Dragracing: Pro Dutch Racing '71 Cuda in Finland op de goede weg

De Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda heeft bij zijn tweede optreden goede vooruitgang geboekt. In het Finse Alastaro werd bij de FHRA Nitro Nationals de oorzaak van een probleem ontdekt dat het team in Zweden al parten speelde. Daarmee konden er stappen worden gezet in de afstelling van de nieuwe Pro Dutch Pro Mod. Met een achtste kwalificatiepositie en een tijd van 6,35 seconden plaatste Robert Joosten zich midden in het sterke veld. In de achtste finales van de eliminaties verbeterde Joosten zich tot 6,26 seconden, maar kwam 0,033 seconden (!) tekort om door te gaan naar de kwartfinales. Hoewel het resultaat daarmee niet was waar het team op gehoopt had, had Pro Dutch Racing veel waardevolle informatie opgedaan die zich snel zal uitbetalen.
Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: PR
Voor de derde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing moest Pro Dutch Racing naar het verre Finland, waar op Alastaro de FHRA Nitro Nationals op het programma stond. Na het geslaagde debuut van de nieuwe '71 Plymouth Barracuda op het Zweedse Tierp Arena, keek het team uit naar de tweede ontmoeting met de uiterst sterke internationale en vooral Scandinavische concurrentie.

De dragstrip van Alastaro was vorig jaar kort voor de wedstrijd van een nieuwe asfaltlaag voorzien en daarmee destijds uiterst moeilijk berijdbaar. Al was de grip nog verre van ideaal en verschilde deze ook nog op de diverse plekken op de baan, over het algemeen was de situatie toch een stuk beter. De eerste inspectie leerde echter dat toptijden niet moesten worden verwacht. Daar kwam nog bij dat de temperatuur boven de 30 graden uitkwam, zeker niet ideaal voor de naar zuurstof snakkende 3.500 pk sterke Pro Mod-motoren.

De eerste kwalificatiedag werd het team van Pro Dutch Racing geplaagd door problemen met de ontsteking. Daarbij bleek een kastje waarmee een vaste waarde vooraf kan worden ingesteld niet goed te functioneren, waardoor de Cuda bij de tweede run zelfs met enorme wielspin op de startlijn bleef staan.

Op zaterdag was het euvel verholpen en stonden er twee solide runs van 6,35 seconden op het scorebord. Hoewel het team op een iets snellere tijd had gerekend, plaatste Robert Joosten zich midden in het veld op een achtste plaats en bedroeg het verschil met de vierde kwalificatiepositie slechts 0,1 seconden. Ook wist het team nu in welke richting de afstelling moest worden aangepast en dus keek Joosten optimistisch vooruit naar de eliminaties van zondag.

In de achtste finales moest de Pro Dutch Racing Cuda het opnemen tegen de enige andere Nederlander in het veld, David Vegter. Met een keurige reactietijd van 0,088 seconden was Joosten duidelijk eerder weg dan zijn tegenstander. In de run verbeterde de Pro Dutch Racing-piloot zich tot 6,26 seconden, opnieuw een stapje sneller dan in de kwalificatie. Maar het was net niet genoeg, want aan de finish bedroeg het onderlinge verschil weliswaar slechts 0,033 seconden, maar in het nadeel van Joosten. "Het ging echt om niets. Men vond mijn reactietijd snel, maar het was nog de minste van het weekend. Als ik de reactietijden van zaterdag had geëvenaard, dan was ik een ronde verder geweest", blikte een teleurgestelde Joosten terug op zijn run.

Hoewel het ambitieuze team van Pro Dutch Racing uiteraard gehoopt had om verder te komen in de eliminaties, was er ook het besef dat er met een nieuwe auto nog iedere run dingen geleerd worden. En daar was het Finse weekend zeker goed voor, waardoor bij de volgende wedstrijd weer nieuwe stappen in de goede richting kunnen worden gezet. "De Cuda komt bij de start met de voorwielen los van de grond en blijft dat ook vrij lang. Daarbij trekt de auto iets naar links. Om dan bij te kunnen sturen moeten de voorwielen op de grond komen en dat bereik je door op te schakelen naar de volgende versnelling. Het optimale schakelpunt ligt echter iets verder. De motor maakt daardoor nu onvoldoende toeren om serieus snelheid op te bouwen. Dat moeten we nu dus gaan oplossen. Als je ziet met hoe weinig toeren we nu al deze tijden en snelheden halen, dan is er nog veel mogelijk. De Cuda is een uitstekende auto met heel veel potentieel", aldus Joosten.
De volgende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing is de NitrOlympX op Hockenheim. Deze Duitse ronde van de titelstrijd wordt verreden van 7 tot en met 9 augustus.
