ACNN: Team Van Leeuwen-Zegers legt de lat hoog voor seizoen 2015

Jan-Peter van Leeuwen en Martin Zegers hebben beide al een lange autosporthistorie, zowel binnen de DNRT als bij de ACNN. Zij hebben geracet in de endurance klasse met de Seat Ibiza, in de 325i Compact klasse en zelfs in de V8 Nascar. Momenteel racen zij als team in de Ooperon Cup en met een nieuwe wagen hopen zij in 2015 hoge ogen te gooien.
Tekst en foto's: PR

Jan-Peter van Leeuwen is 45 jaar oud en geboren in Rotterdam. Vader van één zoon, woont en werkt in Oosterhout bij de DGA van de Van Leeuwen Groep ( volume transportbedrijf met wissel/laadbakken). Van Leeuwen is vanaf zijn 20e jaar een fanatiek karter. Na deelname aan een aantal incentives werd Van Leeuwen onverwachts gebeld door DRNT- en autosportnestor Huub Vermeulen: "Jan Peet , heb jij morgen tijd? Dan zorg ik dat er een auto staat en ga jij op voor je racelicentie." Zo gezegd, zo gedaan en Nederland was weer een licentiehouder rijker.

Martin Zegers is 52 jaar oud, getrouwd met Diana en vader van twee dochters (13 en 14 jaar). Zegers woont en werkt in Breda als registeraccountant. Hij werd eind jaren negentig door Peter van der Kolk besmet met het racevirus. Van der Kolk was destijds cliënt van Zegers en al jaren actief in de racerij. Na een aantal incentives te hebben bijgewoond ook Zegers, onder begeleiding van Peter van der Kolk, zijn racelicentie.
Van Leeuwen blijft Huub eeuwig dankbaar dat hij hem in contact heeft gebracht met de autosport en hij heeft ook hetzelfde motto: 'Liever tot mijn 70e met plezier racen, dan maar 2 jaar proberen in de top!' Wat Van Leeuwen zo leuk vindt is het spelletje met het team en de rest van de rijders. "Maar vooral dat ik er heel veel plezier in heb. Even alles vergeten en je puur focussen op het rijden."

Martin Zegers en Jan-Peter van Leeuwen vormden vroeger al een team, samen met broer Richard van Leeuwen en enkele andere rijders. Vol enthousiasme werd bij de DNRT begonnen in de endurance klasse met de Seat Ibiza. Veel kilometers gemaakt en veel lol gehad, maar ook wel wat deukjes opgelopen.
Zegers stapte na twee jaar over naar de 325i Compact klasse en heeft dit jaren volgehouden. De laatste jaren samen met Van Leeuwen, waarbij zij helaas door een kapotte wiellager net naast het kampioenschap grepen. Daarna stapte Zegers er een paar jaar tussenuit. Van Leeuwen startte in de DRNT V8 Nascar, waar hij twee jaar in de voorhoede van het veld meestreed.

Drie jaar geleden kwam Zegers weer terug en na overleg met Theun Miedema van Intercar werd de racehandschoen weer opgepakt, maar nu in de Ooperon cup bij de ACNN. Hij reed één jaar alleen in de Ooperon cup. Na dat jaar alleen te hebben gereden, wilde Zegers het oude team weer nieuw leven inblazen. Ook Van Leeuwen was enthousiast en zo ging het duo weer samen rijden (voor de derde maal dus). Opnieuw met veel plezier, want Zegers en Van Leeuwen kennen elkaar inmiddels door en door en ze weten precies wat ze aan elkaar hebben. Quote van Van Leeuwen: "Met veel plezier zijn we terug bij de roots."
Hoewel de onderlinge rivaliteit binnen het Intercar team, waarbinnen ook de auto's van Lekkerkerker/Stiksma, Boone/Grendel en Lubbers/Van Vilsteren actief zijn, groot is, helpt iedereen elkaar waar mogelijk. Daarnaast wordt ook de catering van Erna Steggink inmiddels door nagenoeg de hele paddock gewaardeerd.

Na een vierde plaats vorig seizoen, met veel pech, is team Van Leeuwen-Zegers dit jaar een paar plaatsjes naar boven opgeschoven en als vicekampioen geëindigd. Doel is en blijft natuurlijk om een keer als kampioen het jaar af te sluiten, waarbij echter het plezier en sportiviteit voorop staat en zij de prijs/pret verhouding niet uit het oog willen verliezen.
Sponsoring vind voor het overgrote deel nog plaats via de bedrijven van Zegers en Van Leeuwen, maar een ieder die hen een warm hart toedraagt en wil steunen is zeker welkom.

De lat voor het seizoen 2015 ligt hoog, het team heeft een nieuwe auto gekocht.
Bij het testen tijdens de finaleraces 2014 werden zij in de eerste race derde en de tweede race tweede. Een knappe prestatie met een nieuwe auto.