Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Retro: Deman weer dubbel de man tijdens Oldtimer-GP

deman

Loïc Deman heeft tijdens de Oldtimer-GP weer het initiatief in de FIA Masters Historic F1 naar zich toegetrokken. De Belg ging in zijn Tyrrell 010 van CGA Race Engineering met een dubbeloverwinning naar huis.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Masters Historic Racing

Deman vertrok van pole in de race van zaterdag en reed samen met Michael Lyons weg van de rest van het veld. Op zondag was hetzelfde beeld te zien: de Tyrrell van Deman en de Hesketh 308E van Lyons sloegen een gat ten opzichte van Andy Wolfe in de Tyrrell 010 van Hall & Hall, die in beide races derde werd. Om de vierde plaats werd wel gestreden: Nick Padmore (Lotus 77) versloeg Steve Hartley (Arrows A4) na een stevig duel. In de tweede wedstrijd vocht ex-Minardi-coureur Paolo Barilla (Williams FW07) zich naar de vierde plaats, vóór Hartley en Padmore. Regerend kampioen Greg Thornton (Lotus 91) viel uit met voorvleugelschade.

De oudere F1's van de Historic Grand Prix Car Association kwamen met 26 auto's naar de Nürburgring. In de categorie tot en met 1960 (met de motor voorin) won Julian Bronson beide races in zijn glimmende Scarab, een auto die onstuitbaar is zolang hij heel blijft. In de eerste race werd hij op de voet gevolgd door twee Maserati 250F's, Tony Smith was in zijn Ferrari 246 Dino Bronsons naaste rivaal in de tweede race. Op Zandvoort zien we ook de anderhalveliters met motor achterin terug.

gans-wolfe

Ook de FIA Masters Historic Sportscars reden twee races, waarbij de teamgenoten (indien van toepassing) elk een volledige race voor hun rekening namen. Nick Padmore won de eerste race in de Chevron B19 van Max Smith-Hilliard, met Jason Wright (Lola T70 Mk3B) en Michael Gans (Lola T290) in de achtervolging. Wright kwam in de slotronde zonder brandstof te staan, zodat Mark Piercy derde werd in zijn Lola T210. In de tweede race ging Andy Wolfe ervandoor in de Lola van Gans, waarna in zijn kielzog Smith-Hilliard, Martin O'Connell (Chevron B8) en Silverstone Classic-baas Mike Wrigley (Chevron B16) met elkaar in aanraking kwamen. Dat bracht de safety car naar buiten. Na de herstart zag de concurrentie Wolfe niet meer terug. Piercy werd tweede, gevolgd door Wright.

In de Masters Gentlemen Drivers kwamen de E-types van Joaquin Folch en Markus von Oeynhausen met elkaar in contact. De Catalaan en de Duitse graaf (die wel de Jaguar Heritage Challenge won) zorgden daarmee voor een rode vlag. De hervatting vond plaats in de stromende regen. Michael Gans (AC Cobra), Frank Stippler (Bizzarrini 5300 GT) en Martin O'Connell (E-type) namen het initiatief, maar na de pitstops kwam Andrew Haddon (Cobra) bovendrijven. Hij versloeg Wolfe (in de Cobra van Gans) en de TVR Griffith van Jamie Boot.

haddon

Bij de sportwagens tot 1961 verdeelden de Julian Majzub (Sadler-Chevrolet MkIII) en Tony Wood (Lister-Chevrolet 'Knobbly') de buit, in races die alvast een opmaat waren voor de vermaarde Sussex Trophy op Goodwood. In de DRM Revival won Peter Mücke twee keer in zijn Zakspeed Capri. Beide F3-races gingen naar Valerio Leone in een March-Toyota 783. Bij de toerwagens won Nicolai Kjaergaard in wat niet bepaald een 'toerwagen' genoemd kan worden: een Lotus Elan 26R.

Op vrijdag werd er ook op de Nordschleife geracet, als eerbetoon aan de Marathons van weleer. De Marathon-prijs ging na vier uur racen naar Frank Stippler en Markus van Oeynhausen in de E-type van de graaf. Mark Bates en Sean McInerney wonnen de Trophy in de Porsche 911 RSR van Bates.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet