Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Vanthoor en Ramos domineren Qualifying Race op Zolder

BRD 4274

Belgian Audi Club Team WRT coureurs Laurens Vanthoor en Cesar Ramos hebben op overtuigende wijze de Qualifying Race op Zolder op hun naam geschreven. Het Audi-duo finishte na een uur racen op het vier kilometer lange Belgische circuit bijna 16 seconden voor de NSC Motorsports / Syntix Lamborghini Gallardo FL2 GT3 van Nick Catsburg en Peter Kox. Jeroen Bleekemolen en Hari Proczyk kwamen als derde over de streep en liepen daardoor weer iets in op kampioenschapsleider Maximilian Götz. Stef Dusseldorp eindigde de race als elfde, Yelmer Buurman werd 18e.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: Brecht Decancq Photography

Bij de start van de wedstrijd wist Jeroen Bleekemolen zijn Grasser Racing Team Lamborghini even voor de Belgian Audi Club Team WRT Audi van Laurens Vanthoor te krijgen, maar uiteindelijk was het toch Vanthoor die voor beide Nederlanders door de eerste bochten ging. Vanthoor viel echter wel terug tot achter zijn teamgenoot René Rast, maar de twee Audi-coureurs konden direct uitlopen en na twee ronden was het gat tussen Rast en Bleekemolen, op dat moment derde, al twee seconden.

Aan het einde van de negende ronde probeerde Vanthoor bij het ingaan van de Jacky Ickxbocht zijn teamgenoot te passeren, maar de beide Audi's raakten elkaar en Rast ging in de rondte, waardoor hij terugviel naar de vierde plaats, achter Vanthoor, Bleekemolen en Catsburg. Na afloop van de race verontschuldigde Vanthoor zich voor de actie.

"Het was niet correct en ik wil dan ook excuses aanbieden aan WRT en in het bijzonder aan Audi, want dit was niet zoals het zou moeten gaan. Ik zat achter René en hij maakte de bocht ervoor een klein foutje, waardoor ik er dichter dan ooit bij zat. Ik liet hem ruim voor de bocht zien dat ik er zat, we hebben duidelijke afspraken binnen het team over wat wel en niet kan, en ik dacht dat hij me had gezien. Ik zei tegen mezelf dat ik geen gekke dingen zou doen en remde iets later dan anders. Ik zat naast hem toen hij plots instuurde. Waarschijnlijk mijn fout, want ik reed achter hem."

Vanthoor liep na het incident snel uit en lag enkele seconden voor op Bleekemolen en Catsburg, toen in de 15e ronde net voor de pit window open ging teamgenoot Stephane Richelmi zijn Audi in het grind van de kleine chicane parkeerde en de safety car de baan op kwam. Het veld schoof hierdoor volledig in elkaar en bijna alle coureurs doken direct de pits in voor de verplichte rijderswissel.

Na de stops lag Cesar Ramos aan kop, gevolgd door Peter Kox en Hari Proczyk, die in de pits van positie waren gewisseld. Aan het einde van de 18e ronde kwam de safety car weer binnen en was het Ramos die het veld aanvoerde bij het ingaan van de eerste linkse. In eerste instantie kon Kox Ramos nog enigszins bijhouden, maar plotseling versnelde de Audi-coureur en liep het verschil met bijna een seconde per ronde op. Uiteindelijk finishte Ramos 15,940 seconden voor Kox en Catsburg. Proczyk wist Enzo Ide achter zich te houden en finishte in de auto die hij deelt met Bleekemolen als derde.

Verder achterin het veld was met name de opmars van de Beechdean AMR Aston Martin Vantage GT3 van Jonny Adam en Andy Soucek opvallend. Soucek haalde in zijn stint al snel Roman Rusinov (Lamborghini) en Niki Mayr-Melnhof (Audi) in en ging in de laatste ronden vol voor de punten. Nadat hij in de voorlaatste ronde BMW-coureur Caca Bueno inhaalde en doorschoof naar de vijfde plaats vloog de Aston over de curbs in de chicane en daarna door het grind in de Villeneuve-chicane. Desondanks wist Soucek Bueno achter zich te houden. In de laatste ronde eindigde de wedstrijd voor de BMW Sports Trophy Team Brasil BMW in de grindbak, nadat HTP Motorsport-coureur Maximilian Buhk de BMW raakte. Buhk behaalde daardoor echter wel het laatste punt in de race.

Voor Stef Dusseldorp viel er weinig eer te behalen. De als 19e vertrokken HTP Motorsport Mercedes eindigde de wedstrijd uiteindelijk als elfde, waarbij Dusseldorp in zijn stint nog enkele auto's wist in te halen. "Ik was snel en kon vrij gemakkelijk een Mercedes, een Audi en een Lamborghini inhalen. Daarna kwam ik echter vast te zitten achter Zanardi, tot die een foutje maakte en ik er voor bij kon komen. De volgende auto was echter de Villorba Ferrari en die is lastig in te halen. Aan het einde van het rechte stuk zat ik er naast, maar hij drukte me weg en ik kwam in het gras. Zanardi kon me daardoor ook weer inhalen en ik had geen tijd meer om hem in te halen. We missen echt de kwali-pace, waardoor we van achteren moesten beginnen. Als je vier of vijf tiende sneller bent in de kwalificatie sta je verder naar voren, maar het zit zo dicht op elkaar en het is hier lastig inhalen. Desondanks ben ik niet heel ontevreden met de 11e plek, nu maar hopen dat we morgen nog wat stappen naar voren kunnen maken.

Nick Catsburg was eveneens tevreden met de tweede plaats die hij en Peter Kox behaalden. "Mijn start was goed, maar ik zag Laurens komen en wist direct dat hij risico nam in de eerste bocht. Rast kon ik niet bijhouden en direct achter Bleekemolen werd alles te heet omdat er geen koeling was. Ik ben daardoor 1 tot 1,5 seconde achter Bleekemolen gaan zitten, dat ging goed. Het was jammer van de safety car, want ik had een mooi gat naar de auto's achter me. Dankzij een goede stop kregen we de tweede plaats in handen en daarna maakte Peter het mooi af. P2 was vandaag echt het maximaal haalbare, de Audi was simpelweg weer te snel."

Kox zelf was minder tevreden over het begin van zijn stint. "Ik zat niet zo dichtbij als ik wilde bij de herstart, ik denk dat ik me een beetje had verkeken. Toen ik uiteindelijk mijn snelle ronde reed liep ik iets op hem in. Wat hij daarna deed weet ik niet, hij verdween simpelweg uit het zicht in de eerste sector en ik dacht: dit heeft geen zin (om hem te achtervolgen).

Bleekemolen eindigde als derde en liep daardoor weer iets in op Götz in de strijd om het kampioenschap. "Ik had een goede start, probeerde de leiding over te nemen, maar we vochten zo hard dat we bijna samen van de baan gingen in de eerste bocht en René Rast kon ons passeren. Ik kon Laurens simpelweg niet bijhouden, die was zo snel vandaag..." 
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet