Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Finland: Meer dan een rally

ASN Finland-2135
Ogier vervolgt in Finland zijn bijna zekere weg naar een nieuw kampioenschap.

Op de laatste dag van juli 2015 start in de Finse studentenstad Jyväskylä de Neste Rally Finland. 'Meer dan een rally', zegt de ondertitel van het evenement. Eigenlijk is Finland niet meer dan een rally. Het is wat een rally hoort te zijn. Een wedstrijd over afgesloten wegen, waar rally auto's met hoge snelheid overheen rijden. Dat gebeurt natuurlijk bij alle rally's, maar in Finland past alles net iets beter. De wegen bestaan er voor een flink deel uit brede bospaden met een glad oppervlak bestaande uit een 'meestal' keiharde laag. De toplaag is, zeker als het droog is, een heel fijne grindlaag die maakt dat de grip niet altijd helemaal voorspelbaar is. Maar de belangrijkste factor in het land van de duizend meren is dat de wegen niet vlak zijn. Een eindeloze reeks heuveltjes zorgt ervoor dat de wegen zich als een achtbaan door het bos slingeren, zowel horizontaal als verticaal! De bochten zijn vaak niet heel scherp dat maakt dat de snelheden hoog zijn en daardoor ook de hoogte van de sprongen. Een rally voor mensen met een groot hart dus.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Harry van Veenendaal en Bas ter Haar Romeny



Rijstijl
De rally vergt een heel speciale rijstijl. De pacenotes zijn daarbij van groot belang. De wegen mogen dan redelijk recht zijn, het komt toch heel vaak voor dat de weg achter een jump ineens een andere kant lijkt op te gaan. De lokale rijders hebben daarvoor een methode gevonden door vlak voor de jump de neus van de auto vast in de goede richting te zetten. Vaak zien we auto's dan ook scheef over een jump gaan zodat ze bij de landing gewoon in de goede richting verder kunnen. Dit vraagt een heel bijzonder vertrouwen tussen rijder en navigator. Doe je het goed? Dan ga je snel. Doe je het fout? Dan is een koprol bijna onvermijdelijk. Tegenwoordig zijn ook de niet noordelijker rijders in staat deze techniek toe te passen, maar als je hier op jeugdige leeftijd al hebt rond gereden is dat zeker een voordeel.

De teams
Bij de reguliere teams is er geen nieuws. Iedereen is er. Bij Citroën is ook Khalid Al Qassimi weer een keer van de partij. Kevin Abbring is wel in Finland maar alleen om er de verkenning te doen. Voor zijn volgende wedstrijd moet hij wachten tot in Duitsland waar hij weer aan de bak mag. Bij de 'privateers' zien we een aantal min of meer bekende namen. Zo heeft Henning Solberg weer een keer een budget gevonden. Samen met Ilka Minor rijdt hij in een Ford Fiësta WRC en ook Juho Hänninen, die vorig jaar nog voor het team van Hyundai reed, rijdt in een zelfde auto. Eén man staat wel op de lijst maar zal niet starten en dat is de Rus Alexey Lukyanuk. Tijdens tests vóór de rally maakte hij kennis met het karakter van evenement. Na een jump kwam hij verkeerd uit, moest daarom corrigeren om niet in de berm te belanden. Door de grote snelheid corrigeerde hij iets te veel waar door hij aan de andere kant van de weg raakte en tegen een boom botste. Na allerlei medische checks bleken hij en bijrijder Arnautov niet gewond. te zijn. Maar de auto kon niet meer op tijd worden gerepareerd. Onder andere de rolkooi was ontzet en dat kan alleen in de fabriek weer worden hersteld. Geen Rally Finland dus voor de man die vorige week nog de Rally van Estland won, waar na hij derde ligt in het Europese Rallykampioenschap.

ASN Finland-2537
Kevin van Deijne hoopt zijn resultaat van vorig jaar te kunnen verbeteren.

Nederlanders
In Finland vinden we ook weer de rijders van de Drive D Mack Fiësta Trophy. Dat betekent dus dat ook Kevin van Deijne en Mats van den Brand aan de start zullen verschijnen. Van Deijne reed hier ook vorig jaar al. Toen reed hij niet mee in de Fiësta trophy, dit jaar dus wel. Deze keer zit Harmen Scholtalbers naast hem. Hun voornaamste doel is om het resultaat van vorig jaar te verbeteren, toen eindigde onze landgenoot nog achter Max Vatanen, of hij dat nu kan evenaren moet nog worden bezien maar hij gaat het in ieder geval proberen.

Mats van den Brand wacht in Finland zijn grootste uitdaging 1
Mats van den Brand wil zich in Finland revancheren voor zijn uitvallen in Polen.

Mats van den Brand was nog niet eerder in Finland, maar verheugt zich er wel op. "Vroeger zag ik deze rally op televisie en toen droomde ik ervan hier ooit een keer te rijden", aldus van den Brand. Dat gaat dus dit jaar gebeuren. De, zeker in Finland zeer verantwoordelijke taak van het lezen van de notes ligt in handen van Martijn Wydaeghe. De derde Nederlander is Kees Burger. Hij is in eigen land wat minder bekend maar vertoeft dan ook zeer regelmatig in Finland. Hij beschikt dus over een ruime ervaring met de eigenaardigheden van dit type rally, daarnaast komt bijrijder Teiskonen uit Finland. Het tweetal rijdt in een Subaru WRX STI.

Live erbij zijn
De mooiste manier om de rally te beleven is uiteraard naar Finland afreizen. Maar naar verluid is de helft van de mannelijke bevolking in Finland ook ter plaatse dus de hotel accommodatie is waarschijnlijk helemaal vol. Als 'second best' is er altijd nog WRC+. Daar kun je drie van de 20 proeven live meemaken.

 

https://plus.wrc.com/live-stages/live/



Kijk hier en voor een klein bedragje kun je alles volgen. De drie proeven zijn te zien op donderdag avond om 19:00 uur en vrijdagavond om 16:00 uur en op zondag middag om 12:00 uur. De eerste twee televisie proeven zijn respectievelijk proef 1 en 10. Deze proef, 'Harju' is twee keer dezelfde proef in het centrum van Jyväskylä. De laatste proef is Myhinpää de afsluitende PowerStage. Vorig jaar zagen we op de PowerStage een titanenstrijd tussen Jari-Matti Latvala en Sebastien Ogier, die door de eerste werd gewonnen. Dit jaar heeft Latvala zijn zinnen weer gezet op zijn thuisrally. In een recent interview dat we met hem hadden gaf hij aan dat hij vooral hoopt in Finland zich van zijn goede kant te kunnen laten zien. Vooral omdat het seizoen 2015 voor hem niet verloopt zoals gehoopt.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet