Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC: Heet dagje in Polen

ASN Polen Ogier

Net als in ons eigen land lagen de temperaturen in Polen op vrijdag ook in de omgeving van de dertig graden. Zwaar weer dus voor de equipes en het mechaniek. Vooral de banden hebben zwaar te verduren onder deze omstandigheden. Aan de top maakten Volkswagen en vooral Ogier de dienst uit. De Nederlanders waren hier vooral om te leren hoe het is onder deze omstandigheden.


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Rally-eMag

ASN Polen Tanak
Ook Tanak had remproblemen maar reed toch van proef 3 t/m 6 aan de leiding.

Tänak
Zeker in Polen geldt ook dat de eerste rijder op de weg gehandicapt wordt door het vele losse zand. Zeker onder de huidige hoge temperaturen en de heersende droogte wordt er veel stof opgeworpen en het is duidelijk dat dat iets minder wordt naarmate er meer deelnemers zijn gepasseerd. Vandaag was het opnieuw Ogier die het om die reden voor de kiezen kreeg. Had hij de eerste proef op donderdag nog gewonnen, op vrijdag was het Mikkelsen die het bal opende met een verpletterende tijd. Om aan teven hoe hard het ging, hij legde de 13 kilometer van de proef af met een GEMIDDELDE snelheid van ruim 131 kilometer per uur. Hij scoorde er de winnende tijd mee en pakte de kop. Maar op proef 3, 4, en 5 ging hij, ondanks wat remproblemen vol in de aanval en reed drie scratch tijden. Hierdoor hield het tot proef zes vol aan de kop van het klassement. Helaas had hij voor de middag een te zachte band gekozen. In de omstandigheden hier sleten die te hard en verloor hij wat tijd. Op de zevende proef was Ogier weer voorbij gekomen. Resoluut nestelde hij zich aan de kop. Aan het einde van de dag voerden de Volkswagen het klassement aan. Deze keer in de volgorde, Ogier, Mikkelsen en Latvala. Het illustere trio werd gevolgd door Tanak op 17 seconden met daarachter Paddon en Kubica.

De Nederlanders

ASN Polen Abbring
Missie voor vandaag geslaagd! Ondanks remproblemen hield Abbring goed stand in een echte World Rallycar

Kevin Abbring
In het Nederlandse kamp waren alle ogen vooral gericht op Kevin Abbring. Hij is hier op een missie om veel te leren en te wennen aan de auto in wedstrijd omstandigheden. 'Missie geslaagd,' begint hij als we hem aan het eind van de eerste dag spreken. De Hyundai fabriekspiloot is vooral in Polen om te leren, over de tijden hoeft hij zich minder zorgen te maken. Dat hij dus niet met de laatste specificaties van de Hyundai i20 WRC rijdt is van minder belang 'Dat maakt me totaal niet uit. Ik hoef mezelf hier met niemand te vergelijken en heb maar een opdracht meegekregen, uitrijden.'

Tot nu toe gaat dat naar behoren. Een remprobleem speelde hem de hele dag parten, maar omdat hij niet naar het klassement kijkt kan hij zich ook daar niet druk over maken. 'Het is wel vervelend, omdat je daardoor niet echt lekker in je ritme komt. Ik moet veel harder trappen om te remmen waardoor we vaak last van onderstuur hebben. Daardoor kom je niet lekker door de bochten, zoals je in je notes hebt staan.' Het bijwerken van die notes is overigens een van de belangrijke leerpunten voor Abbring. 'Het is hier zó snel. Dat kun je gewoon niet goed inschatten tijdens de verkenning. Je verwacht niet dat er zoveel vol kan, maar we hebben al een paar keer gehad dat we even van het gas gingen terwijl dat niet nodig was. Dan is het ook wennen dat je net weer uit de R5 stapt wat toch een totaal ander soort auto is.' Het leerproces is dus in volle gang voor Abbring, die zichtbaar geniet van het feit dat hij nu eindelijk wedstrijden rijdt. Voor de wedstrijd vertelde hij ons al dat het 'best leuk is als je sneller bent dan Sordo tijdens een test, maar wat zegt dat nu eigenlijk? Tijdens een wedstrijd kun je pas echt zien waar je staat.' Hoewel de opdracht van het team duidelijk was om te focussen op het rijden en niet op de tijden, wordt er dus wel degelijk met een schuin oog naar de concurrentie gekeken. Abbring zelf dacht in eerste instantie dat hij minder snel ging dan tijdens zijn WRC debuut in Zweden, maar navigator Seb Marshall rekende ons voor dat dat niet het geval bleek te zijn 'In Zweden verloren we 1,5 á 2 seconden per kilometer, hier zitten we onder de seconde. Het voelt dus wellicht langzamer, maar dat is het zeker niet!' Hoopvol dat de problemen met de remmen morgen verholpen zijn kijkt Abbring al uit naar de volgende dag 'De proeven zijn erg breed, ik heb ze liever wat smaller.' Overigens maakt ook dat hem niet uit 'maar dat geeft niet hoor, als ik in een auto zit en het gevoel is goed, ben ik helemaal gelukkig!'

ASN Polen van Deijne
Kevin van Deijne was tevreden over zijn eerste dag in het Poolse zand. Alleen zijn banden slijten wat harder dan verwacht.

Van Deijne en Van den Brand
Kevin van Deijne en Mats van den Brand strijden wat minder in de spotlight, maar in een zeer competitief startveld om de Drive DMACK Fiesta Trophy. Het was voor beide Nederlanders geen makkelijke eerste dag. 'De proeven liggen er ondanks dat wij na de WRC's komen eigenlijk zeer goed bij' aldus van Deijne. 'Alleen de banden slijten veel harder dan verwacht. Daardoor moeten we erg zuinig zijn op het rubber en continu de balans vinden tussen hard rijden en de banden sparen. Op de korte proeven ging het nog wel, maar op de lange proef van 40 kilometer hadden we halverwege helemaal geen profiel meer over. Dan verlies je gewoon heel veel tijd, zeker omdat we ook een paar keer rechtdoor geschoten zijn.' Desondanks is van Deijne tevreden na de eerste dag. 'Het is wel een bijzondere rally, het is gewoon niet te geloven hoe hard het gaat. Voor sommige bochten schrijven we bij het verkennen op dat we in moeten remmen, maar in praktijk blijkt er veel meer vol te kunnen. We hebben nog niet zoveel ervaring op gravel, dus dat is voor ons een uitdaging. De jongens vooraan gaan zo hard dat het eigenlijk alleen maar een kwestie is van geen tijd verliezen, echt iets terugwinnen is voor ons nog niet bij.' Morgen hoopt hij in elk geval in de buurt van de top te kunnen blijven. 'We moeten in de buurt blijven. Het bandenprobleem is voor iedereen hetzelfde dus als wij een goede set over kunnen houden kun je misschien op het einde nog wat plekken klimmen' klinkt het strijdvaardig.

ASN Polen vrijdagMvdB-1702
Mats van de Brand ging donderdag heel hard en zijn remmen hadden het dan ook erg warm. Op vrijdag viel hij helaas terug door turboproblemen.

Een paar meter verderop staat het zweet Mats van den Brand op het voorhoofd. Hij heeft vandaag zeer sterk gereden, met zelfs een snelste tijd op proef 5. Maar, zo wijst hij ons aan op de resultatenapplicatie 'Kijk tot proef zeven ging het goed en lagen we derde, vlak achter de eerste twee. Maar toen ging de turbo kapot. Je ziet hier dat we ineens 45 seconden verliezen en daarna op de korte Super Special nog eens tien seconde. We liggen nog steeds derde, maar wel veel verder terug dan zou hoeven.' Het is nog niet duidelijk of de turbo gerepareerd kan worden 'Ik weet niet wat ze er aan kunnen doen, maar als het niet te verhelpen is heeft het geen zin om morgen te starten. We hebben nu 60pk in plaats van 200, dus daar kun je niks mee' aldus van den Brand alvorens hij snel weer door moet richting zijn engineer, het wordt nog een spannende nacht voor we zullen weten of hij op zaterdag zijn weg kan vervolgen.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet