Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Jeff Gordon pakt pole voor zijn laatste Daytona 500

Jeff Gordon heeft in een omstreden kwalificatie zijn laatste pole voor de Daytona 500 gepakt. Hendrick Motorsports teamgenoot Jimmie Johnson kwalificeerde zich als tweede. De overige 41 deelnemers moeten zich a.s. donderdagavond tijdens de Bud Duel Kwalificatiewedstrijden voor een startplek kwalificeren.

Tekst Willem J. Staat
Foto NASCAR

2015 Daytona Pole
Jeff Gordon en zijn crewchief Alan Gustafsson, die een uitekiende kwalificatiestrategie toepaste.


Jeff Gordon pakt pole voor zijn laatste Daytona 500
Het team van Hendrick Motorsports bezet voor "The Great American Race" op de Daytona International Speedway volgende zondag de eerste twee startplekken. Jeff Gordon behaalde voor zijn laatste Daytona 500 de pole en teamgenoot Jimmie Johnson kwalificeerde zich als tweede. De overige 41 deelnemers moeten zich a.s. donderdagavond voor een startplek zien te kwalificeren. In een omstreden kwalificatie ging de Hendrick Motorsports Chevrolets van Gordon en Johnson als laatste de baan op. Zij profiteerden van de "draft" van de tien auto's die zich voor hen op de baan bevonden. Terwijl de seconden wegtikten kwalificeerden de HMS Chevrolets zich ternauwernood. Het z.g."groepskwalificatieformaat" werd in 2014 voor het eerst ingevoerd. Dit jaar paste NASCAR deze kwalificatievorm voor de eerste startrij toe. Het werd door een aantal partijen niet in dank ontvangen. Regerend kampioen Kevin Harvick en Tony Stewart hadden er geen goed woord voor over.

Clint Bowyer werd het slachtoffer van "toerist" Reed Sorensen die plotseling snelheid minderde. Eerder was Sorensen tegen de achterkant van Justin Allgaier's auto aangereden. Hoewel Bowyer Sorensen via het zijraam ter verantwoording riep was zijn boosheid eerder gericht op de NASCAR-organisatie.

Reed Sorenson: "Bowyer sprak mij door het raam toe. Hij was erg boos en had er alle reden toe. Ik probeerde hem af te blokken en probeerde vanwege een goeie ronde gewoon voor te blijven. Het enige dat ik mij kan herinneren is dat ik van het ene op het andere moment spinde. Ik denk dat hij niet ver achter mij lag. Er wordt constant geblokt. Het hoort nu eenmaal bij deze tak van autosport. In een wedstrijd ben je normaal tot aan de laatste ronde niet zo agressief omdat je dan probeert te winnen. Voor ons was het belangrijk om te kwalificeren. Daarom deed ik net alsof het de laatste ronde was. In deze kwalificatievorm word je hier gewoon toe gedwongen. Kurt Busch: "Wij moeten een beter systeem vinden. Er wordt zo hard aan deze auto's gewerkt maar dit is Russische roulette!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet