Supercar Challenge: Henny Zumbrink: Loon naar werken
Henny Zumbrink heeft in de zaterdagmiddag race van de GT's de overwinning behaald. Dit keer waren er geen hobbels op de weg, letterlijk noch figuurlijk, en kon hij de Volvo S60 V8 naar een klinkende overwinning sturen. Roger Grouwels scoorde met de Viper voor hem het maximaal haalbare met een tweede plaats en de lang aan de leiding liggende Corvette van Vandierendonck/van Hooydonk werd derde.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
's Middags om twee uur vertrok het veertien auto's tellende GT-veld. De gloednieuwe Ginetta-Nissan LMP3 startte vanuit de pitstraat. Jeffrey van Hooydonk nam de leiding en trok onmiddellijk een groot gat naar zijn achtervolgers. Bovendien kent hij Zolder op zijn duimpje, dus succes verzekerd.
In de achterhoede was het een beetje knokken tussen Pol Stoffel met de Day-V-Tec-Volvo S60 V8, Aart Bosman met de Lammertink-Porsche 997 GT3 Cup en Guy Verhelst met de Speedlover-Porsche 991.
Ook Ward Sluys met de BMW M4 Silhouette en Patrick Lamster met de Porsche 997 Cup uit de GTB-divisie hadden het met elkaar aan de stok. Al vanaf de achtste ronde begon de Super GT-Corvette de eerste achterliggers in te halen. Typerend voor het snelheidsverschil. Henny Zumbrink volgde netjes op een derde plaats en keek duidelijk de kat uit de boom.
Milan Dontje en Simon Atkinson vochten de grootste strijd van de wedstrijd uit. Regelmatig haalde de witte Corvette de oranje Lamborghini Gallardo in, maar uiteindelijk wist Ferdinand Kool voor de Corvette de vijfde plaats op te eisen en daarmee de overwinning in de GTB-divisie. Vanwege een drive through penalty leek Simon Atkinson achterop te raken, maar omdat Patrick Lamster twintig seconden straftijd had gekregen, pakte hij toch nog de tweede plaats in de GTB-divisie. Patrick Lamster werd derde.
De nieuwe Ginetta-Nissan LMP3 was nog weinig succesvol. Sterker nog, de auto werd geplaagd door een slecht werkende stuurbekrachtiging. Dat was de reden dat hij in de 'Jochen Rindt' –bocht van de baan ging en definitief uitviel, na ook al later gestart te zijn. De Ginetta was twee weken eerder opgehaald bij de fabriek in Engeland na een geslaagde 'shake down' en Zolder was de eerste keer dat de auto aan een race deelnam. Als de kinderziekten eruit zijn, dan is het een schitterende racewagen, maar er is nog enig werk aan de winkel.
Het meest spectaculaire moment van de race, was het van de baan glijden van de BMW M4 van Sluys/Jonckheere. Bij de Terlamenbocht groef de BMW zich diep in het grind, nadat het linker achterwiel was afgebroken. Het kostte na afloop van de race de nodige moeite voor de mannen van JR Motorsport om de auto weer van zijn plek te krijgen.
Aart Bosman leverde nog een interessant gevecht met Guy Verhelst. Ze maakten er een Porsche-onderonsje van. Bosman moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de 991 van Verhelst/Verheyen. De andere Porsche van Dirk Schulz was door de Lammertink-crew weer in orde gemaakt. Aan de voorzijde waren wat carrosseriedelen geleend van een andere race-Porsche die ze hadden meegenomen, waardoor de bekende geel-blauwe Topper-auto ineens een paarse neus had. Het deed niets af aan de geleverde prestatie van de monteurs, om de gehavende auto weer rijdend te krijgen, na de crash van vrijdag. Schulz beloonde de inspanning met een twaalfde plaats.
Na de pitstops reed Henny Zumbrink ineens aan de leiding, gevolgd door Nicolas Vandierendonck, die het stuur inmiddels had overgenomen. Roger Grouwels stak in de 'eerste linkse' in de 32e ronde de Corvette voorbij en daarmee was de eindstand een feit. De posities vooraan wisselden daarna niet meer.
Henny Zumbrink na afloop: "Na de pitstops heb ik heel hard gereden om de voorsprong vast te houden. De baan was in slechte conditie en vanwege de strafseconden van mijn belagers lag ik plotseling op de eerste plaats. Alles ging goed vandaag!"
De andere divisie winnaar Ferdinand Kool was ook blij met hun GTB-overwinning: "De Corvette GT4 is 'rete-snel'. Tijdens de race reed Milan zelfs een snellere ronde dan zijn kwalificatietijd van 1:36.687. Er zit een goede balans in de auto en hij remt uitstekend. Milan start altijd en dan neem ik het over. Het is uiteindelijk allemaal teamwork!"
Roger Grouwels na afloop: "Deze tweede plaats was voor mij het maximaal haalbare resultaat. We hebben weer punten erbij en ik had nog een hele fraaie inhaalactie."