Kampioenschap over twee weken op Santa Pod een spannende ontknoping tegemoet.

Michael Gullqvist (voorgrond) klopte in de finale Roger Johansson
Ongemeen spannend gaat het ook worden in de Pro Modified klasse. Alsof het geen enkele moeite kostte, zette Michael Gullqvist in alle eliminatieronden een tijd van 5,8 seconden op de klokken en schakelde daarmee al zijn tegenstanders uit, inclusief in de finale Roger Johansson. Omdat lijstaanvoerder Mats Eriksson in de kwartfinale sneuvelde, passeerde Gullqvist zijn landgenoot. Het onderlinge verschil bedraagt slechts drie punten. Voor de Nederlandse rijders Robert Joosten en David Vegter was geen hoofdrol weggelegd. Het tweetal sneuvelde in de eerste eliminatieronde.

Thomas Lindström
Ook een positiewisseling aan kop bij de Pro Stockers. Uiterst verrassend werd meervoudig kampioen en lijstaanvoerder Jimmy Alund in de eerste eliminatieronde geklopt door Jan Ericsson, die vervolgens ook tot de finale wist door te dringen. Op het beslissende moment sloeg echter de motor van Ericsson niet aan waardoor de winst in de finale automatisch naar Thomas Lindström ging. Lindström passeerde Alund op de ranglijst en heeft nu een voorsprong van 46 punten.

Dennis Habermann
In de Top Methanol Dragster klasse verbaasde Timo Habermann door in de eerste eliminatieronde een tijd van 5,21 seconden op de klokken te zetten, de snelste TMD-run ooit in Europa gereden. In de finale verloor zijn dragster echter direct na de start grip, waardoor de winst naar zijn broer Dennis Habermann ging, die door deze zege zijn leidende positie in het tussenklassement verder versterkte.

Johan Lindberg
In de Top Methanol Funny Car klasse klopte Johan Lindberg in de finale zijn landgenoot Leif Andreasson. Hier lijkt de titelstrijd al aardig beslist omdat Andreasson aan de leiding gaat en Lindberg de laatste wedstrijd in Engeland laat schieten.
Later meer