Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Sebastien Buemi en Anthony Davidson veroveren wereldtitel in Bahrein

2014 Bahrain Saturday 1 7

Sébastien Buemi en Anthony Davidson hebben op het Bahrain International Circuit het FIA World Endurance Championship op hun naam geschreven. Het Toyota-duo finishte in Bahrein slechts als elfde, maar doordat concurrenten Andre Lotterer, Benoit Tréluyer en Marcel Fässler ook het podium niet wisten te bereiken zijn Buemi en Davidson met nog een race te gaan niet meer in te halen. Alexander Wurz, Stephane Sarrazin en Mike Conway bezorgden Toyota de vijfde overwinning in zeven races.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: PR

Porsche vertrok vanaf pole position, maar al snel gingen de Toyota-coureurs in de aanval en na drie ronden wist Sebastien Buemi Romain Dumas te passeren. Doordat Buemi zich verremde kon Dumas toch de leiding heroveren, maar twee ronden later wist de Zwitser de leiding dan toch echt over te nemen. Een 'Full Course Yellow' in ronde 16 werd door Toyota gebruikt om beide auto's binnen te roepen en doordat Porsche besloot Dumas op de baan te houden wist de Fransman tot ronde 30 de leiding weer over te nemen.

2014 Bahrain Saturday 1 1
Een overwinning voor de ene Toyota, de wereldtitel voor de andere Toyota

Nadat ook de Porsche 919 Hybrid voor het eerst de pits opzocht nam Toyota de touwtjes strak in handen en reden de twee Toyota TS040 Hybrids weg van de Porsches. Een kapotte dynamo zorgde er echter voor dat de auto van kampioenschapsleiders Buemi en Davidson vanaf de eerste plaats naar binnen moest komen. Het duo verloor door de problemen 16 ronden en keerde als laatste terug op het circuit. Alexander Wurz, Stephane Sarrazin en Mike Conway profiteerden en domineerden daarna de wedstrijd. Na zes uur racen en 195 ronden te hebben afgelegd kwam de Toyota als eerste over de finish, 50 seconden voor de eerste Porsche.

De Porsche van Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard kon, door een andere pitstrategie, twee keer kort de leiding overnemen, maar kwam uiteindelijk tekort en het drietal finishte na 195 ronden als derde, zes seconden achter teamgenoten Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Audi-coureurs Andre Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Tréluyer kwamen op een ronde achterstand als vierde over de streep. Doordat de tweede Audi als vijfde over de finish kwam en de Toyota van de nieuwe wereldkampioenen als achtste in de LMP1-klasse zal de strijd bij de constructeurs over twee weken in de seizoensfinale op Interlagos worden beslist.

2014-6-Heures-de-Bahrein-Adrenal-Media-nd5-1511
De KCMG Oreca-Nissan bleef de overige LMP2-teams ver voor

KCMG wint LMP2-klasse, titelstrijd pas in Brazilië beslist

KCMG behaalde in Bahrein de tweede overwinning van het seizoen, een flinke opsteker na de crash in de eerste ronde tijdens de vorige race. Richard Bradley, Matt Howson en Alexandre Imperatori hadden op de streep drie ronden voorsprong, maar het ging in de LMP2-klasse vooral om de strijd om de titel tussen SMP Racing en G-Drive Racing. Kort na de start raakten Olivier Pla en Nicolas Minassian elkaar, waardoor Pla met zijn Ligier JS P2 Nissan de pits in moest komen om de schade te laten herstellen. Het team verloor hierdoor drie ronden, terwijl concurrent Sergey Zlobin en zijn SMP Racing teamgenoten de leiding namen.

Na bijna drie uur racen wist KCMG de leiding in de race over te nemen van de SMP Racing Oreca met startnummer 27. Doordat de G-Drive Racing Ligier te maken kreeg met een kapotte wishbone vielen Olivier Pla, Julien Canal en Roman Rusinov terug tot de vijfde plaats in de klasse en met Zlobin op de tweede plaats leek het kampioenschap te zijn beslist. Een kwartier voor tijd viel de SMP Racing Oreca echter uit met versnellingsbakproblemen, waardoor Pla, Rusinov en Canal als vierde finishten. Door dit resultaat reist het drietal als de nieuwe leiders in de LMP2-klasse af naar Sao Paulo.

2014-6-Heures-de-Bahrein-Adrenal-Media-nd1-8184
Bruni en Vilander wonnen de wedstrijd en de titel in Bahrein

AF Corse wint LMGTE Pro, Bruni weer kampioen

Met een overwinning verzekerden Gianmaria Bruni en Toni Vilander zich van de titel in de LMGTE Pro-klasse. Na een desastreus verlopen race in Shanghai, waar de Ferrari in de eerste ronde achterop de KCMG Oreca klapte, wist het Italiaans-Finse duo in Bahrein na een mooie wedstrijd Aston Martin Racing-coureurs Stefan Mücke en Darren Turner te verslaan. Ferrari, Aston Martin en Porsche lagen allemaal een keer aan de leiding, maar uiteindelijk was het de AF Corse Ferrari die, door een stop minder te maken dan de concurrentie, de overwinning wist binnen te halen. In de slotfase wist Turner het gat naar Vilander nog bijna dicht te rijden, maar de Britse coureur strandde uiteindelijk op 1,879s. Doordat James Calado en Davide Rigon als derde eindigden gaat Ferrari met 25 punten voorspring in de strijd om de constructeurstitel naar Brazilië.

2014-6-Heures-de-Bahrein-Adrenal-Media-rw7-7680
Heinemeier Hansson en Poulsen zijn de terechte kampioenen in LMGTE Am

Denen domineren LMGTE Am en pakken voortijdig titel

David Heinemeier Hansson en Kristian Poulsen behaalden samen met teamgenoot Nicki Thiim de overwinning in de LMGTE Am-klasse. Het Aston Martin Racing-drietal pakte in Bahrein alweer de vierde overwinning van het seizoen en door de winst zijn Heinemeier Hansson en Poulsen niet meer in te halen door de concurrentie, zijnde Aston Martin-teamgenoten Christoffer Nygaard, Pedro Lamy en Paul Dalla Lana. De voorsprong van de 'Dane Train' was dermate groot dat zelfs een rijderswissel tijdens de laatste pit stop geen problemen opleverde.

Uitslag FIA WEC 6U van Bahrein
1. Toyota Racing (Wurz/Sarrazin/Conway), Toyota, 195 ronden (6:00:18,056)
2. Porsche Team (Dumas/Jani/Lieb), Porsche, + 50,460s
3. Porsche Team (Bernhard/Webber/Hartley), Porsche, + 57,268s
4. Audi Sport Team Joest (Fässler/Lotterer/Tréluyer), Audi, + 1 ronde
5. Audi Sport Team Joest (Di Grassi/Duval/Kristensen), Audi, + 2 ronden
6. Rebellion Racing (Kraihamer/Belicchi/Leimer), Rebellion, + 7 r. (1e LMP1-L)
7. Rebellion Racing (Prost/Heidfeld/Beche), Rebellion, + 13 ronden
8. KCMG (Howson/Bradley/Imperatori), Oreca, + 14 ronden (1e LMP2)
9. SMP Racing (Ladygin/Shaitar/Ladygin), Oreca, + 17 ronden
10. OAK Racing (Patterson/Ihara/Cheng), Morgan, + 17 ronden
11. Toyota Racing (Davidson/Buemi), Toyota, + 18 ronden
12. G-Drive Racing (Rusinov/Pla/Canal), Ligier, + 18 ronden
13. AF Corse (Bruni/Vilander), Ferrari, + 22 ronden (1e LMGTE Pro)
18. Aston Martin Racing (Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim), Aston, + 23 ronden (1e LMGTE Am)
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet