DRDO-familie kijkt reikhalzend uit naar nieuw raceseizoen
Op dinsdag 21 april komt er eindelijk een einde aan de winterstop van de Dutch Race Driver Organisation. De DRDO verwacht zeker 35 auto's aan de start op Circuit Park Zandvoort. Aan de vooravond van de start van het vijfde seizoen kijken de organisatie en enkele deelnemers alvast vooruit.
Tekst en foto's: PR

Binnen de DRDO veranderen er dit seizoen twee dingen. De Dieselklasse en de Specialsklasse worden samengevoegd. Auto's in de nieuwe klasse hebben een pk/gewicht verhouding van maximaal 1 pk per 5 kilo. Mede-organisator Danny van Dongen verwacht veel van de samengevoegde klasse. "Aan de ene kant telt de nieuwe klasse straks veel deelnemers. Aan de andere kant zijn er ook veel kanshebbers op de podiumplaatsen, mede dankzij de 'successeconden'. Wie een race wint, moet tijdens de volgende race 15 seconden langer stilstaan tijdens de verplichte pitstop. Dat biedt kansen voor de andere deelnemers."
Daarnaast is de puntentelling aangepast. Voortaan worden een poleposition en een snelste raceronde per klasse beloond met een extra punt. Mede-organisator Dillon Koster: "Per evenement, met twee races, kun je dus maximaal vier extra punten scoren."

Rijders welkom
Ferry Monster en Leen in 't Veld maakten vorig jaar kennis met de DRDO. Het duo reed met de destijds gloednieuwe, 'dikke' Seat Ibiza van In't Veld. De Ibiza is flink aangepast door Ferry Monster Autosport, met onder meer een tweeliter TDi-motor, een andere versnellingsbak en een verbrede body. De auto heeft zich inmiddels meer dan bewezen, aldus Monster. "We hebben al 40 race-uren zonder problemen achter de rug."
Dit seizoen keert de Seat Ibiza terug in de DRDO. Mogelijk komt er zelfs een tweede exemplaar in actie. Monster: "Als er voldoende belangstelling is van rijders die een Ibiza willen delen, bouw ik er nog één. Ik heb stoeltjes beschikbaar."

Nieuw jasje
Gert-Jan Zantingh is al vanaf 2011 een vaste waarde in het DRDO-veld en ook in 2015 is hij weer van de partij. Zijn overbekende rood-wit geblokte VW Golf TDi heeft een flinke gedaanteverwisseling ondergaan. Het kleurschema is helemaal nieuw, maar wel net als voorheen zeer onderscheidend. Onderhuids is de Golf aangepast door Köhler Sport, van DRDO-coureur Thierry Köhler. De auto wordt gerund door Match Racing.
Zantingh deelt zijn auto met Daan Meijer. Het duo kwam vorig jaar al twee keer in actie in de DRDO en dat bleef niet onopgemerkt: van de vier races wonnen de teamgenoten drie keer hun klasse. "We kijken ontzettend uit naar het nieuwe seizoen", aldus Zantingh.

Enthousiast
Jeroen de Roode en Hans Creemers mengen zich sinds 2012 met veel enthousiasme in de DRDO-strijd. Het duo won in 2012 de titel in de toenmalige Specialsklasse met hun BMW E30. Inmiddels rijden zij met hun danig aangepaste BMW in de klasse Specials Plus. Vorig jaar eindigde de equipe als derde, achter kampioen Alexander Berger en Cas Renders (beiden BMW 130i). "We hebben onze auto verder doorontwikkeld", aldus Jeroen. "De spoilers op onze auto beginnen hun werk te doen in de snelle bochten. We verwachten dat we dit seizoen weer de strijd kunnen aangaan met de 130i's."
Rijders welkom (2)
Autosportcoryfee Cor Euser is een ware DRDO-fan. Het team van Euser behoort tot de vaste deelnemers aan de races. "Ik weet nog niet 100% zeker of ik er dit jaar weer bij ben, maar ik denk wel dat ik mijn BMW Compact weer zal inzetten", vertelde hij. Euser heeft goed nieuws voor rijders die nog op zoek zijn naar een team. "Ik heb een BMW 318i Compact en een BMW 120d. Ik kom graag in contact met geïnteresseerden."

Bekende gezichten, nieuw gezicht
Marcel Roeleveld en Bas Baars zijn even bekende als snelle deelnemers aan de races van de DRDO. Vorig jaar boekten ze nog zeges in de Dieselklasse met hun Volvo S60 D4 en C30 D5. Dit seizoen concentreert het duo zich op de S60. "Het is onze doelstelling om dit seizoen aan de meeste races deel te nemen", aldus Roeleveld.
Wanneer Roeleveld verhinderd is neemt nieuwkomer Adriaan Verhoef zijn plaats in. Verhoef heeft al de nodige race-ervaring, onder meer als teamgenoot van Marcel Roeleveld en Bas Baars in de Volvo S60. Voor wat betreft de DRDO is hij een nieuwkomer. Hartelijk welkom in de DRDO-familie!

Ambitie: kampioen worden
GP Elite neemt dit seizoen met vier rijders deel aan de DRDO BMW M3 Cup. Alle vier kwamen ze ook vorig jaar al onder de GP Elite-vlag uit in de klasse. Ziad Geris miste de titel vorig jaar nipt; na veertien races kwam hij drie puntjes tekort op kampioen Marc Dijkhuis, die dit seizoen zijn titel tracht te verdedigen. Menno van de Grijspaarde eindigde als vierde in het competitieve kampioenschap en behoort dus ook zeker tot de titelkandidaten. Bruno Vandezande debuteerde vorig jaar met onder meer een fraaie tweede plaats in de DRDO. Racewinnaar Jesse van Kuijk bestuurt zijn BMW M3 dit jaar alleen; Jan van Kuijk heeft binnen GP Elite de overstap naar de rallysport gemaakt. Marc Schipper, de drijvende kracht achter GP Elite, heeft hooggespannen verwachtingen. "Wij hebben een stap gezet qua professionaliteit van het team, de organisatie en de medewerkers. We zijn druk met testen en het verbeteren van de auto. We staan er nu beter voor dan begin vorig seizoen. Kampioen worden is onze ambitie."
Schipper is vol lof over de DRDO. "De DRDO is een leuk, competitief en interessant kampioenschap. Alles vindt plaats in een dag of een dagdeel, dat spreekt onze rijders aan. De 'successeconden' vind ik een briljant concept. Daarnaast vind ik het goed dat de snelste rijders in de kwalificatie en in de race extra punten krijgen. Wie de snelste is, wordt daar nu beter voor beloond."
Voor meer informatie bezoek onze website: http://www.drdo.nl/index.php
Tekst en foto's: PR

Binnen de DRDO veranderen er dit seizoen twee dingen. De Dieselklasse en de Specialsklasse worden samengevoegd. Auto's in de nieuwe klasse hebben een pk/gewicht verhouding van maximaal 1 pk per 5 kilo. Mede-organisator Danny van Dongen verwacht veel van de samengevoegde klasse. "Aan de ene kant telt de nieuwe klasse straks veel deelnemers. Aan de andere kant zijn er ook veel kanshebbers op de podiumplaatsen, mede dankzij de 'successeconden'. Wie een race wint, moet tijdens de volgende race 15 seconden langer stilstaan tijdens de verplichte pitstop. Dat biedt kansen voor de andere deelnemers."
Daarnaast is de puntentelling aangepast. Voortaan worden een poleposition en een snelste raceronde per klasse beloond met een extra punt. Mede-organisator Dillon Koster: "Per evenement, met twee races, kun je dus maximaal vier extra punten scoren."

Rijders welkom
Ferry Monster en Leen in 't Veld maakten vorig jaar kennis met de DRDO. Het duo reed met de destijds gloednieuwe, 'dikke' Seat Ibiza van In't Veld. De Ibiza is flink aangepast door Ferry Monster Autosport, met onder meer een tweeliter TDi-motor, een andere versnellingsbak en een verbrede body. De auto heeft zich inmiddels meer dan bewezen, aldus Monster. "We hebben al 40 race-uren zonder problemen achter de rug."
Dit seizoen keert de Seat Ibiza terug in de DRDO. Mogelijk komt er zelfs een tweede exemplaar in actie. Monster: "Als er voldoende belangstelling is van rijders die een Ibiza willen delen, bouw ik er nog één. Ik heb stoeltjes beschikbaar."
Nieuw jasje
Gert-Jan Zantingh is al vanaf 2011 een vaste waarde in het DRDO-veld en ook in 2015 is hij weer van de partij. Zijn overbekende rood-wit geblokte VW Golf TDi heeft een flinke gedaanteverwisseling ondergaan. Het kleurschema is helemaal nieuw, maar wel net als voorheen zeer onderscheidend. Onderhuids is de Golf aangepast door Köhler Sport, van DRDO-coureur Thierry Köhler. De auto wordt gerund door Match Racing.
Zantingh deelt zijn auto met Daan Meijer. Het duo kwam vorig jaar al twee keer in actie in de DRDO en dat bleef niet onopgemerkt: van de vier races wonnen de teamgenoten drie keer hun klasse. "We kijken ontzettend uit naar het nieuwe seizoen", aldus Zantingh.

Enthousiast
Jeroen de Roode en Hans Creemers mengen zich sinds 2012 met veel enthousiasme in de DRDO-strijd. Het duo won in 2012 de titel in de toenmalige Specialsklasse met hun BMW E30. Inmiddels rijden zij met hun danig aangepaste BMW in de klasse Specials Plus. Vorig jaar eindigde de equipe als derde, achter kampioen Alexander Berger en Cas Renders (beiden BMW 130i). "We hebben onze auto verder doorontwikkeld", aldus Jeroen. "De spoilers op onze auto beginnen hun werk te doen in de snelle bochten. We verwachten dat we dit seizoen weer de strijd kunnen aangaan met de 130i's."
Rijders welkom (2)
Autosportcoryfee Cor Euser is een ware DRDO-fan. Het team van Euser behoort tot de vaste deelnemers aan de races. "Ik weet nog niet 100% zeker of ik er dit jaar weer bij ben, maar ik denk wel dat ik mijn BMW Compact weer zal inzetten", vertelde hij. Euser heeft goed nieuws voor rijders die nog op zoek zijn naar een team. "Ik heb een BMW 318i Compact en een BMW 120d. Ik kom graag in contact met geïnteresseerden."

Bekende gezichten, nieuw gezicht
Marcel Roeleveld en Bas Baars zijn even bekende als snelle deelnemers aan de races van de DRDO. Vorig jaar boekten ze nog zeges in de Dieselklasse met hun Volvo S60 D4 en C30 D5. Dit seizoen concentreert het duo zich op de S60. "Het is onze doelstelling om dit seizoen aan de meeste races deel te nemen", aldus Roeleveld.
Wanneer Roeleveld verhinderd is neemt nieuwkomer Adriaan Verhoef zijn plaats in. Verhoef heeft al de nodige race-ervaring, onder meer als teamgenoot van Marcel Roeleveld en Bas Baars in de Volvo S60. Voor wat betreft de DRDO is hij een nieuwkomer. Hartelijk welkom in de DRDO-familie!

Ambitie: kampioen worden
GP Elite neemt dit seizoen met vier rijders deel aan de DRDO BMW M3 Cup. Alle vier kwamen ze ook vorig jaar al onder de GP Elite-vlag uit in de klasse. Ziad Geris miste de titel vorig jaar nipt; na veertien races kwam hij drie puntjes tekort op kampioen Marc Dijkhuis, die dit seizoen zijn titel tracht te verdedigen. Menno van de Grijspaarde eindigde als vierde in het competitieve kampioenschap en behoort dus ook zeker tot de titelkandidaten. Bruno Vandezande debuteerde vorig jaar met onder meer een fraaie tweede plaats in de DRDO. Racewinnaar Jesse van Kuijk bestuurt zijn BMW M3 dit jaar alleen; Jan van Kuijk heeft binnen GP Elite de overstap naar de rallysport gemaakt. Marc Schipper, de drijvende kracht achter GP Elite, heeft hooggespannen verwachtingen. "Wij hebben een stap gezet qua professionaliteit van het team, de organisatie en de medewerkers. We zijn druk met testen en het verbeteren van de auto. We staan er nu beter voor dan begin vorig seizoen. Kampioen worden is onze ambitie."
Schipper is vol lof over de DRDO. "De DRDO is een leuk, competitief en interessant kampioenschap. Alles vindt plaats in een dag of een dagdeel, dat spreekt onze rijders aan. De 'successeconden' vind ik een briljant concept. Daarnaast vind ik het goed dat de snelste rijders in de kwalificatie en in de race extra punten krijgen. Wie de snelste is, wordt daar nu beter voor beloond."
Voor meer informatie bezoek onze website: http://www.drdo.nl/index.php