Dragracing: Pro Dutch Racing Camaro richting Zweden

De populaire Pro Dutch Racing '70 Camaro is gisteren uit Nederland vertrokken richting het Hoge Noorden. De auto waarmee Robert Joosten voor het eerst de 6-secondengrens wist te doorbreken, moet plaatsmaken voor een nieuw wapen van het Nederlandse Pro Modified-team. Daarmee moet volgend jaar de steeds sneller wordende concurrentie het hoofd worden geboden.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings, Pro Dutch Racing
Stilstand is achteruitgang, zeker in de dragrace-sport waar het om fracties van seconden draait. Na vijf jaar trouwe dienst was het voor Pro Dutch Racing dan ook duidelijk dat de inmiddels overbekende '70 Camaro waarmee in de afgelopen seizoenen het FIA Europees Kampioenschap werd bestreden, het veld moest ruimen. Om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden moest worden uitgekeken naar een nog sneller wapen.
Direct nadat bekend werd dat de nog altijd in perfecte staat verkerende Pro Dutch Racing Camaro te koop was, meldden zich de eerste geïnteresseerden. Uiteindelijk bleven er twee Zweedse partijen over en gisteren werd de auto op de thuisbasis van Pro Dutch Racing overgedragen aan de nieuwe eigenaar, Lars Järpler. Deze Zweedse rijder is actief in het Scandinavische Top Doorslammer kampioenschap en zal de Camaro vooralsnog ook in deze titelstrijd inzetten. De auto zal worden voorzien van een 900 cubic inch (14,7 liter!) lachgasmotor en kan dan ongetwijfeld ook in dit kampioenschap zijn partijtje voorin meeblazen.
Inmiddels is Robert Joosten al naar Amerika geweest om daar naar een andere auto te kijken. "We hebben iets op het oog, maar daar kan ik nu nog even niets over melden. Wel blijven we met dezelfde motor rijden, dat is een ding dat zeker is. Alle geruchten over Top Methanol Funny Car of turbomotoren kunnen in ieder geval in de prullenmand", aldus Joosten, die alleen nog over zijn beoogde auto kwijt wil: "Er zijn geen races mee gereden, maar in de zes testruns was de auto al sneller dan ik ooit gereden heb. Via mijn Amerikaanse contactpersoon werd ik over de auto getipt en we hopen alles op korte termijn rond te kunnen maken", houdt Joosten de spanning er nog even in.
Als het aan Pro Dutch Racing ligt, worden de eerste testruns in Amerika afgewerkt, zodat er een goede basis is om mee verder te gaan. Of er ook wedstrijden in de USA gereden gaan worden, is nog niet zeker. Zeker is wel dat vervolgens de wedstrijden van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap het hoofdprogramma vormen. "Dat is zowel goed voor onze sponsors als de Europese dragrace-sport. We werken aan plannen om meer media-aandacht voor de sport te krijgen, dat is ook voor het dragracen in Nederland van belang. Men moet meer de essentie van de sport zien en begrijpen dat er gestreden wordt om serieuze kampioenschappen", aldus Joosten tot besluit.