Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ACNN

ACNN: Gerald Lekkerkerker en Sjoerd Stiksma gaan voor wereldtitel in de Ooperon Cup

480 juichen stiksma lekkerekerker

Ja, zo zouden ze het voelen als ze eerste worden in de Ooperon Cup 2015. Gerald Lekkerkerker en Sjoerd Stiksma vormen sinds 2014 een team in de Ooperon Cup. Ondanks een aantal keren domme pech finishte het team in 2014 als vierde in de Ooperon Cup. Alle reden om nader kennis te maken.

Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: PR

480 portret sjoerd stiksma

Sjoerd Stiksma, 46 jaar jong en tezamen met zijn vrouw en twee bloedjes van kinderen woonachtig in Deventer. In het dagelijks leven werkt hij als DGA bij Continent Logistics BV. Continent Logistics is een logistieke dienstverlener die zich gespecialiseerd heeft in de complete Europese logistiek van allerlei soorten liften. Het bedrijf is gevestigd in het pittoreske 's-Heerenberg.

480 portret lekkerkerker

Ook Gerald Lekkerkerker is 46 jaar, woonachtig in Elburg en zelfstandig ondernemer bij Lekkerkerker Autoschade. Hij is voor het zesde jaar actief bij de ACNN in de Ooperon Cup.

Toen Lekkerkerker in 2007 een paar rondjes op het TT-circuit van Assen had gereden, was hij direct verslaafd. Hij ging op zoek naar een betaalbare en competitieve klasse met veel strijd en kwam snel bij de Ooperon Cup terecht. De Elburger heeft altijd voorin gestreden, maar nooit het kampioenschap behaald. Zijn droom is dan ook wereldkampioen Ooperon Cup te worden.

480 actie lekkerkerker stiksma

Stiksma heeft in 2008 samen met zijn maat Marco van Beek de racelicentie gehaald, waarna beiden besloten in 2010 de oude race-BMW uit de Ooperon Cup van Gert Ruinemans over te nemen. De keuze voor de Ooperon Cup was heel bewust omdat het een klasse is, waar je op een leuke en betaalbare manier samen kunt rijden. Daarnaast is het niveau van de coureurs behoorlijk hoog.
De kleur van deze BMW stond Stiksma echter helemaal niet aan. De aanpassing van de kleur was geen probleem, want hij boorde in zijn eerste race op Zandvoort de auto in de vangrail. Met als gevolg dat ze direct een nieuw chassis moesten bouwen en de nog wel functionerende onderdelen werden overgezet. De kleur van de auto kon gelijk veranderd worden. Het eerste seizoen was daarmee op alle fronten leerzaam...
In de seizoenen 2012 en 2013 haakte zijn teamgenoot Van Beek voortijdig af door gebrek aan tijd en dus reed Stiksma alleen in de auto. Deze twee seizoenen waren erg leuk, echter in de frontlinies eindigen zat er gewoonweg niet in. De vraag die continue door zijn hoofd speelde was: "Ligt het aan de auto of aan mijn race kwaliteiten?"

Eind 2013 kwam Sjoerd in contact met Gerald Lekkerkerker. Die beantwoordde de vragen van Stiksma door te stellen dat zijn auto niet geschikt was om voorin mee te rijden, maar dat hij zelf ook meer gas moest geven. Om voorin mee te strijden moet een raceauto echt alle aandacht krijgen om ook de kleinste details voor elkaar te hebben. Dit kost niet alleen de nodige uren, maar ook het nodige geld. Om dit dan samen te doen was voor beiden aantrekkelijker. De twee vonden elkaar en besloten in 2014 samen in een team te gaan racen.

Aan het einde seizoen 2014 bleek dat ze samen wedstrijden zouden kunnen winnen. In 2014 werd het team vierde in de einduitslag, ondanks dat ze gedurende het seizoen een aantal keren met heel veel domme pech zijn uitgevallen. Van gebroken gaspedaal tot een eruit getrilde zekering, waardoor de brandstofpomp niet meer functioneerde. In 2014 te vaak uitgevallen, wat voor iedereen teleurstellend was, zeker wanneer je bedenkt dat er zo onvoorstelbaar hard aan wordt gewerkt om de auto weer voor elke race in super conditie te krijgen. Hoofdmonteur Robert Rozema met zijn secondanten Sil Grouwstra en Gert-Jan Schreurs leveren altijd weer topprestaties.

480 rijderswissel

In 2015 wil het team Lekkerkerker/Stiksma echt bovenin meedoen. De eerste race eind maart in Assen verliep niet helemaal vlekkeloos, maar na een derde en een eerste plek in Zolder zijn ze in de 'winning mood'. "De sfeer in het team zit er eigenlijk altijd wel in, maar het bier na afloop smaakt toch stukken beter als je op het podium staat. De grootse opponenten zijn de duo's Boone/Grendel en Zeegers/Van Leeuwen. Ondanks dat we samen altijd veel gezelligheid in de gezamenlijke pitbox hebben, gunnen we elkaar in de race helemaal niets."

480 actie zijaanzicht

Het voorlopige doel dat het team voor ogen heeft, is een zo hoog mogelijke klassering in de Ooperon Cup, evenals een hele goede klassering tijdens de komende 500 km-race van Assen aan het einde van het seizoen. Tijdens de allereerste 5 uursrace van de ACNN in februari van dit jaar, vielen ze na technische problemen en van de eerste positie, terug naar de zesde plek. Zij hebben dus wat goed te maken in het najaar.

Bij de ACNN is de strijd nog altijd hevig en blijft het betaalbaar. Er staan gemiddeld twintig auto's aan de start en dat zie je niet overal meer.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet