Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

Supercar Challenge: Grouwels/Snoeks onverslaanbaar op Spa

hoofdfoto

Vanaf pole position vertrekken en dan de race winnen, meer kun je je niet wensen op een zonnige zaterdagmiddag in Spa. Roger Grouwels en Kelvin Snoeks waren niet te verslaan en konden hun geluk niet op toen ze het podium beklommen. In de tweede ronde van de race, realiseerde Kelvin Snoeks ook nog even de snelste tijd van 2:19.418. De zwarte Viper was niet te passeren, maar achter de Amerikaan wisselden de posities regelmatig.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

mg 8364

Het grijze wolkendek van de ochtend was gaandeweg de dag open getrokken en de zon was weer gaan schijnen. Bij het opstellen op de startgrid zorgde Dirk Schulz voor enige commotie door zijn gele Topper-Porsche naast het veld te parkeren in plaats van er tussenin. Het was geen reden om niet van start te gaan, maar nadat het veld op La Source afstormde, parkeerde hij de Porsche direct in het gras. De eerste uitvaller van de wedstrijd was daarmee een feit.

mg 8630

Kelvin Snoeks nam direct de kop om hem nooit meer af te staan. Al vrij snel sloeg hij een gat met de rest van het veld, de Viper lijkt heel geschikt te zijn voor Spa. Achter hem volgden Henny Zumbrink (Volvo V60 V8), Niels Bouwhuis (BMW Z4 GT3), Martin Lanting (Ferrari 458 GT2), Max Koebolt (Volvo V60 V8) en Berry van Elk (Mosler MT900). Dat rijtje bleef lange tijd gehandhaafd en er leek zich een optocht te ontwikkelen. Het eerste incident was het spinnen van Roelant de Waard, die in Les Combes in het rond ging met de witte Radical RXC Turbo. Jammer van zijn snelste startplaats, hij kon weer overnieuw beginnen. Het tweede incident was het opgeven van Carlijn Bergsma, die de Lotus Exige met veel witte rook in het gras bij Fagnes parkeerde. De auto vertoonde eerder op de dag al problemen, een voorteken van de uitvalbeurt. Motor opgeblazen?

mg 8598

Naast de klinkende overwinning van de zwarte Viper, was er ook nog een witte verrassing. De Mazda V8 van Jake Camelleri verraste vriend en vijand door de overwinning in de GTB-divisie voor zich op te eisen. De man van 'down under' bewees zichzelf daarmee dat hij niet voor niets naar de Benelux was gekomen. Vorige week naar Zandvoort en dit weekend naar Spa. Naar Australische begrippen liggen de twee circuits tenslotte vlak bij elkaar. Op diverse fronten waren gevechten. Veel strijd was er te zien achter de oranje Porsche van Aart Bosman, die een treintje achter zich aan had dat het publiek deed genieten van heel veel inhaalmanoeuvres. Een tweede treintje werd gevormd door Ted van Vliet (BMW M3 E92 Coupe), Leo Kurstjens (ATR3) en Peter Schreurs (BMW E46), die ook behoorlijk aan het stuivertje wisselen waren. Later in de race zagen we alweer Leo Kurstjens flink aan het knokken met de KTM X-Bow van Xavier Mezquita. Het mocht uiteindelijk niet baten, want de onfortuinlijke Kurstjens viel in de laatste ronde bij Campus nog uit. Teamgenote Kim Troeijen ging zelfs helemaal niet van start, waarmee AT Motorsport niet veel geluk had op deze zonovergoten zaterdag. Ook Steve Van Bellingen met zijn Comparex-BMW was flink in gevecht met de witte BMW 132 GTR van Dennis de Groot/Marth de Graaf. De laatste won de strijd en sleepte de vijfde plaats in de Supersport-divisie binnen, gevolgd door de 3 Serie op de zesde plaats.

img 8021

Om tien over half drie ging de pit window open voor de GT's en onmiddellijk doken de deelnemers de pits in. In de linkerbocht na 'Bruxelles' ging Nicolas van Dierendonck in het rond en verloor daarmee zijn zekere tweede plaats. De Corvette begon daarna aan een flinke opmars terug door het veld en wist uiteindelijk als derde op het podium te eindigen. Een prestatie van formaat. Jeffrey van Hooydonk: "Jammer van de spin, maar morgen gaan we er weer tegenaan! De monteurs hebben heel hard gesleuteld om de auto gereed te krijgen, tot vannacht drie uur hebben ze gewerkt aan het wisselen van de motor. Voor Nicolas was het de eerste keer op Spa met de Corvette en als we van te voren hadden moeten tekenen voor een derde plaats, dan hadden we dat gedaan."

img 8034

Na het sluiten van de pit window voor de GT's, lag Henny Zumbrink tweede. Die positie kon hij niet vasthouden, want na enige ronden viel de blauwe Volvo stil bij het ingaan van de pitstraat. Hij blokkeerde zelfs de pitstraat voor de andere rijders die binnenkwamen, onder andere van de Supersport-divisie. Zij waren net begonnen aan hun pit window. Spontaan toelopende monteurs duwden de Volvo opzij, waarna Zumbrink helaas moest uitvallen.

img 6834

Vanaf tien voor drie was de pit window open voor de Supersport en Sport-divisie. Wiebe Wijtzes (Renault Clio 3) en Bart van den Broeck (Peugeot RCZ) doken direct de pits in, om er vrijwel tegelijkertijd ook weer uit te komen. Deze volgorde bleef lang gehandhaafd, maar aan het einde van de race werd de Peugeot nog voorbij gestoken door de witte BMW 130i van Benjamin van den Berg. "Jammer van mijn spin, waardoor de eerste plaats niet meer bereikbaar was. Gelukkig kon ik in de laatste ronde nog wel de Peugeot voorbij steken." aldus Benjamin, die een uitstekende race naar de tweede plaats op het podium reed. Collega John van der Voort was in ieder geval dik tevreden. De andere twee Clio's van Rob Nieman en Bedorf/Poland eindigden respectievelijk vierde en vijfde in de Sport-divisie.

edfo d2 1892

Aan het einde van de race toch nog een paar spins. Fiona James ging met de Lamborghini Gallardo in het rond bij 'Raidillon'. De DayVTec-Volvo met de Luxemburger Pol Stoffel aan het stuur werd van achteren geraakt door een BMW in de chicane voor de pits. Bob Herber spinde na 'Campus' en hij stopte aan het einde van de race ook nog langs de baan. Hij moest worden weggesleept door een auto van de wedstrijdleiding, maar werd uiteindelijk toch nog als achtste in de GTB-divisie geklasseerd. Bij 'La Source' ging Miguel Vandereyt aan het einde van de race nog in de fout, maar hij wist met zijn Porsche toch nog als twaalfde in de GTB-divisie over de eindstreep te komen.

mg 8338

Vanwege een incorrecte pitstop kreeg de KTM van Mezquita/Weishaupt een drive through. Daan Meijer met de fraaie Martini-Porsche 997 GT3 overkwam hetzelfde: "Ik ben blij met m'n derde plaats, maar zonder drive through was de eerste plaats binnen bereik. Morgen nog een kans!" Hij hield dit keer wel Marcel van Berlo achter zich, die vierde werd. Ook de Peugeot RCZ van Chris Voet en Bart van den Broeck moest de pits opzoeken vanwege een drive through.

img 8273

Berry van Elk reed met zijn Mosler een uitstekende race. Een beetje onopvallend reed hij in de tweede helft van de wedstrijd naar de tweede positie. Een prestatie van formaat. Helaas moest hij in de eindfase van de wedstrijd, eerst de rode Ferrari van Martin Lanting en daarna ook de Corvette van Jeffrey van Hooydonk voorbij laten. De andere Mosler van Neil Garner Motorsport was vanaf de zesde startplaats vertrokken en eindigde als zevende. Na het passeren van de eindstreep zette bestuurder Javier Morcillo de auto naast de pitmuur stil, midden op de baan. Dat was wel een heel erg aparte manier om je auto na de race te parkeren...

mg 8443

Op het podium natuurlijk opgewekte gezichten. Martin Lanting: "Ik had aanvankelijk vier snelle jongens voor mij, maar ik ben uiteindelijk toch tweede geworden! In deze race heb ik gewoon mijn ding gedaan, zo goed als ik kan. Het was leuk om Berry voorbij te steken in 'Les Combes' en daardoor op het laatst nog een plaatsje op te schuiven." Twee andere blije gezichten waren van Lotus rijders Jan van der Kooi en Luuk van Loon. "Morgen gaan we voor de eerste plaats in de Supersport-divisie, het was jammer van de te lange pitstop, maar toch tevreden!" aldus Jan van der Kooi.

mg 8303

De Friese Belg Wiebe Wytzes pakte opnieuw de klassewinst in de Sport-divisie. De Renault Clio 3-rijder grossiert in overwinningen en bezorgt daarmee zijn EMG Motorsport Team een reeks van bokalen. EMG Motorsport behaalde vandaag zelfs twee divisie overwinningen.

mg 8372

Tenslotte veel voldoening bij de winnaars van de Supersport-divisie Philippe Bonneel en Bas Schouten. Nadat ze in voorgaande wedstrijden veel pech hadden, was er vandaag eindelijk succes voor het sympathieke team. Bas Schouten memoreerde nog even hoe hij in Zolder de BMW behoedde voor de ondergang vanwege de brand, door zelf te gaan staan blussen. Philippe Bonneel: "Het EMG team heeft heel hard gewerkt om de auto goed te krijgen. Bas heeft super gereden, ik heb de race daarna bevestigd. Revanche voor het debacle met de brand in Zolder en alle mannen van EMG bedankt voor de ongelofelijke inzet!" Een verdiende overwinning dus.

d2 1972

Uitslagen Supercar Challenge powered by Pirelli op zaterdagmiddag:
Super GT
1. Roger Grouwels / Kelvin Snoeks, Dodge Viper GT3-R
2. Martin Lanting, Ferrari 458 GT2
3. Nicolas Vandierendonck/Jeffrey van Hooydonk, Corvette

GTB
1. Jake Camilleri, Mazda V8
2. Milan Dontje / Ferdinand Kool, Corvette GT4
3. Daan Meijer, Porsche 997 GT3

Supersport
1. Philippe Bonneel / Bas Schouten, BMW M3 E92
2. Richard Neary / Martin Short, BMW M3 V8
3. Luuk van Loon / Jan van der Kooi, Lotus Exige

Sport
1. Wiebe Wytzes, Renault Clio 3
2. John van der Voort / Benjamin van den Berg, BMW 130i
3. Chris Voet / Bart van den Broeck, Peugeot RCZ

img 8310

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet