Rally: WRC komt terug naar Europa
Na het overzeese uitstapje komt het WRC circus weer terug naar Europa voor de zomer campagne. Het eerste evenement is de Vodafone Rally de Portugal, die op 21 mei 2015 begint. Er is veel nieuws te beleven tijdens deze rally. We lopen even langs de belangrijkste zaken.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
De rally
Decennia lang was de Rally van Portugal één van de beroemdste en beruchtste rally's van het seizoen. Berucht vooral vanwege de toeschouwers. Het enorme enthousiasme van de Portugezen leidde vaak tot taferelen die niet bepaald gezond waren voor de ontwikkeling van de moderne rallysport. De deelnemers moesten zich een weg banen tussen de enorme hagen toeschouwers die veelal niet langs, maar óp de weg stonden. Een aantal jaren geleden was dit één van de redenen om de rally uit het kampioenschap te halen. In het recente verleden verhuisde het evenement naar de in het zuiden gelegen Algarve. Maar het noorden bleef trekken. Met name de enorme populariteit van de Fafe rallysprint zowel bij rijders als publiek, droeg ertoe bij dat de gesprekken steeds luider werden om de rally weer terug te brengen naar het noorden. Dit jaar gebeurt dat dus. De Fafe proef maakt deel uit van de route, dus de inmiddels traditionele opwarmer voor de rally waar bijna alle WK teams op af kwamen maakt nu weer gewoon deel uit van de rally.
Bij de Franse firma is het buitenwerk grondig aangepakt, inclusief een nieuwe bestickering.
De teams
De teams hebben niet stil gezeten en komen met een aantal nieuwe versies aan de start. Citroën had in Monte Carlo al een heel pakker vernieuwingen maar komt ook in Portugal met aan aantal zaken. Het belangrijkste is het 'aeropack' dat de wagens optimaal laat profiteren van en minimale luchtweerstand, een verbeterde lucht toevoer voor de koeling en ook de downforce daar waar het nodig is. Om de nieuwe uiterlijke kenmerken te accentueren is ook de bestickering geheel nieuw ontworpen.
De auto van Elfyn Evans is de vijftigste Fiesta WRC die door M-Sport is gebouwd.
Bij Ford komt de nieuwe evolutie van de Fiesta RS WRC voor het eerst aan de start. Dat betekende veel werk voor M-Sport, want niet alleen de eigen rijders krijgen de nieuwe auto maar ook de privé teams van Robert Kubica, Martin Prokop en Lorenzo Bertelli kunnen beschikken over deze nieuwe evolutie. Waar bij Citroën van alles te zien is aan de buitenkant, is er bij de Ford vooral onderhuids gewerkt.
De grootste verandering bij Ford zijn onderhuids. Zo ontwikkelde M-Sport een geheel nieuwe motor.
Zo is bijvoorbeeld de motor geheel herzien en in eigen huis bij M-Sport ontwikkeld. Bij Hyundai en Volkswagen zijn er geen vernieuwingen te melden. De 'Evo 2' van Hyundai komt pas in januari en Volkswagen was de nieuwe auto in Monte Carlo al klaar. Wél hebbe ze bij de Duitse fabrikant het euvel gevonden waardoor twee auto's stil kwamen te staan. Zo is er een gemodificeerde brandstof injector gemaakt, waarmee het probleem moet zijn opgelost. Aangezien de gehomologeerde injector nu dus niet meer wordt gebruikt heeft VW een van de haar toegestane jokers moeten gebruiken om de aanpassing legaal te maken.
Programma
De rally start op donderdag 21 mei met een superspecial en gaat dan drie dagen langs een aantal nieuwe en oude proeven. Op zondag wordt twee keer een proef gereden met daarin het beroemde Fafe traject. De tweede keer dat de proef wordt gereden is het de PowerStage. Vijf proeven zijn live te volgen via WRC+. Te beginnen donderdag avond om 20:00 uur, daarna volgen uitzendingen op zaterdag om 09:45 uur en 15:30 uur en op zondag wordt twee keer de Fafe proef uitgezonden (om 9:00 uur en 12:00 uur) Uiteraard houden we je hier op autosport.nl ook op de hoogte!