DNRT: “Het probleem van de Squadra Italia-rijders is dat ze meer van sleutelen houden dan van racen”
De DNRT-klasse die eigenlijk het minst aan de weg timmert is de Squadra Italia. Voor ons een goede reden om eens wat meer te weten te komen over deze klasse. Na wat vragen links en rechts wordt Marc Rietkerk als promotieman aangewezen. Maar Marc heeft het druk. Er moet nog flink gesleuteld worden aan zijn Alfa.
Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra
"Sorry dat ik je geen hand kan geven", zegt de sleutelaar bij onze ontmoeting. De olie druipt van zijn hand af. Duidelijk een probleempje aan de motor van zijn geliefde Alfa. Tussen het sleutelen door kom ik toch wat meer te weten. "We zijn in 2005 via allerlei forums met een mannetje of vijf begonnen. We zijn toen naar Huub Vermeulen gestapt met de vraag of wij bij de DNRT konden racen. Dat was geen probleem, wij konden meedoen bij de Auto's B. In al die tussenliggende jaren zijn wij gegroeid naar zo'n 40 rijders, maar niet iedereen is altijd in de gelegenheid om te komen. Eigenlijk zijn wij de betaalbare opstapklasse naar ons grotere broertje van de Alfa Romeo Challenge, die zich inkopen bij internationale evenementen. Maar daar ligt het budget om te racen wel veel hoger dan waar wij het mee moeten doen. 80 procent van onze rijders sleutelt zelf. De rest van de deelnemers komt binnen via het Arrive & Drive principe. Er zijn een aantal Alfa-garagisten die hun klanten de mogelijkheid geven om lekker te racen. Bij ondermeer 105 Workshop uit Etten-Leur, A-Repair uit 's-Gravenzande en JS Racing uit Moerkapelle, kun je dat regelen".
Ondertussen mengen zich twee andere Squadra-rijders, Pieter Verheij en Rogier Aarts, in ons gesprek. Op de vraag wie kans maakt op het kampioenschap zegt Aarts lachend: "Dat is mijn broer Barend. Maar dat komt ook omdat hij alle wedstrijden heeft meegedaan en de rest niet, ha, ha, ha." Pieter Verheij vindt het jammer dat er niet meer dan 14 deelnemers zijn dit weekend, maar onderkent dat er vanuit de Squadra Italia-hoek eigenlijk niemand is die het voortouw neemt om wat meer promotie te maken. "Tijdens het Spettacolo Sportivo evenement van 25 augustus op Zandvoort reden we samen met de Alfa Romeo Challenge. We hadden meer dan 50 Alfa's op de baan, dat was pas goed kicken. Weet je wat eigenlijk het probleem is in onze klasse? Dat onze rijders eigenlijk meer van sleutelen houden dan van racen."
Een foto van de drie rijders lukt niet meer, Barend Aarts komt binnen en haalt Verheij uit ons gesprek. Hij moet ergens onderdelen halen voor zijn Alfa.