Supercar Challenge: Roger Grouwels winnaar eerste GT race 2015
Roger Grouwels is het seizoen 2015 begonnen met een klinkende overwinning! De kampioen van 2014 nam in de zeventiende ronde definitief de leiding, om die niet meer af te staan. Een tweede plaats was voor de Corvette van Nicolas van Dierendonck en Jeffrey van Hooydonk, die een gestage opmars naar voren maakten. Berry van Elk werd welverdiend derde, de Mosler bleef heel!
Tekst en foto's: PR
Bij de start nam pole sitter Henny Zumbrink de leiding en bouwde hij zijn voorsprong snel uit. Hij leek naar een overwinning te rijden, maar een lekke band gooide roet in het eten. Hij werd genoodzaakt om in de twaalfde ronde de pits op te zoeken en kon daarna geen vuist meer maken in de race.
De andere Volvo was ook niet gelukkig. Max Koebolt begon voortreffelijk, maar kwam in de 'eerste linkse' in aanraking met de Mercedes SLS van Diederick Sijthoff en viel terug naar de zevende plaats. Een andere 'touche' was er tussen Cor Euser (Marcorelly) en Rudi Penders (Porsche RS 996) in de Gilles Villeneuve chicane. Euser ging daarbij in het rond en kwam in het zand te staan, maar vervolgde zijn race weer snel, om later in de race toch uit te vallen.
Achter de leidende Zumbrink zagen we een ontketende Diederick Sijthoff, die de bruine Mercedes SLS flink de sporen gaf. Opvallend was de vierde plaats van Berry van Elk, die daarmee mooi aansloot bij de kop. Hij hield de andere Mosler van Javier Morcillo en Manuel Cintrano keurig achter zich. In de negende ronde kwam de Spaanse Mosler langzaam naar binnen met pech en verdween van het toneel. Nol Kohler spinde in de zesde ronde met de zwarte Solution F V8 in de Bolderberg en het veld kon er maar net omheen. Toch wist hij zijn race te vervolgen. In de achtste ronde zette Max Koebolt de terugtocht naar de kop in en passeerde de Radical RXC 2.7 V8 van Henk Thuis. De Belgische Corvette met Nicolas Vandierendonck aan het stuur lag op dat moment achtste en landgenoot Rudi Penders negende.
In de GTB klasse gebeurde ook van alles. De Corvette met Milan Dontje aan het stuur lag in de tiende ronde op de tweede plaats, terwijl de Mercedes C63 van Bob Herber inmidddels met pech in de pits stond. De BMW M4 van Frederique Jonckheere lag op dat moment eerste, gevolgd door Milan Dontje en de sterk rijdende Marcel van Berlo (Porsche 997 Cup).
Voordat om vijf voor half zes de pit window openging, lag Diedrick Sijthof aan de leiding, met Grouwels in zijn kielzog. De leiders bleven erg lang hun rondjes draaien alvorens hun verplichte pitstop te maken. De Mercedes ging zelfs tien seconden voor het sluiten van de pit window, de pits in voor de rijderswissel van vader en zoon Sijthoff. De gemiddelde rondetijden van de Mercedes zakten daarna terug van 1:34 naar 1:41 en Grouwels pakte definitief de leiding om die niet meer af te staan.
Intussen spinde de Porsche 991 van Hans Verhelst en Guy Verheyen in de 'Gilles Villeneuve' chicane en kreeg Max Koebolt een drive through penalty omdat hij te kort in de pits had gestaan. Zijn kansen op een hoge klassering waren daarmee definitief verkeken. De Corvette met inmiddels Jeffrey van Hooydonck achter het stuur kroop verder naar voren, om aan het einde van de race de tweede plaats op te eisen. Jeffrey van Hooydonck na afloop: "Het waren zware remzones en veel overstuur, maar een mooie wedstrijd met een auto die je nog niet goed kent. En Diederick had een hele goede start!"
Zumbrink kreeg een waarschuwingsvlag, omdat hij zich voortdurend verremde in de chicanes vanwege slechte banden en ook Marc Goossens (ProSpeed-Porsche) ging over de witte lijnen. In de dertigste ronde zagen we Zumbrink tergend langzaam over de baan kruipen, einde race?
In de 33e ronde spinde Bob Sijthoff bij het uitkomen van de 'eerste links' en zakte daarmee nog wat verder terug in het klassement. Uiteindelijk werd Grouwels glorieus winnaar, Vandierendonck-Van Hooydonck tweede, Berry van Elk derde, Ward Sluys met de BMW M4 van JR Motorsport vierde en tevens winnaar van de GTB-klasse, Lamster-Cools (Porsche 997 Cup) vijfde en Marcel van Berlo (Porsche 997 Cup) zesde. Daarmee stond de vloerenlegger uit Schijndel opnieuw op het podium, na een goed gereden race. Van Berlo: "Het ging goed, ik ben dik tevreden. De laatste twintig minuten gingen mijn banden kapot, maar ik kon toch de Lamborghini voorblijven!" Minder fortuinlijk was de andere Porsche van Lammertink Racing. Erol Ertan en Rene Wijnen moesten opgeven met een gebroken Pankl aandrijfas en een probleem met de koppeling. Force majeure, de volgende keer beter.