Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Winst voor Pieter van Soelen/Koen Bogaerts in Zandvoort 500

Daarmee kwam de leiding in handen van Van Soelen/Bogaerts, op 36 seconden gevolgd door Schelp/Molenaar en al op plaats drie algemeen de leiders in Divisie II Van de Ven/Knap. Daarachter op slechts tien seconden Lanting/Herber en de Hansen van Van den Heuvel/Verkoelen. Met rondetijden die echter vele seconden sneller waren dan de concurrentie probeerde Storm terrein goed te maken. In Divisie III was na twee uur de leiding nog altijd in handen van Morien/Langeveld, gevolgd door Groenewegen/Lalmy. Ook in Divisie IV met Neleman/Dekker en Aronov/Bogoiavlenskii/Fridman vielen geen wijzigingen te noteren.

molenaar
Marco Schelp/Donald Molenaar

Terwijl het hele veld al geruime tijd de tweede stop achter de rug had, konden Schelp/Molenaar doorrijden tot het 'tweeënhalf uur punt' en reden zo enige tijd aan de leiding. Toen ook de Top Autoteile BMW binnen was geweest, bleken de snelle rondetijden van Storm effect te hebben gehad, want opnieuw voerde de MDM Storm Tagpoint BMW Z4 GT3 het veld aan, gevolgd door Van Soelen/Bogaerts en Schelp/Molenaar. Op een keurige vierde plaats algemeen de leiders in Divisie II, Van de Ven/Knap, gevolgd door hun directe concurrenten in de Divisie II, Lanting/Herber. Ook op plaats zes algemeen met Martin van den Berge/Gijs Bessem (Just Motorsport NKPP Racing SEAT Leon Supercopa) een auto uit Divisie II. Met nog anderhalf uur op de klok leidde Morien/Langeveld nog altijd Divisie III (achtste algemeen), gevolgd door Groenewegen/Lalmy. In Divisie IV hadden Neleman/Dekker inmiddels een veilige voorsprong opgebouwd.

morien.02
Ronald Morien/Niels Langeveld

Met aan kop nog altijd drie equipes binnen een minuut, alle drie rondgaand in tijden van 1 minuut 47, leek de Zandvoort 500 een mooie laatste vijf kwartier in te gaan. Met nog 24 ronden of vijftig minuten op de klok was het de leidende BMW Z4 van Storm die met een voorsprong van bijna dertig seconden op Van Soelen/Bogaerts de laatste serie pitstops opende. Direct daarop draaide ook de BMW M4 Silhouette van Van Soelen/Bogaerts de pitsstraat in. De eerste plaats viel daarmee in handen van Schelp/Molenaar, die er in deze stint pas veertig minuten op hadden zitten. Achter de leiders volgde op 1 minuut en 10 seconden Van Soelen/Bogaerts, die in hun pitsstop Storm jr./sr. waren gepasseerd. Ook Van de Ven, de leider in Divisie II kwam al snel daarna (op een vierde plaats algemeen) de pits in om het stuur over te geven aan Knap. Even daarna was het ook Morien die als leider in Divisie III de pits inkwam. Omdat er bij de BMW remblokken gewisseld moesten worden, kon Langeveld met wat extra vertraging pas zijn weg vervolgen.

soelen bogaerts 1

Terwijl bijna iedereen zijn derde stop had gemaakt, was het de vraag of de leidende Schelp/Molenaar BMW nog een keer naar binnen zou moeten. Het gat naar de als tweede rondgaande Van Soelen/Bogaerts bedroeg met nog 15 ronden te gaan iets meer dan een minuut en naar Storm meer dan anderhalve minuut. Op een vierde plaats algemeen leek Van de Ven/Knap als leider in Divisie II weinig meer te kunnen gebeuren, op plaats vijf algemeen gevolgd door Lanting/Herber.

ven knap.02

Met nog 13 ronden te gaan kwam de leidende BMW van Schelp/Molenaar de pits in. Daarmee ging de koppositie toch weer over naar Van Soelen/Bogaerts, terwijl Schelp/Molenaar met een voorsprong van slechts 13 seconden op Storm op plaats twee de baan opkwam. Storm had duidelijk het gevaar gezien en maakte bijna vier seconden per ronde goed op Schelp/Molenaar. Met nog acht ronden te gaan zat Storm aan de staart van de Schelp/Molenaar BMW en nam de tweede positie over. In de slotronden wist Storm verder weg te lopen en stelde zo achter de soeverein rondgaande Van Soelen/Bogaerts de tweede plaats veilig.

dekker neleman.01
Karel Neleman/Carl Dekker

Op plaats vier algemeen kwam de winst voor Van de Ven/Knap in de Divisie II niet meer in gevaar, op plaats vijf algemeen gevolgd door de nummer twee in Divisie II Lanting/Herber. In deze divisie pakten Van den Berge/Bessem de derde plaats. In Divisie III reden Morien/Langeveld (achtste algemeen) onbedreigd naar de zege, op ruime afstand gevolgd door Groenewegen/Lalmy en Michael Hermans/Martin van Luik met de BMW Zilhouette E36. Divisie IV werd een prooi van Neleman/Dekker met Aronov/Bogoiavlenskii/Fridman op twee.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet