Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Alund schitteren op Main Event

Jimmy Alund
Jimmy Alund en dan een tijdje niets
In de Pro Stock klasse lijkt de enige vraag nog, hoe snel Jimmy Alund zijn tiende Europese titel veilig gaat stellen. In alle vier de kwalificatiesessies zette de Zweed met runs in de 6,5 seconden met afstand de snelste tijd op de klokken. Ook in de eliminaties stond er geen maat op de negenvoudig kampioen die inmiddels ook in de Amerikaanse NHRA serie naam heeft gemaakt. Met een Amerikaanse Ken Black Racing motor in vooronder snelde Alund in de eerste eliminatieronde naar 6,499 seconden, om vervolgens in de halve finale met 6,500 seconden af te rekenen met Michael Malmgren. De Zweed kampte in de kwalificatie met motorproblemen, maar verraste in de eerste ronde runner-up van vorig jaar Magnus Petersson.

Thomas Lindström
In de kwalificatie was Thomas Lindström nog blijven steken op 6,60 seconden (tweede positie). In de eerste eliminatieronde verbeterde de Zweed zich tot 6,57 seconden, om in de halve finale zijn persoonlijk record met 6,562 seconden nog verder aan te scherpen. Het gat met Alund bleef echter aanzienlijk. Dit bleek ook in de finale want in 6,51 tegen 6,79 seconden ging de winst voor de zoveelste maal in de afgelopen tien jaar naar Alund.

Michael Gullqvist
Fraaie strijd in Pro Modified
Als de Main Event een voorbode was, dan gaat de Pro Modified klasse een mooi seizoen tegemoet. Na een volledig mislukte eerste kwalificatiedag had Michael Gullqvist zijn zaakjes op dag twee beter op orde. In 5,88 seconden was de Zweed weer op snelheid en pakte de eerste kwalificatiepositie. Op de juiste weg is ook weer Mats Eriksson. Op zaterdag leidde de Zweed het veld met een tijd van 5,95 seconden, maar moest uiteindelijk Gullqvist voor zich dulden. Op de derde plaats Roger Johansson die met 6,000 seconden net niet in de vijf seconden wist te komen.

Norbert Kuno
Uiterst verrassend snelde Norbert Kuno in een nieuwe persoonlijk record van 6,09 seconden naar plek vier. Op vijf de snelle Fin Tero Laukkanen, gevolgd door Bruno Bader die met 6,18 seconden nog iets achterbleef bij zijn tijden van vorig jaar.

David Vegter
Op plaats zeven de enige Nederlander in het veld, David Vegter. Met 6,23 seconden stond Vegter na de eerste kwalificatiedag op plaats drie, maar omdat door problemen met de afstelling van de Camaro hij zijn tijd niet wist te verbeteren, zakte de Nederlander in de kwalificatielijst een paar plaatsen. In het achttien auto's tellende veld werden de eerste zeven plaatsen daarmee bezet door rijders die vorig jaar in de top tien van het Europees Kampioenschap eindigden en ook dit jaar deze titelstrijd als hoofddoel hebben gekozen.

Mats Eriksson
In de eerste eliminatieronde sneuvelden onverwacht Kuno en Johansson. Vegter had de juiste afstelling weer gevonden en verbeterde zich tot 6,15 seconden, ruim voldoende om Jean Dulamon af te schudden. In de kwartfinale stond de Nederlander daarmee tegenover favoriet Eriksson, die in de eerste ronde met 5,99 seconden alweer over de zes seconden was gedoken. Vegter reed een keurige run, maar de 6,15 seconden was niet voldoende tegen de 6,09 seconden van Eriksson. Met zijn nieuwe converter (in plaats van de traditionele koppeling) wil Vegter stapje voor stapje verder aan de afstelling van zijn Camaro werken en dus is er in de komende wedstrijden nog genoeg winst te halen. Een veelbelovend begin voor de Nederlander.

Tero Laukkanen
Daarmee stond Eriksson in de halve finale en rekende in 5,98 seconden af met Bader. Aan de andere kant van de ladder leek er met runs van 5,90 en 5,89 seconden geen vuiltje aan de lucht voor Gullqvist. In de halve finale wachtte echter Laukkanen met zijn snelle turbo Mustang. Bij de start had Gullqvist met een extreem trage reactietijd de wedstrijd eigenlijk al verloren, zeker toen de Fin met 6,04 tegen 6,08 seconden ook nog een snellere tijd op de klokken zette.

De finale
Helaas voor Laukkanen hield in de finale het succes op. Bij de start bleef de Mustang staan terwijl Eriksson met 5,99 seconden zijn derde 5-secondenrun van de dag op de klokken zette en de winst greep.