Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BRC

Rally - BRC: Heibel in Wallonië

Cherain

Net zoals de voorgaande ronden van het Belgian Rally Championship bood de Rally van Wallonië het nodige spektakel. Helaas was er ook opnieuw een dispuut tussen de wedstrijdleiding en een van de toppers die de wedstrijd een wrange nasmaak gaven.


Tekst: Steven van veenendaal
Foto's: PR

Voorafgaand aan de wedstrijd was er goed nieuws. Het toch al niet bepaald karige deelnemersveld krijgt gezelschap van nieuwe topper. Regerend JWRC en WRC-3 kampioen Stephane Lefebvre zal met Citroën DS3 R5 deelnemen aan de resterende manches van het kampioenschap, te beginnen in Wallonië.

Lefebvre

Lefebvre laat direct zien dat hij niet voor de lol mee komt rijden en grijpt brutaal te leiding. Zijn opmars wordt gestuit wanneer hij tijdens de tweede boucle zijn differentieel breekt, maar het is duidelijk dat het BRC er een nieuwe topper bij heeft die serieus om de prijzen mee kan doen later in het jaar.

Becx

Voor Michiel Becx zou de rally een memorabele worden. De proeven zijn bijzonder snel en vereisen de nodige terreinkennis om echt snelle tijden te kunnen noteren. Op de fameuze Citadel openingsproef klokt Becx, met zijn nieuwe navigator Kris Botson, een knappe zevende tijd maar gedurende de zaterdag zakt hij wat terug tot onderaan de top tien. Tijdens een debuut in Wallonië is dit overigens nog geen reden voor teleurstelling. Een probleem met de brandstofdruk was dat echter wel en na de ochtendproeven op zaterdag moest Becx uitvallen.

Becx2

Op zondag kwam de equipe opnieuw aan de start om de nodige ervaring op te doen, en aan het eind van de rit was men zeker een ervaring rijker. Het was duidelijk dat het zou gaan regenen, maar de deelnemers werden verrast toen de regen veel eerder begon te vallen dan verwacht. De proeven lagen er binnen no-time kletsnat bij en bij het aanremmen van een verraderlijke bocht ging het mis. "Kris waarschuwde me vooraf nog voor dit punt en begon dan ook al ruim van te voren te remmen. Dat we crashten was dus eigenlijk pure pech. Doordat we in een spoor terecht kwamen waar veel water stroomde begonnen we te aquaplannen en kon ik de auto niet meer controleren." Als gevolg hiervan belandde de Fiesta met hoge snelheid naast de weg en klauwde de neus van de auto zich vast in de modder. Dit resulteerde in een een heftige klap waarbij de auto als een tornado vier keer om de as draaide. Hoewel de schade aanzienlijk leek, was er voornamelijk blikschade en is de verwachting dat men de auto op tijd kan herstellen voor de komende Sezoensrally. Becx zelf bleef er overigens bijzonder nuchter onder "Ook vlot afschrijven is een onderdeel van de rallysport wat je moet beheersen, anders blijf je deze sport niet met plezier beoefenen!"

Loix1

Terug naar de strijd om de eindoverwinning. Freddy Loix en Cedric Cherain vonden elkaar als concurrenten voor de zege naar mate de wedstrijd vorderde. Cherain voerde lange tijd de boventoon maar toen de regen begon te vallen kon Loix zijn talent aanwenden om het gebrek aan vermogen van zijn S2000 ten opzichte van de R5 van Cherain te compenseren. Dit lukte ternauwernood en na de laatste proef vertrok Loix richting finish in de gedachte dat hij met een voorsprong van net iets meer dan een seconde gewonnen had. Onderweg naar de finish kwam Loix echter klem te zitten achter een versperring. De weg was geblokkeerd waardoor Loix niet verder kon en vervolgens kwam ook Cherain achter dezelfde hindernis klem te zitten. Uiteindelijk kwam Loix via een omweg toch bij de laatste tijdcontrole, maar wel twee minuten te laat. Dit resulteerde in een tijdstraf van twintig seconden. Een besluit dat Loix aanvocht, maar uiteindelijk oordeelde de wedstrijdleiding dat, ondanks dat men erkende dat Loix hinder had ondervonden van de versperring, hij zelf ook assertiever met de versperring om had kunnen gaan. Loix erkende dit, en aanvaarde, met de nodige onvrede, zijn tijdstraf. Hoewel hij het natuurlijk niet zo had gewild, werd Cherain hierdoor als winnaar aangewezen van de Rally van Wallonië.

Uitslag Rally van Wallonië na 27 klassementsproeven
1. Cherain – Leyh DS3 R5 2:19:31,7
2. Loix – Gitsels Skoda Fabia S2000 +8,7
3. Bouche – Fernandez Ford Fiesta WRC +12,6
4. Allart – Surson Skoda Fabia WRC +15,2
5. Verschueren – Prevot DS3 R5 +2.48,2
6. Leonard – Bultot Subaru Impreza WRC S9 +6.56,1
7. Van de Wauwer – Marnette Porsche 997 GT3 +7.12,6
8. Fernandes – Kirvel Peugeot 207 S2000 +9.32,4
9. Martin – Louette Mitsubishi Lancer Evo 9 +9.47,3
10. Serderidis – Miclotte DS3 R5 +9.49,7

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet