Christiaan Frankenhout Meister in Duitse Yaris Cup
Dit weekend streken de klasses van de BERU TOP 10 neer op het circuit van de Salzburgring. Voor het team van Kormelink Motorsports was het dit weekend de kans om voor de tweede keer in 3 jaar de titel in de Toyota Yariscup in de wacht te slepen. Christiaan Frankenhout had met nog vier wedstrijden te gaan 49 punten voorsprong op zijn naaste concurrent Heiko Hammel. De Zwitser Raffi Bader, de nummer drie in het kampioenschap, had in theorie ook nog kans met 58 punten achterstand.
Christiaan Frankenhout kampioen in de Duitse Yaris Cup
Kwalificatie
In de vrije training van het al te merken dat de Salzburgring een enorm slipstream-circuit is. Rij je in een groep dan scheelt dit zo één seconde in rondetijd ten opzichte van een solo-ronde. Steve Kirsch (al 3 jaar 2e in het kampioenschap) was deze wedstrijd gastrijder en werkte in de kwalificatie goed samen met Christiaan. Hierdoor stond Kirsch op pole en Frankenhout op de tweede plaats. Franklin en Nicky Groot Kormelink kwamen er met een 13e en 15e plaats niet helemaal aan te pas.
Race 1
Doordat Kirsch een gastrijder was kon hij geen punten krijgen voor het kampioenschap. Christiaan: “Vorig jaar waren Kirsch en ik nog grote rivalen, maar deze wedstrijd hadden we elkaar nodig. Hij wilde de wedstrijd winnen en ik wilde de 20 punten halen. Afgezien van Dennis Busch die even tussen ons in kwam hebben we de hele race samengewerkt en konden we de wedstrijd relatief rustig uitrijden.” Nicky en Franklin konden door goed samen te werken sterk naar voren rijden en werden respectievelijk 8e en 9e.
Na de race kwam er een protest van Team Geipel op alle auto’s van Kormelink Motorsports. Het protest was bedoeld op de claxon, deze waren niet gemonteerd op de auto’s van Kormelink Motorsports. In het reglement van de Toyota Yariscup staat dat je alle stroomverbruikende onderdelen mag verwijderen. Volgens de FIA is het ook verboden om een claxon in een raceauto te hebben. In het Toyota Yariscup reglement was de organisatie alleen vergeten de claxon specifiek te vermelden. Team Geipel en Heiko Hammel waren de enige rijders met een claxon, de rest van het veld had de claxon ook verwijderd.
Omdat het protest alleen was aangetekend tegen de auto’s van Kormelink Motorsports moesten deze achteraan starten op de 27e, 28e en 29e startplaats. Hammel werd derde in de eerste race en kreeg door de diskwalificatie 20 punten en verkleinde daarmee de achterstand tot Frankenhout tot 29 punten in het kampioenschap.
Christiaan Frankenhout kampioen in de Duitse Yaris Cup
Kwalificatie
In de vrije training van het al te merken dat de Salzburgring een enorm slipstream-circuit is. Rij je in een groep dan scheelt dit zo één seconde in rondetijd ten opzichte van een solo-ronde. Steve Kirsch (al 3 jaar 2e in het kampioenschap) was deze wedstrijd gastrijder en werkte in de kwalificatie goed samen met Christiaan. Hierdoor stond Kirsch op pole en Frankenhout op de tweede plaats. Franklin en Nicky Groot Kormelink kwamen er met een 13e en 15e plaats niet helemaal aan te pas.
Race 1
Doordat Kirsch een gastrijder was kon hij geen punten krijgen voor het kampioenschap. Christiaan: “Vorig jaar waren Kirsch en ik nog grote rivalen, maar deze wedstrijd hadden we elkaar nodig. Hij wilde de wedstrijd winnen en ik wilde de 20 punten halen. Afgezien van Dennis Busch die even tussen ons in kwam hebben we de hele race samengewerkt en konden we de wedstrijd relatief rustig uitrijden.” Nicky en Franklin konden door goed samen te werken sterk naar voren rijden en werden respectievelijk 8e en 9e.
Na de race kwam er een protest van Team Geipel op alle auto’s van Kormelink Motorsports. Het protest was bedoeld op de claxon, deze waren niet gemonteerd op de auto’s van Kormelink Motorsports. In het reglement van de Toyota Yariscup staat dat je alle stroomverbruikende onderdelen mag verwijderen. Volgens de FIA is het ook verboden om een claxon in een raceauto te hebben. In het Toyota Yariscup reglement was de organisatie alleen vergeten de claxon specifiek te vermelden. Team Geipel en Heiko Hammel waren de enige rijders met een claxon, de rest van het veld had de claxon ook verwijderd.
Omdat het protest alleen was aangetekend tegen de auto’s van Kormelink Motorsports moesten deze achteraan starten op de 27e, 28e en 29e startplaats. Hammel werd derde in de eerste race en kreeg door de diskwalificatie 20 punten en verkleinde daarmee de achterstand tot Frankenhout tot 29 punten in het kampioenschap.