Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

BRSCC presenteert nieuw Formula Ford Festival concept

foto1-fford-festival

De 43e editie van het Formula Ford Festival wordt in een nieuw jasje gegoten. De British Racing & SportsCar Club, de organisatie achter het fameuze evenement op Brands Hatch presenteerde vandaag naar aanleiding van de groeiende interesse in het „Festival" een geheel nieuw format, gericht op het vergroten van het spektakel en het toelaten van meer deelnemers. Met niet minder dan veertien Formule Ford wedstrijden in een weekend tot gevolg.


Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: Gary Hawkins

Met de komst van de Formule Ford Zetec en later Duratec categorieën verloor het Formule Ford Festival het afgelopen decennium langzaam terrein waarbij het inschrijversniveau bleef steken op veertig coureurs. De afgelopen jaren is daar echter verandering in gekomen. Zo stonden er tijdens de afgelopen editie maar liefst 56 deelnemers aan de start, het maximum in het huidige format en moest de organisatie voor het eerst in jaren auto's op de reservelijst plaatsen. Tijd voor verandering, vindt BRSCC-directeur Drew Furlong: „We zijn ontzettend blij dat de Formule Ford 1600 categorie weer helemaal terug is, en om plaats te bieden aan die deelnemers veranderen we het format zodat we in 2015 niet minder dan 84 inschrijvers kunnen toelaten." Toch betekent het niet dat het Formula Ford Festival helemaal teruggaat naar het oude, vertrouwde concept. „We hebben lang nagedacht over wat het evenement en onze deelnemers nodig hebben en ik denk dat we een format gevonden hebben waarin coureurs veel meer waar voor hun geld krijgen terwijl het hele evenement nog meer om de FF1600's zal draaien."

foto2-fford-festival

14 wedstrijden
De BRSCC heeft gekozen voor een radicale verandering in het concept die maar liefst veertien wedstrijden oplevert. In 2015 worden deelnemers in drie heats verdeeld ten opzichte van slechts twee heats in 2014. In het oude format waren coureurs verzekerd van een startplek in de halve finale, ongeacht de uitslag in de heats en kon een coureur pas uit het evenement gereden worden door niet bij de beste veertien in de halve finale te finishen. Dit verandert compleet volgend jaar want elke heat rijdt niet minder dan drie races, waarin punten gescoord gaan worden en op basis van het punten totaal worden 56 coureurs toe gelaten tot de halve finales. Dit betekent niet minder dan negen races voordat het evenement pas toe is aan de halve finales. „We wilden ervoor zorgen dat coureurs ten allen tijde drie races zouden rijden", legt Furlong uit. „Maar het nieuwe concept zorgt er ook voor dat een coureur een steek kan laten vallen en op basis van uitstekende resultaten in de andere twee wedstrijden toch zijn weg naar de halve finale vindt.
De beste tien coureurs uit elke halve finale zijn rechtstreeks toegelaten tot de finale, en voor de overige acht startplekken wordt vervolgens gevochten in de Last-Chance Race. „Het zou dus zomaar kunnen zijn dat een coureur zesmaal in actie komt tijdens het Festival, maar dan moet wel alles meezitten. Een derde van het veld rijdt op zijn minst vijf wedstrijden terwijl meer dan de helft viermaal in actie komt", dat is een groot verschil met het huidige format.

Historische Finale
Met de komst van steeds meer nieuwe machines vooraan in het veld heeft de BRSCC ook extra aandacht voor de oudere auto's in het veld, die vaak nog bijzonder competitief zijn. „Naast de Grand Final hebben we ook een Historic Final waarin de beste 28 auto's die voor 1990 gebouwd zijn mogen deelnemen, mits zij natuurlijk niet zijn gekwalificeerd voor de grote finale", legt Furlong uit. „Het Festival bestaat niet alleen uit toppers maar is een evenement dat op elk rijders niveau gekoesterd wordt. Die ervaring willen wij vergroten."

Opvallend is dat, hoewel coureurs veel meer zullen racen tijdens het Festival, de inschrijfkosten niet omhoog zullen gaan. „We handhaven de huidige prijzen, omdat we juist willen zorgen dat het Festival de ingezette koers omhoog vasthoudt."

Het Formula Ford Festival staat gepland op 25 en 26 oktober 2015.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet