Supercar Challenge Spa: Debuterende Renault RS01 wint turbulente race
Het was een aparte race, waarvan het verloop zich grillig ontwikkelde. De nieuwe Renault RS01 van Jurgen Smet en Jose Manuel Perez kwam uiteindelijk als winnaar over de streep, gevolgd door de zwarte Viper van Roger Grouwels en Kelvin Snoeks. In een race vol met kleine incidenten, kreeg Berry van Elk (Mosler MT900R) met een derde plaats ook eindelijk loon naar werken! De GTB-divisie werd verrassend gewonnen door Simon Atkinson (Lamborghini Gallardo) en het duo Dennis de Groot en Marth de Graaf wist hun BMW naar de hoogste trede van het Supersport-podium te rijden. Ook veel vreugde bij Chris Voet en Bart van den Broeck, die de eerste overwinning met hun Peugeot RCZ in de Sport klasse behaalden.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
Op een zonovergoten circuit van Spa-Francorchamps ging zondagmiddag om kwart voor drie de tweede Supercar Challenge-race van het weekend van start. De eerste uitvaller was ook al direct bekend, de Ford Focus Silhouette van Kim Troeijen ging weer niet 'van zijn plek af'. Sneu voor de snelle dame, volgende keer beter in Zolder. Ook Rob Nieman startte vanuit de pitstraat, maar kon in ieder geval aan zijn race beginnen. De start verliep vlekkeloos, met na één ronde een langgerekt veld. Roger Grouwels pakte direct de kop en Henny Zumbrink volgde hem op de voet, er ontstond een schitterend gevecht. Grouwels reed verdedigende lijnen, maar Zumbrink kon er toch maar niet voorbij komen. De twee kemphanen waren zo met elkaar aan het knokken, dat de BMW Z4 GT3 met Niels Bouwhuis aan het stuur, zich ongemerkt aan de staart van het duo voegde. Rondenlang werd het een strijd met z'n drieën, waar abrupt een einde aan kwam toen Niels Bouwhuis aan het einde van Raidillon spinde en een flinke achterstand opliep. Bouwhuis was de tweede 'spinner' in de race, want al in de tweede ronde ging de Ferrari van Louis-Philippe Soenen het zand in.
Achter het leidende duo Grouwels-Zumbrink reed een treintje onder aanvoering van Max Koebolt (Volvo S60 V8) gevolgd door Martin Lanting (Ferrari 458), Berry van Elk (Mosler MT900R), Patrick van Glabeke (Ferrari 458), Nicolas Vandierendonck (Corvette), Jurgen Smet (Renault RS 01) en Nol Köhler (Solution V8). De heren bleven aardig aan elkaar 'kleven', het leverde veel spanning voor de kijkers op.
Spektakel was er ook in 'Bruxelles' waar een sterk rijdende Roelant de Waard (Radical RXC Turbo) ongelukkig in aanraking kwam met de Corvette van Milan Dontje. De auto's blokkeerden zelfs de baan en moesten tijdens de erop volgende 'safety car' fase worden weggesleept door de afsleepdienst. Intussen ging Bob Herber ook nog even heel wijd in La Source en moest hij later in de race opgeven met de Mercedes. Zonder dat er sprake was van opzet, reed Herber vlak voor 'Blanchimont' ook nog even achterop bij de andere Radical, die van Henk Thuis: "Gisteren reed ik probleemloos naar de tiende plaats, vandaag reed ik weer naar de tiende plaats, maar met een bak schade!" Kortom, een turbulent weekend voor de fraaie Radicals.
Henny Zumbrink was inmiddels aan het einde van Raidillon voorbij de Viper van Roger Grouwels gestoken en reed daarmee aan kop. Even leek het erop dat het harde werken van de monteurs hun vruchten zou afwerpen. Ze hadden tot zondagochtend vijf uur doorgewerkt om de nieuwe motor in de DayVTec-Volvo te monteren. Een puike prestatie op zich! Helaas ging die koppositie op een ongelukkige manier weer verloren. Bij het wegrijden uit de pitstraat kwam de Volvo van Zumbrink onzacht in aanraking met de arriverende Ferrari van Van Glabeke en kon hij direct opgeven. Patrick van Glabeke kon zijn race wèl vervolgen, nadat hij eerder in de race een sportieve strijd had uitgevochten met Martin Lanting. Lanting voorop met Van Glabeke in zijn kielzog, het leek wel een TV-reclamespot voor de twee 'prancing horses' met als decor de mooiste racebaan ter wereld. Waarschuwingen waren er ook, voor Roger Grouwels en voor Berry van Elk vanwege het overschrijden van de witte lijnen langs de baan. Een onderwerp dat veelvuldig actueel was gedurende het hele weekend.
De 'pit window' voor de GT's verliep verder goed, alleen bleef de Leo Kurstjens binnen met problemen. Om drie uur kwam de 'safety car' weer naar binnen en kon de 'pit window' voor de Supersport en Sport-divisie worden geopend. Vrijwel alle auto's kwamen direct naar binnen, dat veroorzaakte een behoorlijke chaos in de pitstraat. Ook problemen voor de oranje Porsche van Aart Bosman. Hij viel stil na de 'Bus Stop'-chicane en moest worden weggesleept. Een beetje lastige plek om bij start-finish je auto te moeten parkeren, een ongewenste wandeling was voor Bosman het gevolg. Bovenaan Eau Rouge moest Marcel van Berlo de andere Porsche met pech aan de kant zetten. Ook Carlijn Bergsma met haar zwart-witte Lotus ging even van de baan af, maar ze kon haar weg vervolgen om uiteindelijk als vijfde te finishen in de Sport-divisie. Onfortuinlijk was Wiebe Wytzes, de winnaar van zaterdag kwam nu niet veder dan de zesde plaats.
Met nog twaalf ronden te gaan volgde opnieuw een 'safety car'-fase. Vanwege alle incidenten was het op de baan een chaos, er lag ook ineens allemaal rommel dat moest worden weggehaald van het zwarte asfalt op het rechte stuk voor de oude pits. Rick Renmans (BMW E46) en Dennis de Borst/Martin de Kleijn (Seat Leon) hadden het nog even aan de stok met de 'safety car'. Maar dat mocht de pret niet drukken voor de Seat van het Febo Racing Team, want ze kwamen uiteindelijk als tweede in de Supersport-divisie over de finish.
Zij moesten alleen Dennis de Groot/Marth de Graaf voor zich dulden met hun BMW 132 GTR van JR Motorsport. Een verdiende overwinning voor het BMW-duo! Marth de Graaf na afloop op het podium: "De start ging goed, we konden goed doorrijden ondanks de drukte en maakten direct al in de race een paar plekken goed. De 'safety car' kwam beide keren op een voor ons goed moment in de baan, dus we zijn heel tevreden met onze overwinning!" Op de derde plaats eindigde de Engelse Rollcentre-BMW M3 V8 van Martin Short en Richard Neary. Een goede prestatie na een slecht begin op vrijdag, het leverde Short op het podium een extra champagne douche op van Dick van Elk.
Met nog twaalf ronden te gaan ontspon zich nog een spannende eindfase. Benjamin van den Berg liet iedereen in de laatste ronde even rechtop zitten, door met zijn witte BMW tegen de muur te rijden na de 'Bus Stop'-chicane, maar het siert de jonge coureur dat hij de auto niet ernstig beschadigde en als vierde in de Sport-divisie over de eindstreep bracht. Na de pitstops werd het veld aangevoerd door de Renault RS01 met Jose Manuel Perez aan het stuur. Net als op zaterdag was Berry van Elk naar voren gekropen en reed hij op de tweede plaats. Hij vocht hard om Roger Grouwels achter zich te houden; in de 'Bus Stop'-chicane lukte dat, maar bij het uitkomen van 'La Source' moest hij toch zijn meerdere erkennen in de zwarte Viper. Met zijn derde plaats was Berry van Elk uiterst tevreden: "Vandaag geen last van mijn rug, de Mosler ging als de brandweer op Spa en ik kon lange tijd de Viper achter mij houden. Top!"
Nadat hij de Mosler had gepasseerd kroop Grouwels richting de leidende Renault, maar de Franse GT was net iets te snel om voorbij te steken. Tweede plaats voor Grouwels en een eerste voor de debuterende Renault RS01. Alweer een nieuwe aanwinst in het Super GT-veld van de Supercar Challenge powered by Pirelli!
Blije gezichten bij de Chris Voet en Bart van den Broeck, zij behaalden op Spa hun eerste overwinning in de Sport-divisie met de Peugeot RCZ. Voet: "De auto was technisch probleemloos en we hadden vooraf de afstelling bijgewerkt. De start was hectisch, maar ik kon ik direct een paar plaatsen goed maken. De tweede 'safety car'-fase kwam heel goed uit en Bart heeft vandaag heel goed gereden!"
Sport-divisie 'die hard' Rob Nieman stuurde zijn Renault Clio RS 2.0 naar de derde plaats en vertelde voorafgaande aan de race dat GT-coryfee Christiaan Frankenhout over veertien dagen met Spirit Racing-teamgenoot Frank Bedorf gaat testen voor de 24 Uren van Zolder. Bedorf/Poland werden trouwens tweede. De GTB-divisie werd een overwinning voor Richard Atkinson met de Lamborghini Gallardo van Backdraft Motorsport. Zijn Lambo-collega Fiona James moest helaas opgeven met pech. Tweede bij de GTB's werden Patrick Lamster/Kris Cools met de Porsche 997 GT3 en derde Daan Meijer: "Ik ben tevreden met P3, het Lammertink-team heeft supergoed gewerkt en ik ga voor de winst tijdens het volgende weekend in Zolder!"
Over veertien dagen staat alweer de volgende ronde van de Supercar Challenge powered by Pirelli op het programma. De Syntix Superprix belooft dan een mooi weekend te worden, waarbij ook de IDIS Superlights weer aan de start verschijnen. En voor de liefhebbers van snelle Endurance en GT racewagens staat er komend weekend de 24 Uren van Le Mans op het programma. De maand juni is smullen voor de autosportliefhebbers in de Benelux!