Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toyota domineert thuisrace op Fuji International Speedway

2014-6-Heures-de-Fuji-6-hours-rw4-9810

Toyota Racing-coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi hebben in Japan hun derde overwinning van het FIA World Endurance Championship-seizoen behaald. Na twee opeenvolgende overwinningen voor Audi was het op de Fuji International Speedway weer de beurt aan Toyota. Davidson en Buemi versloegen teamgenoten Alexander Wurz, Stephane Sarrazin en Kazuki Nakajima in een wedstrijd die volledig door Toyota werd gedomineerd. De fabrieks-Porsches finishten als derde en vierde, terwijl de beide Audi's niet in het verhaal voorkwamen en op grote achterstand als vijfde en zesde werden afgevlagd.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: FIA WEC

In een spectaculaire openingsronde wisten Porsche en Audi even de leiding over te nemen van Toyota-coureur Buemi, maar nog voor het einde van de eerste ronde lag de Toyota TS040 Hybrid weer aan de leiding. Vanaf dat moment kwam het Japanse team op het thuiscircuit niet meer in de problemen. Mark Webber wist zich aanvankelijk tussen de twee Toyota's in te positioneren, maar een leeglopende band zorgde er voor dat de Australiër een ongeplande stop moest maken. Kazuki Nakajima kon hierdoor zonder moeite de tweede plaats achter teamgenoot Buemi overnemen en in de resterende vijf uur bleven de Toyota's eerste en tweede.

2014-6-Heures-de-Fuji-6-hours-rw4-7611

Davidson en Buemi reden zonder problemen naar hun derde overwinning van het seizoen. De Toyota met startnummer 8 finishte ruim 25 seconden voor de tweede Toyota. Buemi en Davidson verstevigden door de overwinning hun leidende positie in de strijd om de wereldtitel. Door de 1-2 van Toyota neemt de Japanse fabrikant met nog drie wedstrijden te gaan ook de leiding weer over in de strijd om de constructeurstitel.

Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley eindigden met hun Porsche 919 Hybrid op een ronde achterstand als derde, een ronde voor teamgenoten Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. De eerste Audi finishte op twee ronden achterstand, terwijl de Audi van Marcel Fässler, Andre Lotterer en Benoit Tréluyer, winnaars op Le Mans en in Austin, niet verder kwam dan de zesde plek op drie ronden achterstand.

2014-6-Heures-de-Fuji-6-hours-rw4-4140

De eerste LMP1-L auto over de streep was de Rebellion Racing R-One van Dominik Kraihamer, Andrea Belicchi en Fabio Leimer. Na vier overwinningen voor Mathias Beche, Nick Heidfeld en Nicolas Prost was het de eerste overwinning van het seizoen voor de tweede auto van het Brits-Zwitserse team. De tweede Rebellion werd als laatste afgevlagd, terwijl de Lotus CLM P1/01 niet over de streep kwam. Aan het begin van het laatste uur vloog de auto in de brand, waarbij Christophe Bouchut gelukkig ongedeerd kon uitstappen. Ook de uiteindelijke winnaar kende nog problemen en viel zelfs even stil, maar Kraihamer wist de Rebellion R-One uiteindelijk over de finish te krijgen en de zege veilig te stellen.

2014-6-Heures-de-Fuji-Adrenal-Media-jr7-1695

G-Drive Racing-coureurs Julien Canal, Olivier Pla en Roman Rusinov behaalden met hun Ligier JS P2 alweer hun derde overwinning van het seizoen. Het trio finishte, door de problemen bij de LMP1-L deelnemers, als 'best-of-the-rest' achter de zes fabrieks-LMP1s. De Ligier lag het grootste deel van de race aan de leiding, tot een lekke band er voor zorgde dat Pla een extra pitstop moest maken. Hierdoor ging de leiding naar de KCMG Oreca-Nissan van Alexandre Imperatori, maar Pla vocht zich terug en nam met minder dan 20 minuten te gaan toch de leiding weer. De Fransman finishte uiteindelijk met vijf seconden voorsprong op Imperatori. OAK Racing-coureurs Alex Brundle, Gustavo Yacaman en Keiko Ihara behaalden een derde plaats, ondanks een aanrijding tussen Yacaman en SMP Racing-coureur Sergey Zlobin aan het einde van de race.

2014-6-Heures-de-Fuji-6-hours-rw4-6693

In GTE-Pro wist Aston Martin Racing de 1-2 uit de kwalificatie niet vast te houden. Integendeel, want het waren de AF Corse Ferrari's die na zes uur racen de eerste twee podiumplaatsen voor zich opeisten. Gianmaria Bruni en Toni Vilander behaalden hun derde overwinning van het seizoen, op 2,9 seconden gevolgd door de Ferrari van James Calado en Davide Rigon. Fernando Rees en Alex MacDowall vochten in eerste instantie nog om de leiding, maar Aston Martin Racing moest uiteindelijk genoegen nemen met een derde plaats in de klasse. De Aston van Mücke en Turner en de Porsche van Makowiecki en Pilet raakten elkaar al in de eerste ronde en waren daardoor direct uitgeschakeld voor een goede klassering.

In tegenstelling tot in de GTE-Pro klasse wist Aston Martin Racing in de GTE-Am-klasse wel de volle winst te pakken. Het was uiteindelijk de Aston van Nicki Thiim, David Heinemeier Hansson en Kristian Poulsen die de zusterauto van Pedro Lamy, Christoffer Nygaard en Paul Dalla Lana wist te verslaan. ProSpeed Competition eindigde de wedstrijd als derde, terwijl Jeroen Bleekemolen met teamgenoten Bret Curtis en Mike Skeen als vijfde over de streep kwam.

Uitslag FIA World Endurance Championship, 6 Uur van Fuji
1. #8 Toyota Racing (Davidson/Buemi), Toyota, 236 ronden
2. #7 Toyota Racing (Wurz/Sarrazin/Nakajima), Toyota, + 25.627s
3. #20 Porsche Team (Webber/Bernhard/Hartley), Porsche, + 1 ronde
4. #14 Porsche Team (Dumas/Jani/Lieb), Porsche, + 2 ronden
5. #1 Audi Sport Team Joest (Di Grassi/Duval/Kristensen), + 2 ronden
6. #2 Audi Sport Team Joest (Fässler/Lotterer/Tréluyer), + 3 ronden
7. #26 G-Drive Racing (Rusinov/Pla/Canal), Ligier, + 17 ronden
8. #47 KCMG (Howson/Bradley/Imperatori), Oreca, + 17 ronden
9. #35 OAK Racing (Brundle/Yacaman/Ihara), Morgan, + 20 ronden
10. #27 SMP Racing (Zlobin/Minassian/Mediani), Oreca, + 21 ronden

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet