Rally - WRC: Meeke heeft eerste WK overwinning in het vizier
Na het slagveld van dag 1 hoopte iedereen op een wat rustigere tweede dag in de Xion Rally Argentina. Maar nee dag twee ging door waar dag 1 gestopt was. Het begon allemaal al op de eerste proef van de dag. Het stof bleef hangen en het zicht werd ernstig belemmerd. De afstand van twee minuten tussen de rijders bleek niet voldoende. Iedereen klaagde over slecht of zelfs geen zicht. Het eerste slachtoffer was leider in de wedstrijd Kris Meeke. Kort na de start van de eerste proef kwam een bocht iets eerder dan verwacht en kon hij de zaak alleen maar redden door de DS 3 in een spin te gooien. De schade bleef beperkt tot een klein tijdverlies en Østberg kon 15 seconden dichterbij komen. Ook op de volgende proef verloor Meeke, nu in de 'voorzichtige modus' wat tijd en opnieuw profiteerde Østberg. Hoeveel hij zich verre van fit voelde bleef hij het gas erop houden. De unieke één twee zou voor Citroën een droomuitslag zijn. Ook Dani Sordo manifesteerde zich duidelijk en klokte als tweede in, net achter Mikkelsen die na zijn uitval gisteren nu weer vol meeblies. Thierry Neuville bewees deze proef dat de Hyundai's volop meedoen. Na de tweede plek van Sordo volgde hij op korte afstand.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Ongeval
De volgende proef werd al snel afgebroken toen Haydon Paddon van de weg raakte en een aantal toeschouwers raakte. De meesten werden ter plaatse behandeld maar zes van hen moesten naar een ziekenhuis. Gelukkig verkeerde niemand van hen in levensgevaar. Om de hulpdiensten volop de gelegenheid te geven om veilig hun werk te doen werd de proef afgelast. Paddon gaf later uitleg over wat er gebeurde: "Ik maakt een kleine fout en kwam daardoor na een jump verkeerd uit. Daardoor raakte ik van de goede lijn af en raakte helaas een aantal bezoekers. Ik hoop dat ze spoedig herstellen en geen kwalijke gevolgen over houden." Uit de beelden werd duidelijk dat de Nieuw Zeelander nog te veel snelheid had toen hij over de jump was gekomen. Daardoor kon hij de volgende linkerbocht niet meer nemen. Op twee wielen kwam hij de bocht in precies op de plek waar een groot aantal toeschouwers stond, met de hierboven beschreven gevolgen. Naar verwachting zal Paddon zondag weer starten.
Pech voor Sordo
Dani Sordo had de hele dag goed mee gereden en voelde zich, vandaag mét stuurbekrachtiging, een stuk meer op zijn gemak. Hij leek dan ook op weg naar een mooie vierde plek, zelfs met uitzicht op een podiumfinish. Maar een elektrisch probleem op de laatste proef van de dag verstoorde dit resultaat. Andreas Mikkelsen was na proef 8 en de gecancelde proef 9, opnieuw de snelste man op de laatste proef, waarmee Volkswagen alle vier de proeven vandaag won. Ogier won weliswaar de eerste proef maar was over de rest van de dag niet zo te spreken. "Vanmorgen was er geen zuchtje wind en ik had erg veel last van het hangende stof, maar dat zullen de anderen ok wel gehad hebben. Erger was het probleem met de stuurbekrachtiging. Juist op San Marcos – Characato, die is meer dan veertig kilometer lang, is dat een hele uitdaging"
Finale op El Condor
Voor zondag betekent het dat de strijd in de top 3 nog niet is gestreden. Toch ligt er een enorme kans voor Kris Meeke. Zijn 38 seconden voorsprong zou voldoende moeten zijn, maar presteren onder druk is niet zijn sterkste kant... Daarentegen heeft hij de eerste twee dagen goed stand gehouden dus tippen we hem voor de overwinning. Østberg is niet topfit en Latvala zal er alles aan doen om de 25 tellen achterstand in te halen.
Elfyn Evans en Thierry Neuville hebben een min of meer veilige marge en hoeven 'alleen maar' uit te rijden om hun plek te behouden. Voor Ogier en Mikkelsen blijft niets anders over punten pakken op de PowerStage. De finale speelt zich geheel af op de beruchte El Condor proef. 'Slechts' 16 kilometer lang maar berucht en beroemd zoals Ouninpohja in Finland, Col de Turini in Monte Carlo en de Panzerplatte in Duitsland. De proef moet twee keer worden gereden, de tweede keer als PowerStage. Voor de eerste keer start het veld even voor 15:00 uur Nederlandse tijd. De PowerStage start om 17:00 uur en is uiteraard live te volgen op het WRC+ kanaal.
Tussenstand na dag 2
1. Meeke 3:14:51.7
2. Østberg +38.6
3. Latvala +1:03.7
4. Evans +2:24.6
5. Neuville +4:51.0