Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ATS Formel 3 Cup

Formule 3: De teloorgang van de ATS F3 Cup kwam niet onverwacht

2007 Vietoris
2007 Christian Vietoris op Assen met het eigenlijk wel unieke Ligier JS 47-chassis.

Interessante chassis-experimenten
Het Russische Arttech Team maakte in 2009 eveneens haar opwachting in de ATS F3 Cup met de Arttech F24 die destijds ook in het Russische F3 kampioenschap te zien was. Het basisconcept van die auto dateerde toen al uit 1999. Het team bestond destijds uit een Italiaanse teammanager, Georgiërs, Russen en Oekraïners. Politiek lag het toen al gevoelig maar met Ricardo Brutschin won men in 2010 het Trophy klassement.

2006 Target 1
De unieke SLC F3 uit 2006 op Assen.

Een ander interessant experiment was de SLC F3 uit 2006. Een project van de ATR Group, destijds één van de grootste carbonfire-leveranciers in de autosport. Het bleef een eenmalig experiment dat niet meer vervolgd werd. Ook het Franse Ligier waagde zich destijds met het team van Josef Kaufmann met huidig Mercedes DTM-coureur Christian Vietoris in de F3 met een Ligier JS 47-Opel chassis. Hij won in 2007 één wedstrijd op de Nürburgring. Omdat vrijwel alle teams gebruik maakten van een 2.0L OPC motor was er eigenlijk sprake van eenheidsklasse zoals destijds in het Spaanse Kampioenschap waar uitsluitend Toyota motoren gebruikt werden. Officieel sprak men van een F3 kampioenschap, maar door de FIA bril bekeken eigenlijk weer niet.

2009 Stanaway
Richie Stanaway won in 2011 de titel voor het team van Frits van Amersfoort. VAR Racing leverde Carlo van Dam in 2007 en Laurens Vanthoor in 2011 als kampioen af.

Push to pass te kostbaar
Het is een beetje onduidelijk waarom organisator Bertram Schäfer in 2012 de Volkswagen push-to-pass motor introduceerde. Een vrij kostbare geschiedenis waardoor meerdere partijen afhaakten. Onder druk van de FIA, m.a.w. Gerhard Berger, moest de ATS F3 Cup voor dit seizoen evenals het Spaanse F3 kampioenschap een naamsverandering ondergaan. Het Spaanse kampioenschap werd omgedoopt tot Euro Formula Open en voor de Duitse Cup bedacht men de titel German Formula Open. Bij de nog overgebleven teams meldden zich nauwelijks nog kandidaten. En mede door de gedwongen FIA restricties meldden zich nauwelijks nog kandidaten bij de nog overgebleven teams. Daarop besloot men vorige week tot een "sabbatical year" over te gaan.

HPT 2006
Ho Pin Tung, kampioen met Lola in 2006.

De Duitser Markus Pommer was de laatste kampioen en Indy Dontje pakte tevens de rookie titel in 2014. De overwinning van Max Verstappen tijdens de Masters met een ATS F3 bolide van Lotus/Motopark Oschersleben moet als het absolute hoogtepunt van de serie beschouwd worden. Een beginpunt en een eindpunt......

Max Verstappen Zandvoort
Max Verstappen won de Masters met een ATS F3 Dallara Volkswagen. Hoogtepunt, eindpunt en een beginpunt.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet