Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V8 Supercars

V8 Supercars: James Courtney en Shane van Gisbergen zorgen voor adembenemend slot Clipsal 500

Voor het Holden Racing Team is het seizoen 2015 in haar 25e jubileumjaar uitstekend begonnen. Voormalig Jaguar F1 tester James Courtney versloeg merkgenoot Shane van Gisbergen in een adembenemend duel en is daarmee in de geschiedenis van de Clipsal 500 in Adelaide na Marcos Ambrose(2004 en 2005) en Jamie Whincup(2008 en 2009) de derde coureur die deze wedstrijd in Adelaide voor de tweede achtereenvolgende maal op zijn naam wist te schrijven.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Vue Images/Prodrive Australia/Erebus/Nissan/DJR Team Penske

2015 Winnaar Courney

Binnenkomst van James Courtney na het winnen van de Clipsal 500 in Adelaide. De wedstrijd werd door een record aantal toeschouwers bezocht.

James Courtney en Shane van Gisbergen zorgen voor adembenemend slot Clipsal 500
Voor het Holden Racing Team is het seizoen 2015 in haar 25e jubileumjaar uitstekend begonnen. Voormalig Jaguar F1 tester James Courtney versloeg de Tekno Autosports Holden Commodore VF in een adembenemende eindsprint. Courtney's teamgenoot Garth Tander eindigde als derde. Een neutralisatie in de 30e en 32e ronde zorgde ervoor dat een aantal teams van een tweestop naar een driestop strategie moesten wisselen. Courtney had al een erg late eerstes top gemaakt.

Bij Tekno Autosports bleef men op een tweestopstrategie en vanaf de 60e ronde barstte er een adembenemend duel tussen James Courtney en Shane van Gisbergen los waarbij Garth Tander zich in eerste instantie ook aansloot maar later toch weer de aansluiting voor. In de 60e ronde probeerde Van Gisbergen voor de eerste maal aan Courtney voorbij te gaan waarbij beide Holdens elkaar raakten. Om een penalty te vermijden gaf SVG zijn positie weer aan Courtney prijs. Vooral in Turn 4 en beide haarspeldbochten trok SVG werkelijk alles uit de kast om aan de fabrieks Holden voorbij te komen. Courtney gaf de Tekno Autosports Holden Commodore tot de allerlaatste ronde werkelijk geen schijn van kans.

James Courtney: " De strategie was een heldendaad. Ik viel terug en moest mijzelf geheel terugvechten. Shane had een verser setje banden en het kostte mij werkelijk alles om hem achter mij te houden. Godzijdank kreeg ik het voor elkaar. Van Gisbergen: " Dit was ook een goedmakertje voor de wedstrijd van gisteren. Ik hoop dat iedereen ervan genoten heeft." Garth Tander maakte het podium met een derde plek voor het HRT-Team compleet.

SVG Clipsal
SVG één van de meest spectaculaire toerwagenrijders ter wereld.

Drama in de laatste ronde
Terwijl Courtney en Van Gisbergen eigenlijk al over de finish heen waren deed zich in de laatste ronde nog een flink incident voor. De Prodrive Ford Falcon FGX van Chaz Mostert werd van achteren door Jamie Whincup geraakt en ging vol de muur in en ketste daarbij terug op de baan. De aanstormende Nissan van James Moffat had geen schijn van kans om de gestrande Mostert te ontwijken en raakte Mostert vol op de rijderspositie. De Prodrive-rijder probeerde vervolgens alsnog zijn zwaar gehavende FG X richting finish te bewegen. Whincup verklaarde achteraf dat hij mogelijk op olie van een andere deelnemer er vanaf ging.

Chaz Mostert: " Ik ben woest. Dan ben je in de laatste ronde van de Clipsal 500 met veel punten op zak en uiteindelijk krijg je niets. Om eerlijk te zijn weet ik ook niet wat er nu echt gebeurde. Er was een behoorlijk gat tussen ons(Jamie Whincup. Red). en toen ik Turn 8 uitkwam was dit verdwenen. Hij kwam nogal langzaam Turn 9 uit en ik dacht hij een probleem had. Vervolgens blokte hij mij af en toen we op het volgende complex afgingen gaf ik hem ruimte voor het geval hij zich wist te herstellen. Ik weet niet zeker of ik voldoende ruimte gaf maar ik ben woest!"Whincup kwam nog wel als vierde over de streep maar voorlopig zijn wedstrijdresultaat "provisional"

2015 Moffat Race
James Moffat werd het slachtoffer van de crash tussen Mostert en Whincup.

James Moffat: "Dit is enorm teleurstellend. Dit soort dingen gebeuren in de eerste ronde maar toch niet in de 78e. De laatste vier/vijf ronden reden wij in een treintje van vier/vijf auto's. Ik zag Jamie en Chaz richting hairpin gaan. Ze toucheerden elkaar en crashten en het was onvermijdelijk dat één van hen de muur inging. Toen ik er aankwam kon ik geen kant uit en reed bij Chaz vol op zijn deur. Erg teleurstellend om de wedstrijd op deze manier zonder punten te beëindigen. Zijn Nissan Motorsport-teamgenoten Rick en Kelly finishten met een zevende en tiende plek in de Top 10.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet