Belcar: 24 uren van Zolder: stemmen na de nacht
Elke equipe heeft problemen tijdens een 24-uursrace, dat is onvermijdelijk. Sommige teams kennen alleen kleine probleempjes, andere moeten met technische malheur of met schade opgeven. Een kleine rondgang door de pits na een lange nacht.
Tekst: Roy van der Laan Fotografie: Tim Böhme

“Het gaat goed”, aldus Cor Euser van Eurotech Racing. “We hebben geen grote problemen. De motor verbruikt een liter olie per twee uur racen, maar daar kunnen we de finish wel mee halen. Verder heb ik last van kramp omdat ik niet goed bij de pedalen kan.”
Ook David Hart, bestuurder van de leidende SRT-Corvette, had geen klagen na de nacht. “We hebben een probleemloze nacht achter de rug. We hebben twee kleine aanrijdingen gehad. Een teamgenoot van mij is achterop de Eurotech Racing Marcos LM600 gereden, ik heb een BMW geraakt.” Het resultaat: de neus van Corvette ziet er niet meer zo uit als in de brochure.

Problemen
“Wij hebben enkele problemen gehad”, aldus Arjan van der Zwaan. Hij bestuurt een Porsche 996 GT3 Cup van Flandria Rent Racing. “De schakelpook is gebroken, mijn gordel is losgeschoten en we hadden problemen bij het wisselen van de remblokken. Maar we rijden nog.” Na achttien uur racen lag de equipe op de vierde plaats in de Klasse 3 (twaalfde algemeen) en dat is helemaal niet verkeerd.
Hoe kwam Arjan bij het team terecht? “Ik heb vorig jaar met dit team de 24-uursrace van Dubai gereden. Dat ging goed, we reden 22 uur lang zonder problemen. Vorige week vrijdag belde het team mij op, een kleine week voor de race waren we het eens.”
Arjan rijdt dit seizoen in de Porsche Supercup en in de Dutch Supercar Challenge, ook met een Porsche. “Mogelijk ga ik volgend seizoen weer met een dikkere auto rijden”, blikte hij vooruit.

Problemen (2)
CEO Racing, met de Nederlanders Peter van Hoepen, Robert den Otter, Pim van Riet en Meindert van Buuren, presteerde aanvankelijk uitstekend met de Porsche 996 GT3 Cup. “De eerste drie uur lagen we op kop in de klasse 3”, aldus Van Riet. “Helaas is Robert vervolgens van de baan gespind. We hebben 66 minuten in de pits gestaan om de auto te repareren. Vanochtend hebben we nog een uur verloren met het vervangen van de koppeling. We hebben nu nog maar één doel: de race uitrijden. Het is heel jammer, met een beetje geluk hadden we absoluut eerste of tweede in onze klasse kunnen worden.”
Tekst: Roy van der Laan Fotografie: Tim Böhme

“Het gaat goed”, aldus Cor Euser van Eurotech Racing. “We hebben geen grote problemen. De motor verbruikt een liter olie per twee uur racen, maar daar kunnen we de finish wel mee halen. Verder heb ik last van kramp omdat ik niet goed bij de pedalen kan.”
Ook David Hart, bestuurder van de leidende SRT-Corvette, had geen klagen na de nacht. “We hebben een probleemloze nacht achter de rug. We hebben twee kleine aanrijdingen gehad. Een teamgenoot van mij is achterop de Eurotech Racing Marcos LM600 gereden, ik heb een BMW geraakt.” Het resultaat: de neus van Corvette ziet er niet meer zo uit als in de brochure.

Problemen
“Wij hebben enkele problemen gehad”, aldus Arjan van der Zwaan. Hij bestuurt een Porsche 996 GT3 Cup van Flandria Rent Racing. “De schakelpook is gebroken, mijn gordel is losgeschoten en we hadden problemen bij het wisselen van de remblokken. Maar we rijden nog.” Na achttien uur racen lag de equipe op de vierde plaats in de Klasse 3 (twaalfde algemeen) en dat is helemaal niet verkeerd.
Hoe kwam Arjan bij het team terecht? “Ik heb vorig jaar met dit team de 24-uursrace van Dubai gereden. Dat ging goed, we reden 22 uur lang zonder problemen. Vorige week vrijdag belde het team mij op, een kleine week voor de race waren we het eens.”
Arjan rijdt dit seizoen in de Porsche Supercup en in de Dutch Supercar Challenge, ook met een Porsche. “Mogelijk ga ik volgend seizoen weer met een dikkere auto rijden”, blikte hij vooruit.

Problemen (2)
CEO Racing, met de Nederlanders Peter van Hoepen, Robert den Otter, Pim van Riet en Meindert van Buuren, presteerde aanvankelijk uitstekend met de Porsche 996 GT3 Cup. “De eerste drie uur lagen we op kop in de klasse 3”, aldus Van Riet. “Helaas is Robert vervolgens van de baan gespind. We hebben 66 minuten in de pits gestaan om de auto te repareren. Vanochtend hebben we nog een uur verloren met het vervangen van de koppeling. We hebben nu nog maar één doel: de race uitrijden. Het is heel jammer, met een beetje geluk hadden we absoluut eerste of tweede in onze klasse kunnen worden.”