WEC: Toyota op pole in Texas

Toyota in actie op het Circuit Of The Americas in Austin
Met een ruime voorsprong van meer dan een seconde en een gemiddelde over vier ronden van 1:49,093 minuten behaalden Anthony Davidson en Sébastien Buemi met de nummer 8-Toyota de pole-postion voor de zes-uursrace voor het FIA World Endurance Championship op het Circuit Of The Americas in Austin. Voor Toyota is het al de derde pole in vier races dit seizoen, maar voor het Brits/Zwitserse duo is het de eerste. Het circuit was na een eerdere regenbui nog vochtig, zodat men bij Toyota een tijdlang wachtte alvorens de auto de baan op te sturen. Davidson ging in bocht 11 nog een keer dwars, maar uiteindelijk reed Buemi net voor het einde van de sessie de snelste tijd en verzekerde zich daarmee van de pole-position. De kwalificatie werd eenmaal onderbroken nadat de nummer 12-Rebellion met Nick Heidfeld aan het stuur vanwege elektronicaprobleen strandde, wat voor een aantal teams het geplande ritme in de war bracht.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Het Porsche-duo Romain Dumas en Neel Jani kwalificeerde zich in de nummer 14-auto met een achterstand van 1,190 seconden op de Toyota als tweede, al werd een van de rondetijden van Jani geschrapt omdat hij het toegestane energieverbruik had overschreden. De andere Porsche met het startnummer 20, gereden door Brendon Hartley en Mark Webber, reed de derde tijd, waarmee de Porsches dus vanaf de eerste en tweede startrij vertrekken voor de race. Voor Audi, dat in twee van de drie vrije trainingen de snelste tijd had laten noteren, verliep de kwalificatie niet volgens plan. Het Duitse merk verklaarde dat door fouten in het 'rondesignaal', waardoor de regelsystemen voor het brandstofverbruik en het hybridesysteem foutieve informatie kregen en geen optimale rondetijden konden worden gerealiseerd. Daarmee staan de beide Audi's slechts op de startplaatsen vier (Fässler/Lotterer/Tréluyer) en zes (Di Grassi/Duval/Krisensen). De nieuwe Lotus CLM P1/01, bestuurd door James Rossitter, Christophe Bouchut en Lucas Auer, reed in de kwalificatie niet vanwege problemen met de versnellingsbak.
Succesvolle Ligier-première bij G-Drive
In de LMP2-klasse was er een geslaagd debuut voor de nieuwe Ligier JS P2 Nissan van het G-Drive-team, want na twee poles met de eerder dit jaar gereden Morgan-Nissan pakte het team nu de pole met de Ligier. Rijders Roman Rusinov en Oliver Pla kwamen tot een snelste gemiddelde rondetijd van 1:56,075 minuten, waarmee ze bijna drie tienden van een seconde sneller waren dan de KCMG Oreca in handen van Richard Bradley en Tsugio Matsuda. Voor het Amerikaanse Extreme Speed Motorsports leverde het eerste optreden bij een WEC-race de derde startplaats op dankzij Ryan Dalziel en Scott Sharp in de Tequila Patrón-HPD.
Bruni met geslaagde tactiek naar LMGTE-Pro-pole
Gianmaria Bruni en Toni Vilander reden de AF Corse-Ferrari 458 Italia voor de vierde achtereenvolgende keer dit seizoen naar de pole-position in de LMGTE-Pro-klasse. Op een opdrogende baan reed Bruni in de beginfase van de sessie zijn ronden, waarna Vilander instapte. De rondetijden werden steeds sneller, waarop Bruni vijf minuten voor het einde nog een keer de baan op ging en zijn eigen snelste ronden verbeterde, wat hem en zijn teamgenoot uiteindelijk de pole-position in de klasse opleverde. Daarmee eindigden ze 0,638 seconden voor Darren Turner en Stefan Mücke in de snelste Aston Martin. Die werden op hun beurt weer gevolgd door de beide fabrieks-Porsches met de Fransen Patrick Pilet en Fred Makowiecki als derde en Nick Tandy en Jörg Bergmeister als vierde. Fernando Rees en Alex MacDowall kwalificeerden zich in de andere Aston Martin als vijfde. Corvette Racing, dat dit weekeinde een WEC-gastrace rijdt, kwalificeerde zich als zevende in de klasse met Tommy Milner en Jordan Taylor.
Eerste FIA WEC-pole voor Prospeed
Het Belgische Prospeed, dat dit weekeinde zijn eerste race rijdt met een nieuwe Porsche 911 (991) RSR na de schade aan de oude auto (997 GT3 RSR) in Le Mans, behaalde nipt de pole in de GTE-Am-klasse dankzij een tijd van 2:08,271, gereden door de herstelde Matthieu Vaxivière en Emmanuel Collard. Voor het Belgische team van Rudi Penders is het de eerste WEC-pole. Vaxivière en Collard eindigden voor Richie Stanaway en Kristian Poulsen in de Aston Martin.

Pole-winnaars Buemi (links) en Davidson met teamgenoot Lapierre in het midden
Uitslag:
1. Davidson/Lapierre/Buemi, Toyota TS040 Hybrid, 1:48,993
2. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919 Hybrid, 1:49,567
3. Bernhard/Webber/Hartley, Porsche 919 Hybrid, 1:49,763
4. Fässler/Lotterer/Tréluyer, Audi R18 e-tron quattro, 1:50,177
5. Wurz/Sarrazin/Conway, Toyota TS040 Hybrid, 1:50,238
6. Di Grassi/Duval/Kristensen, Audi R18 e-tron quattro, 1:50,097
7. Kraihamer/Belicchi/Leimer, Rebellion R-One Toyota, 1:54,173
8. Rusinov/Pla/Canal, Ligier JS2 P2-Nissan, 1:55,494 (1e LMP2)
12. Bruni/Vilander, Ferrari 458 Italia, 2:05,245 (1e LMGTE-Pro)
18. Perrodo/Collard/Vaxivière, Porsche 911 GT3 RSR, 2:07,685 (1e LMGTE-Am)