Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Rosberg verslaat Hamilton, Verstappen eindigt achtste

Rosberg



Nico Rosberg heeft voor het tweede jaar op rij de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen. De Duitser greep bij de start de leiding van poleman Hamilton en liet zijn teamgenoot in het vervolg niet meer dichtbij komen. Hamilton had niet de snelheid van Rosberg en moest genoegen nemen met de tweede plaats. De derde plaats ging naar Felipe Massa, die profiteerde van een mislukte stop van Sebastian Vettel. Max Verstappen reed een zeer stabiele race, pakte bij de start de zesde plaats van Bottas, maar moest die later teruggeven. In de voorlaatste ronde verloor Verstappen nog een plaats aan Maldonado, waardoor hij als achtste eindigde.

Tekst: Daan Jeuken

Rosberg grijpt de macht
Op de grijze maar droge Red Bull Ring komt poleman Lewis Hamilton niet slecht uit de startblokken, maar niet zo goed als teamgenoot Rosberg. In de 185 meter bergop kruipt de Duitser naast zijn teamgenoot, die is te laat om het gat dicht te gooien en in de binnenbocht pakt Rosberg de leiding. Hamilton haakt aan en zoekt meteen een gaatje om terug aan te vallen, maar Rosberg gooit alle gaten dicht.

Daarachter sluiten Vettel, Massa en Hülkenberg aan, Verstappen weet Valtteri Bottas te verschalken.

Flinke crash Räikkönen en Alonso
In het achterveld is het druk door alle gridstraffen, met veel grote namen, wat meestal betekent dat er verstandig gereden wordt. Toch gaat het fout, en wel tussen de ervaren rotten Räikkönen en Alonso. Räikkönen heeft wielspin en verliest de achterkant bij het accelereren. Hij schiet naar buiten en daar zit Alonso. De twee gaan samen linksaf de vangrail in, waarbij de McLaren boven op de Ferrari eindigt. De twee voormalig wereldkampioenen stappen ongeschonden uit, de safetycar komt de baan op en het duurt een paar ronden voordat de wrakken opgeruimd zijn.

Bij de herstart heeft leider Rosberg de zaakjes goed onder controle en hij geeft Hamilton geen kans om aan te vallen.

Verstappen verliest plaats
Max Verstappen weet Valtteri Bottas 15 ronden achter zich te houden en tegen de verwachting in heeft Verstappen niet zo veel last van het gebrek aan vermogen. De jongeling heeft extra veel vleugel genomen om in de tweede en derde sector een gat te slaan en dat houdt Bottas aanvankelijk ver genoeg weg. Maar als Bottas een goede laatste sector rijdt en ook nog DRS kan gebruiken, is er voor Verstappen geen houden meer aan. Bottas pakt eenvoudig in de eerste bocht de zesde plek, Verstappen sluit aan.

Bottas rijdt daarna rustig naar de staart van Hülkenberg toe en maakt zich daar ook klaar voor een inhaalpoging. Dit keer doet Bottas het buitenom in bocht 3 en het resultaat is hetzelfde: Bottas schuift door naar p5.

Enige stops
De meeste rijders lijken vandaag met één pitstop de finish te willen halen en na 24 ronden is voor de eerste mannen dat moment aangebroken. Hülkenberg komt na ronde 26, Bottas komt de ronde erna. De undercut van Hülkenberg heeft gewerkt: Bottas komt vlak achter hem weer naar buiten en kan dus opnieuw beginnen om de Force India in te halen. Dat doet Bottas net zo geduldig als voor de stop en wederom weet Bottas uiteindelijk de positie te pakken.

Wet van Murphy voor Sainz
Max Verstappen heeft een goede pitstop, dat kan zijn teamgenoot niet zeggen. Zijn auto gaat al van de krik  voordat de linker voorband vastzit en dat kost kostbare seconden. Wellicht gefrustreerd vergeet Sainz zich vervolgens aan de snelheidslimiet te houden. Sainz wordt geflitst en krijgt een tijdstraf van vijf seconden. Omdat hij niet meer hoeft te stoppen, krijgt Sainz die vijf seconden aan het eind van de race aan zijn tijd toegevoegd. Zo ver komt het echter niet, want Sainz krijgt problemen met zijn auto en moet hem uiteindelijk in de pitbox parkeren.

Hamilton krijgt tijdstraf
Het gat tussen Rosberg en Hamilton heeft in de eerste stint wat gejojood tussen 1 en 3,5 seconde, maar vlak voor Rosberg zijn stop maakt, heeft Hamilton het teruggedrongen tot 1,5 seconde. Rosberg heeft echter de undercut en daar kan Hamilton niet tegen rijden. Hamilton komt twee ronden later binnen dan zijn teamgenoot en sluit op 4 seconden achter Rosberg aan. Dat doet Hamilton heel slordig, want hij rijdt over de witte lijn bij de pitsuitgang en dat kost hem een tijdstraf van vijf seconden. Als Hamilton überhaupt de aanval in gaat bij Rosberg en er langs zou komen, moet hij dus ook nog een gat slaan van vijf seconden om deze race te winnen. Naar achteren is het gat groot genoeg, al moet Hamilton hopen dat er in de slotfase geen safetycar komt.

Vettels stop gaat fout
Sebastian Vettel komt de ronde na Hamilton binnen en zijn stop gaat flink de mist in. Het rechter achterwiel wil niet vast en Vettel staat secondenlang stil. Het kost Vettel de derde plaats, die is nu in handen van Felipe Massa.

Verstappen onder druk
Max Verstappen rijdt de tweede stint lange tijd in niemandsland, maar van achteren komt de Lotus van Maldonado steeds nadrukkelijker opzetten. Tien ronden voor het einde heeft de Venozolaan het gat gedicht en met de Mercedes-motor achterin heeft hij een groot voordeel op Verstappen. Als een hertje dat wordt aangevallen door een leeuw rijdt Verstappen zijn bochten netjes en de eerste paar ronden weet Maldonado geen gaatje te vinden. Maldonado verliest zelfs bijna zijn Lotus bij het uitacceleren op de kerb, maar hij houdt zijn auto onder controle. Maldonado haakt weer aan, gaat buitenom ook in de aanval, maar Verstappen laat zijn auto staan en behoudt de plaats. Bij de volgende poging komt Maldonado zo laat achter Verstappen uit dat hij bijna spint, maar wederom houdt hij de Lotus uit de spin. Verstappen lijkt de aanval weer te hebben afgeslagen, maar zijn banden zijn eraan en hij gaat rechtdoor in de eerste bocht. Dat buitenkansje laat Maldonado niet liggen; hij pakt p7.

Wie wordt er derde?
Sebastian Vettel heeft na zijn mislukte pitstop heel langzaam het gat naar Felipe Massa gedicht en vijf ronden voor het einde zit de Ferrari binnen de seconde van de Williams. Het verschil tussen de twee is minimaal; Vettel wint bij het remmen, Massa bij het gas geven. Zonder fout van Massa wordt het lastig voor Vettel.

Rosberg niet onbezorgd, maar wel veilig
Nico Rosberg heeft in zijn tweede stint het gat constant gehouden tot vijf seconden; Hamilton heeft vandaag gewoon niet de snelheid. Rosbergs middag is echter niet zo onbezorgd als hij eruit ziet, want de leider maakt zich flink zorgen over zijn banden. Dat blijkt niet nodig, Rosberg houdt het hoofd koel en haalt zijn tweede zege op rij op de Red Bull Ring binnen.

Felipe Massa houdt Vettel de laatste ronden achter zich en pakt de eerste podiumplaats voor Williams dit jaar. Achter Vettel eindigt Bottas als vijfde, voor Hülkenberg, die na zijn succes op Le Mans zijn beste seizoensresultaat boekt. De zevende plek is voor Maldonado, Verstappen eindigt achtste, voor Perez en Ricciardo, die in de slotfase het laatste puntje afsnoepte van Nasr.

Perfecte dag Rosberg
Nico Rosberg greep vandaag de macht en stond die niet meer af. "De start maakte de race en die was erg goed. Ik moest nog een paar bochten verdedigen, maar daarna was het een perfecte race. Het was mooi om het gat naar Lewis te zien groeien."

Hamilton erkent zijn meerdere
Lewis Hamilton werd vandaag fair and square verslagen door zijn teamgenoot en kon daarmee leven. "Nico was vandaag erg goed, hij was beter dan ik. Ik had een slechte start en dat bepaalde alles. Ik heb zo hard mogelijk gepusht, maar in de tweede stint kon ik niets uitrichten, alleen maar uitrijden."

Massa dolblij
Het grootste feest werd bij Williams gevierd, dat dankzij Massa voor het eerst naar het podium mocht in 2015. "Het was een fantastische race. Dankzij het probleem van Sebastian kon ik hem voorbij en aan het einde kwam hij weer terug. Hij was elke ronden een paar tienden sneller, maar ik bleef mijn lijnen rijden, maakte geen fouten en gebruikte mijn ervaring. De derde plaats is fantastisch voor het team."

Uitslag Grand Prix Oostenrijk
1. Nico Rosberg, 71 ronden
2. Lewis Hamilton, op 8.8
3. Felipe Massa, op 17.5
4. Sebastian Vettel, op 18.1
5. Valtteri Bottas, op 53.6
6. Nico Hülkenberg, op 1:04.0
7. Pastor Maldonado, op 1 ronde
8. Max Verstappen, op 1 ronde
9. Sergio Perez, op 1 ronde
10. Daniel Ricciardo, op 1 ronde

11. Felipe Nasr, op 1 ronde
12. Daniil Kvyat, op 1 ronde
13. Marcus Ericsson, op 2 ronden
14. Roberto Merhi, op 3 ronden

Romain Grosjean
Carlos Sainz
Jenson Button
Will Stevens
Kimi Räikkönen
Fernando Alonso
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet