GT: Renger van der Zande op podium na sterk optreden in Macau GT Cup

Renger van der Zande werd met de AMG Driving Academy-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 heel keurig tweede
Na de jarenlange dominantie door Audi in de Macau GT Cup eindigde de race van dit jaar in een dubbelzege voor Mercedes-Benz. Met een magistrale start stormden Maro Engel en Renger van der Zande vanaf de startplaatsen vier en zes in gesloten formatie naar voren en voerden nog voor de rechtsafknik van Mandarin het veld aan. Vervolgens controleerden Engel en Van der Zande op overtuigende wijze de wedstrijd en reden de 1-2 voor Mercedes naar huis. Daarachter eindigden de Audi-rijders Mortara en Vanthoor op de plaatsen drie en vier voor BMW-rijder Augusto Farfus.
Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Na de sterke prestatie in de kwalificatie leken de Audi's favoriet voor opnieuw een succes in Macau, maar ditmaal pakte het anders uit. Aanvankelijk was er zelfs wat twijfel over de rechtmatigheid van de start van de Mercedessen, die wel heel goed wegkwamen en met hun duidelijk grotere koppel dan de Audi's al na enkele honderden meters aan de leiding reden. Daar controleerden ze vervolgens naar believen de race. Van der Zande stopte daarbij Mortara enigszins af, zodat Engel zijn voorsprong iets kon vergroten. De Audi was in de stad weliswaar sneller, maar omdat je daar nergens kunt inhalen, leidde dat niet tot positiewisselingen, en op de rechte stukken liepen de Mercedessen relatief probleemloos weer uit.
Vooral de vijfde ronde gaf een duidelijk beeld: een ronde eerder bedroeg Van der Zande's voorsprong op Mortara 0,7 seconden, in de vijfde omloop vergrootte de Nijmegenaar zijn marge op de Italiaan tot 2.3 seconden. Een ronde later werden de eerste achterblijvers al op een ronde gezet, maar dat leidde niet tot noemenswaardige problemen. In de achtste ronde reed Van der Zande de snelste ronde van de wedstrijd met een tijd van 2:20,441 minuten. In ronde negen passeerde Wittmann O'Young in de strijd om de negende plaats, terwijl een ronde later Farfus de vijfde plaats overnam van Bamber. In de voorlaatste ronde waren de beide Mercedessen al bijna vijf seconden los van de Audi's. In de slotronde kwamen Earl Bamber in de Porsche en Takeshi Tsuchiya met de snelste van de beide AAI-Mercedessen met elkaar in botsing bij het aanremmen van Lisboa en schoten rechtdoor de bandenstapels in. Daarmee verloren ze hun zesde en zevende plaats. Vooraan reed Engel zonder problemen de overwinning naar huis. Dat was een fraaie troost voor hem, nadat hij vorig jaar bijna de hele race lang aan de leiding reed, maar twee ronden voor het einde strandde met een lekke band.
Renger van der Zande eindigde als tweede en deed het daarmee ook beter dan vorig jaar, toen hij bij een inhaalpoging in de bandenstapels belandde. "Ik ben echt superblij met dit resultaat. Eerlijk gezegd was ik zelf een beetje verbaasd dat Maro en ik bij de start zo snel naar voren konden rijden, maar dit is natuurlijk super. Ik kon de Audi's makkelijk achter me houden en het tempo controleren, waarmee ik Maro natuurlijk ook de nodige rugdekking verleende. Op een gegeven moment dacht ik wel: 'Als hij de overwinning pakt, dan ga ik in ieder geval voor de snelste ronde', en dat is gelukt. Het is fantastisch om hier met zo'n vette auto als de Mercedes SLS te racen en dan ook nog op het podium te eindigen! Na mijn eerdere Mercedes-succes tijdens de 12 Uur van Zandvoort en mijn goede resultaten in de Amerikaanse USCC kijk ik wel heel tevreden terug op dit seizoen", aldus Van der Zande. Carlo van Dam had tijdens de race nogal last van rugklachten, zeker na zijn aanrijding in de eerste kwalificatie. Zo kwam de Vlaardinger niet verder dan de 16e plaats. Francis Tjia eindigde met de Modena Motorsport-Porsche als 27e.

Renger van der Zande op het podium in Macau
Uitslag:
1. Maro Engel (Dui), Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 12 r. in 28:22.871 (gem. 155,25 km/u)
2. Renger van der Zande (Ned), Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 1,223
3. Edoardo Mortara (Ita), Audi R8 LMS Ultra, op 6,623
4. Laurens Vanthoor (Bel), Audi R8 LMS Ultra, op 8,353
5. Augusto Farfus (Bra), BMW Z4 GT3, op 18,915
6. Rui Aguas (Por), Ferrari 458 Italia GT3, op 28,070
7. Marco Wittmann (Dui), BMW Z4 GT3, op 30,033
8. Earl Bamber (NZl), Porsche GT3-R, op 37,387